achtergrondkleur wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aroff

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2024
Goedemorgen,

Ik heb een formulier waarbij ik foto's en handtekeningen opsla in een bijlage. Nu wil ik eigenlijk, dat als dit nog leeg is, een andere kleur achtergrond geven. Als de foto of handtrkening toegevoegd is graag naar oorspronkelijk.

1727689411772.png

Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Zo te zien heb je een doorlopend formulier gemaakt waarbij je de kleuren van de records om en om een andere kleur hebt gegeven. Dat principe kun je niet veranderen. Wél kun je (tekstvakken in ieder geval) een kleur geven op basis van Voorwaardelijke Opmaak. Wellicht heb je daar al genoeg aan?

nee, dat bedoel ik niet
ik bedoel, als de velden handtekeningen en/of fotos niet gevuld zijn. Dan zou het fijn zijn als ze van kleur veranderen wanneeer ze gevuld worden door een handtekening of foto.

1727697032015.png

nee, dat bedoel ik niet
En tóch heb ik dat antwoord gegeven. Dus nogmaals: dat kan je doen (op objectniveau) met Voorwaardelijke Opmaak.

Waar doe je dat dan? Want als ik het betreffende veld selcteer is "voorwaardelike opmaak niet beschikbaar.

Tekstvak selecteren, in de menubalk op <Opmaak> klikken en dan op de knop <Voorwaardelijke Opmaak>.

Ik denk dat het niet lukt doordat het veld de eigenschap "bijlage " heeft.

Ah. Goeie tip, geheel gratis: loop met een héle grote boog om het Bijlage veld heen. Volkomen waardeloos, wat mij betreft. Bestanden horen niet in een database thuis, al was het maar omdat de db binnen de kortste tijd uit zijn voegen schiet qua grootte. Sla bijlagen op in een map, bij voorkeur een map die onder de map van de database hangt, en gebruik tekstvelden om ernaar te verwijzen.

Heb je meerdere bijlagen per record, gebruik dan bij voorkeur een koppeltabel, maar als je dat niet wilt, kan een veld met meerdere waarden ook nog wel. Al zou ik ook dáár met een grote boog omheen lopen :). Maar ik vermoed, als ik naar je plaatje kijk, dat je nogal wat velden met nogal wat bijlagen hebt, dus ik denk dat in jouw geval velden met meerdere waarden de enige praktische oplossing zijn. Of één tabel met dus daarin het RecordID van het moeder record, een veld Categorie met het bijlagetype (zeg maar: de namen van je huidige bijlage velden) en een veld met een verwijzing naar de bijlage. Dan red je het wel met één koppeltabel.

Ik dacht al zoiets. Bedankt voor je tip.
Je conclusie klopt. Alleen maar narigheid.
Ik ga het ombouwen. Veel werk maar wel stabieler en beter te bewerken.

Tnx

Je kunt met een Functie de bijlagen wel uit de db trekken en opslaan, en de bijbehorende gegevens gelijk in een tabel zetten. Vermoedelijk kun je dat ook wel doen voor het opslaan en toevoegen aan velden met meervoudige waarden.

Een workaround, als je even geen zin hebt in het omzetten, is nog om in je formulier lege kaders te zetten over je velden heen die even groot zijn als de veldobjecten, en die op te maken in de gewenste opmaak (lijn, kleur). Met VBA kun je die vakken dan zichtbaar maken als het onderliggende veld leeg is, en verbergen als er wat in staat. Enige probleem: als het veld leeg is, en het object er dus zichtbaar op staat, kun je niet in het veld komen om dat te vullen.Dus dan moet je dáár ook weer een functie voor maken :). (zou mij allemaal veel te veel gedoe zijn; ik pas liever eenmalig de database aan).

Als dit eenmalig zou kunnen lijkt me het een perfect plan.

Ik moet helaas de kennis schuldig blijven om de functie zelf te schrijven.

Ik heb dacht ik nog wel iets liggen, en anders kan ik wel kijken of ik het snel kan maken. Als je een voorbeeldje hebt van jouw db waarmee ik kan stoeien, dan helpt dat aanzienlijk in de tijd :).

klein databaseje accepteert jullie programma en zip bestand ook niet

Ik heb 1 tabel en 1 formulier hiervoor.
In de tabel staan hantekening1 handtekening2 en handtekening3
Foto1 foto2 en foto3 als bijlage. Ik kan dit in de tabel niet meer terug wijzigen naar tekst

In het formulier de zelfde namen.
Deze veleden ga ik dus veranderen naar tekst bestanden.
Jammer dat het uploaden niet lukt.
In post @1 en #3 is wel een screenshot

Een database kun je hier niet zomaar posten, die moet je eerst zippen. Zip bestanden worden absoluut geaccepteerd, zo doen we het al jaren. Wél eerst comprimeren zodat de grootte binnen de 2Mb blijft. Ik heb niet veel records nodig, maar genoeg om mee te testen. Zodat ik de juiste tabel- en veldnamen kan gebruiken.

Mooi plaatje, maar waar komt dit van?

Hahaha.

Mooi plaatje is het niet echt geworden. Het is een printscreen van de foutmelding.

Deze melding krijg ik steeds als ik je zip bestand stuur van de DB.
Ik heb een DB klaar staan met een tabel en form

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan