Hoihoi!
Ik heb een geluidsprobleem op mijn redelijk nieuwe ultrabook(1maand). Het is een probleem dat al vanaf het begin aanwezig was, maar ik kon omzeilen door de laptop af en toe opnieuw op te starten.
Ultrabook specs:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz 2.30 GHz
RAM: 7,88 GB
Videokaart: GeForce GT 750M 4GB
Type Systeem: 64-bits
Touchscreen
ACER Acer Aspire V7-482PG-54208G52 NX.MB5EH.002
Geluidskaarten
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM) UPDATE 30-12-2013 Versie 1.2.20.0
Realtek High Definition Audio UPDATE 05-11-2013 Versie 6.0.1.7083
Het probleem
Tijdens het afspelen van audio via laptopluidsprekers of externe boxen vindt er tussen de 4 en 10 seconden telkens een korte freeze van ong 1,5 seconde plaats. Het geluid vervormt voor die ene seconde dan naar een harde kraak als het ware. De bron maakt niet uit, een film, youtubevideo, muziek vanaf harde schijf.
Tijdens deze korte freeze stokt de laptop ook even. Zelfs als ik geen enkele toets aanraak. Als er geen audio wordt afgespeeld heb ik nergens last van. Notenswaardig is dat de GPU niet gigantisch omhoog schiet naar bijv 20 of 30% tijdens deze freezes, terwijl je dat misschien wel zou denken.
Al geprobeerd
- Het uitschakelen van de NVIDIA Virtual Audio Device
- Het updaten van de driver/codec van Realtek
- Het gebruiken van de fabrieksversie van het stuurprogramma van Realtek dat bij aankoop op de laptop stond
- Geprobeerd met en zonder voeding laptop, geen verschil.
- In energiebeheer de prestatie naar hoog gezet
- Met en zonder Dolby Digital geprobeerd
- De standaartindeling gewijzigd van bijv 16 naar 24 bits
Geen resultaat tot nu toe. Mijn laatste aanwijzing is dat het mogelijk met de DMA te maken zou kunnen hebben. Helaas heb ik hier geen verstand van.
Ik hoor graag of iemand een idee heeft. Mocht je meer info/logs willen stuur ik dat graag.
M.vr.gr, Bart
Ik heb een geluidsprobleem op mijn redelijk nieuwe ultrabook(1maand). Het is een probleem dat al vanaf het begin aanwezig was, maar ik kon omzeilen door de laptop af en toe opnieuw op te starten.
Ultrabook specs:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz 2.30 GHz
RAM: 7,88 GB
Videokaart: GeForce GT 750M 4GB
Type Systeem: 64-bits
Touchscreen
ACER Acer Aspire V7-482PG-54208G52 NX.MB5EH.002
Geluidskaarten
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM) UPDATE 30-12-2013 Versie 1.2.20.0
Realtek High Definition Audio UPDATE 05-11-2013 Versie 6.0.1.7083
Het probleem
Tijdens het afspelen van audio via laptopluidsprekers of externe boxen vindt er tussen de 4 en 10 seconden telkens een korte freeze van ong 1,5 seconde plaats. Het geluid vervormt voor die ene seconde dan naar een harde kraak als het ware. De bron maakt niet uit, een film, youtubevideo, muziek vanaf harde schijf.
Tijdens deze korte freeze stokt de laptop ook even. Zelfs als ik geen enkele toets aanraak. Als er geen audio wordt afgespeeld heb ik nergens last van. Notenswaardig is dat de GPU niet gigantisch omhoog schiet naar bijv 20 of 30% tijdens deze freezes, terwijl je dat misschien wel zou denken.
Al geprobeerd
- Het uitschakelen van de NVIDIA Virtual Audio Device
- Het updaten van de driver/codec van Realtek
- Het gebruiken van de fabrieksversie van het stuurprogramma van Realtek dat bij aankoop op de laptop stond
- Geprobeerd met en zonder voeding laptop, geen verschil.
- In energiebeheer de prestatie naar hoog gezet
- Met en zonder Dolby Digital geprobeerd
- De standaartindeling gewijzigd van bijv 16 naar 24 bits
Geen resultaat tot nu toe. Mijn laatste aanwijzing is dat het mogelijk met de DMA te maken zou kunnen hebben. Helaas heb ik hier geen verstand van.
Ik hoor graag of iemand een idee heeft. Mocht je meer info/logs willen stuur ik dat graag.
M.vr.gr, Bart