• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

actie uitvoeren na bepaald getal na komma

Status
Niet open voor verdere reacties.

mussche1

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2010
Ik zoek een formule waarbij ik als ik in een bepaalde cel 1.4 uitkom hij afrond naar boven. Het moeilijke is dat hij dit als het resultaat 2.4 en 3.4, enz... is ook zou moeten doen. Ik heb het tot hiertoe nog niet gevonden kan iemand mij hierbij eventueel helpen?

In de nederlandstalige variant is dat:

Code:
=AFRONDEN.BOVEN(B1;1)

Ervan uitgaande dat de uitkomst in cel B1 staat anders moet je B1 aanpassen.

Dank u voor uw antwoord. Had ik al geprobeerd maar als uitkomst 1.5 is zet hij 1.6 als ik bij decimaal 0 zet rond hij af naar 2 maar hij zou dit maar pas moeten doen vanaf 1.4 en hetzelfde bij 2.4 enz...

mussche

Ik hoop de vraag goed begrepen te hebben. Met het getal in A1 geeft de volgende formule een afronding naar boven als het getal hoger of gelijk is aan 0.4 achter de komma.
Anders is het resultaat het originele getal.

Code:
=ALS(A1-INTEGER(A1)>=0,4;AFRONDEN.BOVEN(A1;1);A1)

mussche

Ik hoop de vraag goed begrepen te hebben. Met het getal in A1 geeft de volgende formule een afronding naar boven als het getal hoger of gelijk is aan 0.4 achter de komma.
Anders is het resultaat het originele getal.

Code:
=ALS(A1-INTEGER(A1)>=0,4;AFRONDEN.BOVEN(A1;1);A1)

Super dit werkt dus perfect heb alleen nog één vraag. Is het ook mogelijk om als de uitkomst 1.39 is hij dan ook naar beneden afrond?

mussche

Met een beetje fantasie had je dit zelf kunnen bedenken.:P

Code:
=ALS(A1-INTEGER(A1)>=0,4;AFRONDEN.BOVEN(A1;1);[COLOR="red"]AFRONDEN([/COLOR]A1[COLOR="red"];0[/COLOR]))

mussche

Met een beetje fantasie had je dit zelf kunnen bedenken.:P

Code:
=ALS(A1-INTEGER(A1)>=0,4;AFRONDEN.BOVEN(A1;1);[COLOR="red"]AFRONDEN([/COLOR]A1[COLOR="red"];0[/COLOR]))

Enorm bedankt dit werkt volledig zoals ik het wil. Was er eigenlijk al een tijdje naar op zoek maar mijn kennis van excell is ondermaats het is al veel te lang geleden dat ik het nog eens gedaan heb. Ik had beter wat meer opgelet in de les ;)

Mussche

Zou je de vraag als opgelost kunnen zetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan