actie als session verdwijnt dmv sluiten browser

Status
Niet open voor verdere reacties.

looije

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2002
Beste helpmijers,

Het volgende probleem doet zich voor.
Ik heb een webshop met maar 1 stuk van ieder artikel. Nu heb ik een winkelmandje wat werkt met een session. En omdat er maar 1 stuk van ieder artikel is zet ik in de database dat het artikel vastgehouden moet worden als iemand dit artikel in zijn session (winkelmandje) heeft staan. Anders zouden misschien 2 personen hetzelfde artikel willen kopen en dat kan niet.
Als het artikel uit het mandje word verwijderd kan ik het terug in de shop zetten.
En dan nu waar ik niet uit kom:

Hoe kan ik het terug in de shop zetten als iemand een aantal artikelen in de session heeft staan en zijn/haar browser sluit?? Dus een actie uitvoeren als een session verdwijnt?

Of heeft iemand een andere denkwijzen dit "probleem" op te lossen.

Bij voorbaad dank.

Winkelwagen in de database opslaan met een verloopdatum. Verloopdatum is huidige datum + 20 minuten, en die datum update je elke keer als de gebruiker actief is binnen de shop.

Jah, aan zoiets zat ik ook al te denken. Alleen is het nadeel dat je dan 20 (of iig de tijd die je insteld) min het artikel kwijt bent in de shop. Als het artikel niet gekocht wordt dan.
Misschien dat er een andere oplossing te vinden is?
Is het niet mogelijk om te kijken of er een dergelijke SESSION nog ergens aanwezig is door de server als er iemand de shop in gaat?

Volgens mij wordt het er niet makkelijker op. Ik vind die 20 minuten verwaarloosbaar; daarnaast kun je het altijd nog terugschroeven tot 10 minuten.

Je kunt een keep-alive maken, een javascriptje dat elke minuut een poke doet naar je server met "de browser is nog open", maar dat komt met zijn eigen nadelen. Ten eerste is het wat zwaarder voor de server, ten tweede moet je een alternatieve oplossing hebben voor mensen zonder javascript (mobiele browser bijv.) en ten derde kunnen mensen dan heel lang artikelen bezet houden...

"ten tweede moet je een alternatieve oplossing hebben voor mensen zonder javascript"

Daarom is het dus geen optie, niet als het zo cruciaal is als hier dat de informatie klopt.

Hmm.. Denk dat ik er dan toch maar een tijd functie in ga bouwen. SvU heeft ook wel een beetje gelijk dat een minuut of 10 a 20 verwaarloosbaar is. Het is voor een vriendin die als hobby heeft kaarten te maken. Deze wil ze met een webshop gaan verkopen. Dus zeker in het begin zal het toch niet zo storm lopen.

Had ook al vernomen dat een dergelijk beter/makkelijker met AJAX te bouwen is. Mocht het uit de klauwen lopen met de shop dan ga ik me daar maar eens in verdiepen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. :thumb:

Alleen een keep-alive is geen oplossing, maar als het voor 95% van je bezoekers een verbetering is en voor de overige 5% geen verslechtering is het opzich een optie om ze beide toe te voegen. Als je daar de tijd voor hebt, althans.

Meenemen ga ik het zoiezo. Of ik het er gelijk inbouw.. Denk het niet, daar Javascript niet helemaal mijn ding is en ik niet zomaar een script wil copieren/plakken. Ik wil dan wel weten hoe en wat...
Maar voor een uitbreiding in de toekomst heb ik het wel ff opgeschreven. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan