Achter 3de switch geen internet/netwerk meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramverdyck

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
Hieronder een omschrijving van mijn probleem. Ik werk sinds kort als ICT-coördinator in een scholengemeenschap. Vandaag viel echter het netwerk uit. Een deel vanhet netwerk kan nu terug op internet door handmatig een ip-adres toe te kennen. Het overgrote deel echter niet.

Het is zo dat ADSL via router binnenkomt en naar switch gaat. Deze switch (5-poorts)heeft 3-tal computers en verbindt op zijn beurt terug door naar een 2de switch (10-poorts). Deze is met enkele computers verbonden en op zijn beurt met een 3de switch (24-poorts). Tot de10-poort switch werken de computers terug op internet, na de 3de switch niet meer. Aan de 24-poort switch hangt een DHCP-server (die plat lijkt te liggen, schermkaart is kapot dus kan dit niet checken) en de resteren de computers van alle klassen. Wanneer ik deze computers handmatig een nieuw ip toeken dan kunnen ze toch niet op internet. Niet tegenstaande dat men data ontvangt en verstuurt. Pingen naar DHCP-server geeft time-out net als vanuit een pc dat voor deze switch hangt. Een bijkomend probleem is dat een pc dat aan de eerste switch hangt data en programma's heeft draaien op de server. Deze is nu niet meer bereikbaar want hij staat achter de 3de switch. Hier lijkt alles normaal. De connecties die er zijn branden...
Weet iemand waar dit kan aan liggen? Waarschijnlijk weten jullie hiermee nog niet voldoende maar shoot your questions.

Is de reden van het uitvallen van het netwerk al bekend? (even oorzaak/gevolg helder krijgen)

dan de DHCP weer online brengen.

Welke DNS gebruiken jullie in school. die van de provider of een interne? indien intern. draait die op de zelfde machine als de dhcp? zo ja dan ook dns eerst online brengen.

zorg dat je backend goed werkt.

kunnen de machines achter switch 3 wel alle andere machines bereiken en andersom?

nadat je de dns/dhcp weer online hebt de switches vanaf die kant een voor 1 een power cycle geven

Als de ADSL router een DHCP functie aan boord heeft en die staat aan, dan heb je twee apparaten die IP-adressen uitdelen, dit gaat zeker fout.

Wanneer je de het ADMINpack op een client (XP, 2000) installeert, kun je via die PC checken of de DHCP server en/of andere services op de server goed draaien.

Is de reden van het uitvallen van het netwerk al bekend? (even oorzaak/gevolg helder krijgen)

dan de DHCP weer online brengen.

Welke DNS gebruiken jullie in school. die van de provider of een interne? indien intern. draait die op de zelfde machine als de dhcp? zo ja dan ook dns eerst online brengen.

zorg dat je backend goed werkt.

kunnen de machines achter switch 3 wel alle andere machines bereiken en andersom?

nadat je de dns/dhcp weer online hebt de switches vanaf die kant een voor 1 een power cycle geven

Ik heb nu alles uit de 3de switch gehaald. En 1 voor 1 opnieuw ingevoegd. Nu werken alle machines achter de 3de switch terug op internet en zien ze ook PC's die voor switch 1 en 2 zitten en vise versa.

We gebruiken op school DNS van de provider.

De server is wel nog steeds niet bereikbaar, net als DHCP-door voeren nog niet gaat. Hoe pak ik dit best aan om alles uit te testen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan