Actieve harddisk maakt werken onmogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Webcanal

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Vandaag kwam ik de tweede computer tegen met dezelfde symptomen.
Het probleem is, dat het starten van de pc soms wel een uur of langer in beslag neemt. En gaat om 2 compleet verschillende computers. Een Dell desktop en een Acer laptop. Wel alle 2 Windows XP SP3. Maar verschillende antivirus programma's. De eerste Avira en de Acer Norton.
Het gaat als volgt: De pc wordt gestart. Alles verloopt goed, maar het lampje van de harddisk blijft onafgebroken aan. Via bestandsbeheer zie ik geen tot weinig CPU gebruik. Maar er is niet mee te werken, omdat de harddisk het heel druk heeft.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn?

Wat heb ik zelf al gedaan?

- Gescand met CCleaner. Cleaner en Register
- Gescand met Malwarebytes' Anti-Malware
- Gescand met Combofix
- Met Autoruns loze verwijzingen verwijderd
- Harddisk getest met hardrive tools (komen beide zonder enige fout of aanwijzing door de test)
- Chkdsk uitgevoerd zonder problemen te vinden

Nogmaals, de 2 computers geven excact dezelfde symptomen. Vandaar dat ik gillend gek word, dat ik het niet kan vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Is speculatief, want ik weet helemaal niet wat er in die computer allemaal zit qua hardware en ook niet hoeveel programma's erop geïnstalleerd staan:
Ik vermoed dat het hier gaat om pc's met IDE-schijven. Er even vanuit gaand dat er niet (toevallig) zojuist extra harde schijven of cd/dvd spelers/branders aan zijn toegevoegd:
Check de DMA-transfer van de IDE controller: Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Klik de "IDE ATA/ATAPI-controllers" sectie open.
Rechtsklik op "Primary IDE channel", en kies Eigenschappen
Kijk in tabblad Geavanceerde instellingen of Overdrachtsmodus op "DMA, indien beschikbaar" staat én dat de huidige overdrachtsmodus op een DMA modus staat, dus niet op een PIO modus. Kijk dat na voor Apparaat0 en Apparaat1 (indien die er aan hangt).
Doe hetzelfde voor de "Secundary IDE channel"

Heb je de Intel Application Accelerator geïnstalleerd staan onder Start -> (Alle) Programma's, dan is er geen tabblad Geavanceerde instellingen, en dan moet in het Accellerator programma nakijken of nu PIO modus of DMA modus wordt gebruikt op de kanalen van de IDE controller aansluitingen.

Succes,

Tijs.

Tijs, bedankt voor je reactie. Het zijn idd IDE schijven. ( Had ik even moeten vermelden..) Er is niets aan de hardware veranderd of bjgevoegd. De software is in de kantoor sfeer, maar dan voor thuisgebruik. Het zijn 2 oudere mensen die geen spellen spelen, maar voornamelijk mailen en een beetje surfen.
Ik zal jouw aanwijzingen opvolgen en dan laat ik mijn bevindingen weten.

Groet,

Martin

Het heeft even geduurd, maar zoasl ik al zei, zijn het niet mijn computers.
Na vele onderzoeken bleek op 1 van de computers een verminkte Norton de boosdoener. Zelfs na gebruik van de Norton Removal Tool kwam ik nog restanten tegen. Na verwijdering, ging het al stukken beter.
De andere computer is opnieuw geïnstalleerd.

Nogmaals dank voor je reactie.

Fijn dat het opgelost is, en bedankt voor de (uitgebreide) terugmelding.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan