• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

achtergrond kleur kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

math1

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2005
In een bestand geef ik een cel een beplaalde kleur, nu zou ik graag hebben dat een andere cel op dezelfde rij automatisch ook deze kleur krijgt.
In het voorbeeld bestandje heb ik cel C4 gekleurd nu zou cel I4 ook deze kleur moeten krijgen.

Is dit op een of ander manier te bewerkstelliggen.
Ik heb het forum afgezocht maar helaas geen passende oplossing gevonden.

bij voorbaat dank,

Math1

Bijlagen

Wanneer krijgen A4, B4, C4, enz een kleur?
Als we dat weten, dan kan op grond daarvan via voorwaardelijke opmaak ook de cellen G4, H4, I4, enz een kleur gegeven worden.

De kleur in A B C ken ik handmatig toe via celeigenschappen - patronen

De kleur in A B C ken ik handmatig toe via celeigenschappen - patronen
Mijn vraag is eigenlijk: moeten die cellen (A4, B4, C4, D4) aan bepaalde voorwaarden voldoen om een kleur te krijgen?
Bijvoorbeeld:
Krijgen ze een kleur als hun waarde groter is dan 200 ?
Of krijgen ze een kleur zodra er in die cellen iets wordt ingevuld ?
Of krijgen die cellen altijd een kleur ?
Dat is belangrijk om te weten op welke wijze aan G4, H4, I4, en J4 een kleur gegeven moet worden.

Laatst bewerkt:
De cellen van kolom A t/m D worden handmatig ingevuld. Deze bevatten afkortingen van klassen bv. H4,A6,TK1.
Aan de hand van deze afkorting en nog een ander gegeven komt in naastgelegen bijbehorende cellen van kolom G H I of J een getal te staan. Deze cellen G t/m J bevatten een formule welke dat getal in een matrix opzoekt.
Met de getallen in de kolom G t/m J worden berekeningen uitgevoerd.

Kleur ik bv B4 geel dan zou H4 automatisch ook geel moeten worden.
Door sommige cellen een kleur te geven zou ik aan de hand van de achtergrond kleur een bepaalde berekening willen uitvoeren.

Het gaat er eigenlijk om dat een bepaalde cel automatisch de achtergrondkleur van een andere cel overneemt.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat ik in gedachten heb.

Het makkelijkste is om via een voorwaardelijke opmaak kleuren in te stellen.
Echter met Excel 2003 heb je maar een beperkte keus.

Het kan met VBA maar VBA is een event-driven programmeertaal.
Dat houdt in dat VBA reageert op een gebeurtenis (klikken op een knop, verandering van een cel, etc)
Het wijzigen van een celkleur hoort hier niet bij.
Dit is wel op te lossen bij verplaatsing van de cursor.
Dat heb ik in je bestand gedaan.

Iedere keer als je de cursor verplaatst (met muis of pijltjestoets) wordt een macro gestart die de cellen dezelfde achtergrondkleur geeft als de bijbehorende cel (dus A met G, B met H, etc)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

De cellen van kolom A t/m D worden handmatig ingevuld. Deze bevatten afkortingen van klassen bv. H4,A6,TK1. Aan de hand van deze afkorting en nog een ander gegeven komt in naastgelegen bijbehorende cellen van kolom G H I of J een getal te staan. Deze cellen G t/m J bevatten een formule welke dat getal in een matrix opzoekt.
Met de getallen in de kolom G t/m J worden berekeningen uitgevoerd.
Bovenstaande doet allemaal niet terzake bij de bepaling wanneer G, H, en I gekleurd moeten worden. Helaas heb je mijn vraag in mijn vorig bericht niet goed gelezen, want je geeft er geen antwoord op.
Kleur ik bv B4 geel dan zou H4 automatisch ook geel moeten worden.
Dat had ik wel al begrepen, maar de vraag is (zie mijn vorige bericht): WANNEER geef je de cellen in de kolommen A t/m D een kleur, d.w.z. AAN WELKE VOORWAARDE(N) MOETEN DE CELLEN IN DE KOLOMMEN A t/m D VOLDOEN OM EEN KLEUR TE KRIJGEN ??? In mijn vorig bericht gaf ik daarvan 3 willekeurige voorbeelden. Ik vroeg je om de WERKELIJKE voorwaarde aan te geven. Want als die voorwaarde bekend is, dan is het heel eenvoudig om via voorwaardelijke opmaak de cellen in de G-, H-, I-, en J-kolom te kleuren.
Om verdere discussie te vermijden (want ik blijf hier niet mee bezig) en een oplossing via voorwaardelijke opmaak niet mogelijk is vanwege ontbrekekende gegevens, geef ik hierbij dan maar een vba-oplossing, die - ongeacht de voorwaarde(n) voor het kleuren van de A- t/m D-kolom - ALTIJD voldoet. Selecteer in de bijlage 1 van de cellen A4, B4, C4, of D4, en kijk naar het effect in G4:J4.

:):)

Roncancio,

Dit is wat ik zocht.
Heel hartelijk bedankt voor je oplossing.

Groetjes,
Math1

Hallo; :(:(
Volgens mijn bescheiden (leek) mening kan dat dat aléén als je aan al die cellen een waarde toekend.
En met de opmaak in formulevorm kun je dan ook de desbetreffende kleur maken/toepassen.
Zelf doe ik dat ook met mijn eigen gemaakte aandelen programma's.( en dat zijn véél cellen)
Grt Harrie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan