• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Actieknoppen werkend maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrSpoony

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2020
Goedemorgen allemaal,

De vorige keer ben ik hier uitermate goed geholpen en kom daarom nogmaals terug om jullie om hulp te vragen :o
Ik ben voor mezelf bezig met het maken van een nacalculatie waardoor het net even allemaal wat makkelijker bij te houden is.
Ik heb een Layout gemaakt die ik bij een nieuw project telkens opnieuw kan gaan gebruiken. In deze layout heb ik actieknoppen gemaakt waar je "offertes, uren, facturen en meer/minderwerk" in zou moeten kunnen voeren.
Voor deze actieknoppen heb ik (na een hoop gezoek en pielen) in VBA menutjes gemaakt die moeten verschijnen als ik op deze knoppen duw.
als er vervolgens op invoeren gedrukt wordt moeten de gegeven in de juiste kolom geplaatst worden.

nu zijn deze menutjes mijzelf gelukt, echter ben ik nog niet zover in VBA dat ik dit ook werkend krijg..
Kan iemand mij hier toevallig mee helpen?

Groetjes Spoony,

Bijlagen

Beste,
Begin met je layout volledig te herwerken.
Haal alle samengevoegde cellen eruit, VBA en samengevoegde cellen zijn geen vrienden, je komt vroeger of later in de problemen.
Post nadien je herwerkt bestand opnieuw, ik of een andere helper zullen dan je code wel invoegen.

Met jouw formulieren ga je ook de mist in.
Als voorbeeld formulier factuur:
Sprake van 9% en 21% BTW, maar je hebt maar 1 grondslag Excl. BTW
Maak je dan facturen met alleen 9% BTW en alleen 21% BTW?

Toch een klein aanzetje, maar lees #2 van gast0660.

Bijlagen

Bedankt voor jullie snelle terugkoppeling.
@gast0660
dit wist ik niet, ga het aanpassen!

@AD1957
Dit heb ik vermeld omdat facturen van schilders of stucadoors met 9% zijn, de rest is met 21%.
dus als ik een factuur binnen krijg moet ik dit wel aan kunnen geven.

ik ga het aanpassen!

Toch maar iets gedaan,werkend voorbeeld in bijlage.
Als je in het vervolg aan de slag wilt met VBA gebruik GEEN samengevoegde cellen.
Ik raad je ook aan de nacalculatie aan te passen en opnieuw te posten.

Bijlagen

@gast0660, mooi gedaan.

@Mr Spoony, Bij een nacalculatie hoef je de BTW bedragen helemaal niet mee te nemen.(die zijn voor vadertje staat.)
Ga gewoon uit van bedragen excl. BTW, maakt het een stuk overzichtelijker.
(weetje: 9% BTW schilder en stucadoor is alleen vtp. op woningen ouder dan 2 jaar, voor bedrijfspanden geld dit voordeel al helemaal niet.)

Bestand is aangepast zonder alle samengevoegde cellen erin.
@gast0660:
Het bestand dat jij had gemaakt zag er al zeer netjes uit en is precies wat ik in gedachte had.:thumb:
wel nog 1 probleempje, als ik meer regels toevoeg dan de 5 regels die er al staan, wordt er een regel overschreden.
eigenlijk zou er dan een regel ingevoerd moeten worden.

@AD1957:
ben voornamelijk bezig met verbouwingen waardoor ik die 9% vaak tegen kom.

alvast bedankt :love:

Bijlagen

Geen enkel probleem, we kijken morgen verder, als niemand mij voor is.
Vandaag is het valentijn, ik heb mijn vrouw een kleine 40 jaar geleden leren kennen op valentijn, wij gaan lekker happen en Excel moet wachten.;)

Omdat het nogal slecht weer was ben ik een beetje bezig geweest.
Weliswaar nog lang niet klaar. Kijk maar eens of er wat mee kunt.
Met btw geen rekening gehouden, heb je voor een nacalculatie nml. niet nodig.
Of het moet zijn dat je met dit overzicht naar de opdrachtgever gaat, dan moet de btw er wel weer bij.
Je kunt onbeperkt invoeren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Er van uitgaande dat het een eindafrekening voor de opdrachtgever is heb ik de btw maar weer meegenomen.
Alleen de knoppen "invoer offertes"en "invoer uren" werken.

opmerking:
Je werkt met 9% en 21% BTW maar in de offertes staat in jouw voorbeeld alleen 21%:confused:
Ik heb dat dus maar aangepast.
De formules in I2 t/m I15 heb ik niets mee gedaan.

Bijlagen

@AD1957
dat is precies wat ik bedoelde, dank hiervoor.:d
Ik ga even stoeien en kijken of het lukt om de andere knoppen werkend te krijgen met jou eerder geplaatste bestanden.

of dit wel of niet lukt laat ik dan nog wel eventjes weten!:thumb:

@AD1957
Nou ik heb het echt geprobeerd maar krijg het toch niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
ook probeerde ik de knop invoer offertes werkend te krijgen, deze kun je inderdaad invoeren maar ik zie geen tekst verschijnen (en snap niet waarom niet).

Bijlagen

Er wordt niets ingevuld omdat in jouw userform in van de textboxen met btw leeg blijft. (fout)
door code "on error resume next" merk je dat niet.
CCur(lege textbox) geeft fout.
Je kunt dit eventueel ondervangen met een IF statement.

Toch nog een vraagje.
Waarom deze form. Je zult toch zeker offertes hebben waar zowel 9 als 21% btw instaan.
in jouw voorbeeld kun je alleen 9 of 21% gebruiken.

@AD1957
Ik ben met het format nog een beetje zoekende...
ik deed dit eigenlijk om het proberen werkend te krijgen (door goed te kijken naar de andere voorbeelden en proberen nog wat te leren.. niet gelukt xD)

en er zijn inderdaad momenten dat je ze alle twee in zou moeten voeren..

hhmm...

Helemaal niks, die is ook gewoon goed.
maar ik had het veranderd om het werkend proberen te krijgen. (ik heb zelf gewoon aangepast waardoor het alleen maar ingewikkelder werd)
die zou helemaal perfect zijn als de factuur en meer/minderwerk het zou doen:o

ik zal de code voor de form OFFERTES in #13 straks eens aanpassen.
Belangrijk is om de verschillen te begrijpen.:D
Zelf heb ik in het verleden me ook rot gezocht waarom een code niet werkte.

UPDATE:
De code uit #11 is ook niet goed. Als je alleen 9 of 21% BTW hebt gaat het mis.
Moeten nog een IF statement in, en die error afhandeling eruit.

Laatst bewerkt:
voor de form offertes uit #13
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()

With Sheets("Layout").ListObjects(1).ListRows.Add.Range
    If T_04 = "" Then
        .Resize(, 9).Value = Array(T_00.Value, CDate(T_01.Value), T_02.Value, , , CCur(T_03.Value), , CCur(T_05.Value), CCur(T_06.Value))
    Else
        .Resize(, 9).Value = Array(T_00.Value, CDate(T_01.Value), T_02.Value, , , CCur(T_03.Value), CCur(T_04.Value), , CCur(T_06.Value))
    End If
    End With

For Each ctrl In Controls
    If TypeName(ctrl) = "TextBox" Or TypeName(ctrl) = "OptionButton" Then ctrl.Value = ""

Next ctrl

T_00.SetFocus

End Sub
let goed op de komma's in de Array

Voor de form Offertes voorbeeldbestand #11

Code:
With Sheets("Layout").ListObjects(1).ListRows.Add.Range
    If T_03 = "" Then .Resize(, 9).Value = Array(T_00.Value, CDate(T_01.Value), T_02.Value, , , CCur(T_05.Value), , CCur(T_06.Value), CCur(T_07.Value))
    If T_05 = "" Then .Resize(, 9).Value = Array(T_00.Value, CDate(T_01.Value), T_02.Value, , CCur(T_03.Value), , CCur(T_04.Value), , CCur(T_07.Value))
    If T_03 <> "" And T_05 <> "" Then .Resize(, 9).Value = Array(T_00.Value, CDate(T_01.Value), T_02.Value, , CCur(T_03.Value), CCur(T_05.Value), _
                                   CCur(T_04.Value), CCur(T_06.Value), CCur(T_07.Value))
End With

For Each ctrl In Controls
    If TypeName(ctrl) = "TextBox" Then ctrl.Value = ""
Next ctrl

T_00.SetFocus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan