Achternaam en voornaam omwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visus

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
L.s.

Ik heb een Accessbestand met in een veld persoonsgegevens zoals

PJM van der Laar.
K Leerdammer
A van Beter

Ik wil deze nu weergeven met de achternaam eerst, dus

Laar PJM van der
Leerdammer K
Beter A van

Welke formule moet ik dan gebruiken in de expressies?

Groeten

Visus

Er bestaat geen formule voor, maar wel een 'tool' die je ervoor moet installeren of activeren, ik zou eventjes niet weten waar dat zou moeten.

Succes verder, ik hoop dat je nu al meer weet dan dat je de formule gaat zoeken.

Groeten, Martijn

Hallo,

ik heb voor Excel wel een mogelijkheid gevonden. Het werkt met zoeken naar spaties, daar een ander karakter voor in de plaats zetten en vervolgens met links en rechts het aantal karakters kopieren. Ik begrijp dat Access geen rekenprogramma is, maar is dit in Access echt niet mogelijk ?

Groeten

Visus

Je kunt zoiets wel in een functie maken, maar ik betwijfel of je er veel aan zult hebben in de vorm zoals je die nu vraagt. Ik weet niet precies hoe je database is opgebouwd, maar een achternaam bestaat niet per definitie uit één woord; kan zelfs een samengestelde naam zijn, zoals 'K..M.van Amerongen tot Barendrecht'. In dat geval wil je, neem ik aan, 'Amerongen tot Barendrecht, K.M. van' terugzien, en niet 'Barendrecht K.M. van Amerongen tot'.

Wat je dus nodig hebt, is een functie die, op basis van tussenvoegsels, de naam opsplitst in: a-Voornaam/Voorletters, b-Tussenvoegsels, c-Achternaam.

Ik heb zelf wel zo'n functie gemaakt, en ik gebruik hem voor het opsplitsen van samengestelde namen, maar het is iets wat je niet eventjes op een A-4 tje uittikt.... Maar mocht je geïnteresseerd zijn, dan kan ik je de techniek uiteraard wel uitleggen. Het kan dus wel in Access.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan