Act as a server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sami_nl

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2002
Berichten
230
Hallo
Ik heb Zonealarm Firwall op mijn pc. Als ik sommige programma’s (onder andere messenger) open, vraagt Zonealarm eerst “Yahoo trying to act as a server.” En ik klik altijd op”No” zonder het te weten wat dat inhoud. Weet iemand wat het betekent als een programma als server wil functioneren?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat as messenger dit vraagt dat je het best toestemt hij heeft dit nodig voor zijn extra's.
Maar ik weet niet percies waarom ze als een server willen zijn.
 
Wees kritisch met programma's die naar internet willen. Pas als je ervan overtuigd bent dat het goed zit kun je ze pas toegang geven. Als je alles gewoon toestemming geeft heb je geen firewall nodig.
 
deze bewering spreek ik helemaal tegen. Een firewall doet niet alleen die program control maar bewaakt (blockt) ook poorten.
Alles zomaar toegang geven zeg ik niet. Als je ziet ik heb juist msn opgestart en hij vraagt of hij als server mag spelen dan laat ik dat doe. Als ik een melding krijg van 1245.exe wil als server gaan spelen dan block ik het. Ook nero block ik vind dat hij niet op internet moet zijn.
 
Ik beweer ook niet dat je dat gezegd hebt, hoor. Sterker nog: je zegt precies wat ik al schreef: pas als je zeker weet dat het goed zit geef je toestemming en alles wat je niet wilt block je.

Maar ik ken mensen die een firewall hebben omdat hun dat is aangeraden. "Het hoort nou eenmaal zo". Ze weten echter maar half waar die voor is en vervolgens geven ze alles maar toestemming om van dat vervelende gevraag af te zijn en dus hebben ze een poortwachter die goed en kwaad verkeer braaf glimlachend doorlaat. Fijne poortwachter.
 
neen wat ik tegenspreek is het poort blocken dit werkt altijd.
Dus het nut van een firewall valt niet weg door altijd op allow te drukken. Alleen het nut van program control valt weg.
 
Poorten worden geopend door programma's. Als programma "Spammetje" naar internet wil en je geeft het toestemming geef je ook toestemming een poort te gebruiken. Let wel: ik heb het over Zonealarm, he.
 
en dan de dingen die van buiten komen die worden dus wel door zonealarm geblockt. Dus zonealarm heeft wel nut als je alles allow doet. maar let op zet de firewall settings zelf wel op high
 
Geplaatst door lamp
en dan de dingen die van buiten komen die worden dus wel door zonealarm geblockt. Dus zonealarm heeft wel nut als je alles allow doet. maar let op zet de firewall settings zelf wel op high
Het ging in deze thread om dingen die van binnen naar buiten gaan en dan heb je het snel over spam en andere ongein. Tuurlijk ben je van buiten naar binnen redelijk beschermd maar niet als je vervolgens van binnenuit toestemming gaat geven om servers te draaien (= bestanden of services aanbieden aan computer, netwerk of internet) waarvan je de herkomst niet weet!! Wat heeft het voor zin een deur op slot te doen en de sleutel te laten zitten aan de buitenkant?
 
Toch nog steeds heb ik niet begrepen wat het precies inhoud. Iemand een idee?
:confused:
 
De melding "To act as a server" van Zonealarm betekent dat een programma op jouw computer diensten probeert aan te bieden aan internet of je eigen netwerk. Op internet kan dan een z.g. client een verzoek indienen bij de server. e server reageert dan weer met een dienst.

Zo'n dienst kan van alles zijn: het aanbieden van bestanden, ondersteuning van een ander programma etc. Concreet voorbeeld: stel datjij een FTP-server op jouw pc zet om bestanden uit te wisselen met een ander via internet. Dan zal die andere pc een verzoek bij jouw FTP-server indienen en die server reageert door het gevraagde bestand te versturen.

Nou worden ook wel eens programma's op de pc gezet waar bijvoorbeeld spyware inzit. Spyware zou een serverprogrammatje kunnen zijn die persoonlijke gegevens van jou kan doorspelen naar een client op internet. Dat wil je natuurlijk niet dus installeer je een fireall. Die houdt het in- en uitgaande verkeer over jouw internetverbinding in de gaten en kijkt of er geen verker langsgaat dat niet zou moeten. Hij houd ook de programma's in de gaten die naar internet willen. Zo'n firewall weet echter niet alles en blijkbaar kent hij het serverprogrammaatje "Yahoo" niet en dus stelt hij jou de vraag of jij dit programma als server wil laten draaien. Als je net iets hebt geïnstalleert en je vertrouwt dit programma dan kun je op "ja"drukken. Heb je geen idee waar het over gaat of vertrouw je het niet dan zeg je nee.
Dit is heel kort de functie van een firewall

Zelf heb ik geen idee wat dat Yahoo-servertje is. Daarom vertrouw ik het op het eerste gezicht niet. Wellicht is er een andere forumgebruiker die daar meer van weet en misschien aanvullingen heeft op mijn verhaaltje.

lamp en ik kregen in jouw thread een discussie over de werking van een firewall maar vergaten even dat jouw vraag was wat een server precies is en wat je met die melding moet doen. Hoop dat je bij deze iets verder geholpen bent.

lamp; heb jij nog aanvullingen? :thumb:
 
Niet alle programma’s willen als server draaien. Meestal zijn het Messenger of p2p programma’s. En ik laat ze ook meestaal niet toe. Maar tijdje geleden had ik Azureus (een p2p progje) geïnstalleerd en als ik hem niet toe liet om als server te draaien dan functioneerde die niet goed en kon ik niet met relatief hoge snelheid iets downloaden en als ik hem toe liet dan was mijn pc trager en surfen langzamer.
Bedankt voor je uitleg, Sidi. Ik weet nu iets meer erover. :thumb:
 
Graag gedaan. :) Maar je moet die firewall ook dingen toelaten, hé. Kijk, ikzelf heb bijvoorbeeld net Skype ontdekt. (Nu pas...) Een programma waarmee je kunt telefoneren via internet met iemand anders die ook Skype heeft. Dat programma vraagt na installatie toestemming om als server te mogen dienen. Hierop heb ik natuurlijk "ja" gezegd en aangevinkt dat ie dat niet meer hoeft te vragen. Op de lange duur krijg je steeds minder vragen van de firewall totdat ie van aal programma's weet wat ie ermee moet doen. Kun je dus ook doen met je p2p programma's Azareus, LimeWire etc. Anders doen die programma's namelijk niks.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan