actieve partitie veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumif1

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Hallo,

Ik heb een laptop met 1 harde schijf van 36 GB, die opgedeeld is in tweeën. Nu heb ik een virus gehad op me C-partitie(windows xp home ), waardoor ik het niet meer op kon starten (ook niet in safe mode). Ik heb toen op de D-partitie ook windows xp home gezet. Al me belangrijke bestanden overgehaald en software weer geïnstalleerd. Ik had dus een dual-boot gecreëerd.

Nu Heb ik voor extra schijfruimte de C-partitie geformatteerd via de windows xp-CD, maar sindsdien kreeg ik bij het opstarten 'ongeldige partitietabel'.

Ik heb nu windows xp weer opnieuw ook op de C-partitie gezet, en die is dus ook de actieve en opstartpartitie. Ik heb al ergens gelezen dat er per hdd maar 1 actieve partitie kan zijn, maar ik zou dus graag de D-partitie als opstart- en actieve partitie hebben. Weet iemand hoe ik dit kan doen, zonder dat ik mijn D-partitie hoef te formatteren, want dan kan ik net zo goed gelijk alles opnieuw installeren op C.

Als jullie nog meer info moeten hebben hoor ik het wel.

Bij voorbaat dank!

Hoi,

Ik had partition wizard al gedownload en geïnstalleerd, maar had de goede functie nog niet gevonden. Nu heb ik daar bij de support een filmpje gevonden hoe het moet, dus dat ga ik maar is proberen als ik weer thuis ben. Je hoort wel of het werkt!

Hoi,

Ik had hem op actief gezet, maar dat was dus niet de oplossing. Ik kreeg TLDR ontbreekt. Ik heb toen xp weer opnieuw op die C-schijf gezet en toen startte hij weer op.

Ik heb nu staan bij me partities (in partition wizard):
C: Boot
D: active & system

Nou moet D dus nog de boot-partitie worden. Idee hoe dat moet?

Jazeker een idee heb ik altijd ,je veranderd met de partitie manager de drive letter van D: naar C: en zorg er dan ook voor dat C: de letter D: krijgt.
Je zult even tijdelijk 1 van die partities een tijdelijke letter moeten geven die nog niet bij kou pc bestaat om dat te kunnen.

Dat gaat vast lukken ,heb ook het idee dat je het goed aanpak.

Wanneer ik je vraag goed begrijp, zou je het volgende kunnen doen :

Deze Computer rechts aanklikken > Eigenschappen > Geavanceerd > Opstart- en Herstelinstellingen > Hier kies je voor de gewenste instelling.

Jawel maar als ik dat goed begrijp dan ga je aan de ene windows installatie vertellen dat de andere windows installatie moet opstarten.
Terwijl je nu al kunt vertellen dat de te verwachten problemen in de toekomst van een dual of zelfs een multie_boot configuratie is dat de besturingsystemen met elkaar in conflict zullen komen.
En eigenlijk dat probleem als het zover is nu al zelf heb lopen te veroorzaken ?

Wanneer op het gewenste OS wordt gestart, zal het OS op de andere partitie kunnen worden verwijderd.

Laten we even de reactie van schumif1 afwachten.

Hoi,

Ik heb het nu allemaal nogal raar staan volgens mij, maar ik zal het even laten zien(heb nog niets uitgevoerd van wat jullie zeiden):

In partition wizard staat nu:

D: status: System
C: status: Active & Boot.

En schijnbaar zijn dankzij de NTLDR fout nu dus letters C en D omgedraaid. Ik wil nu dat ik de windows van C opstart en dat ik de D-partitie kan verwijderen.

Er staat nu Boot bij C, dus ik zou denken dat het goed is. Maar de windows die hij opstart is dus die van D:

Dit komt waarschijnlijk door het volgende, want in schijfbeheer staat:
C: In orde(systeem)
D: In orde(Opstarten)

Het is dus precies andersom, en volgens mij haalt partition wizard dus de partities door elkaar heen. Echter, de volume-eigenschappen kloppen wel. Dus bij beide is wel evenveel ruimte beschreven op de letter C.

Zou iets veranderen in de boot.ini misschien uitmaken?
Daar staat nu:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(o)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)partition(1)\WINDOWS=''Microsoft Windows XP Home Edition'' /fastdetect

Hopelijk heb ik de huidige situatie goed beschreven en kunnen jullie met een oplossing komen.

Hoi schumif1

Inderdaat 2 die samen meedenken weten er altijd meer dan 1.

Dit is de info die nu van belang is.
Volume letter: C:
Type: Primary
Activity: Yes
Hidden state: No

Let er op dat de partitie ook primary is en niet verborgen.

Het verhaal
In je eerste posting had je een dual_boot configuratie van 2 windows installaties.
Dat betekent dat je een keuze kunt maken tussen die 2 doormiddel van boot manager.
Die eerder actief moet zijn dan de 2 windows installaties.
Je bent naar windows op partitie D: gegaan en de C: partitie heb je gefomateerd.
Hier ging het fout en je kreeg de melding 'ongeldige partitietabel'.
Wat natuurlijk niet helemaal zo is als het er uit ziet.
Jou info over de partities staan namelijk in de Master Boot Record (MBR).
Dat staat helemaal vooraan op je harddisk en is het eerste wat gelezen word en pas daarna weet je pc hoe het zit met de partities en begint dan pas die te lezen.
Omdat je na het formateren van die C: partitie die melding kreeg 'ongeldige partitietabel' weet je ook dat je pc de bootmanager pas gaat lezen als hij al op de C: partitie is.
Het gaat bij die melding 'ongeldige partitietabel' niet echt over de info van de partities maar over een lijst met info voor de bootmanager ,over de partities met een opstartbare installatie van besturings systemen.
Nu heb je in je eerste posting windows weer op je C: partitie geinstaleerd en de melding was weg omdat er op dat moment er ook geen lijst meer is alleen de info van het bestuurings systeem op die partitie.

Daarna zijn we wat gaan rommelen met vlaggetjes en labels op de harde schijf.
Waardoor C: nu D: is en je bootmanager is daar niks wijzer van geworden en kent nog steeds alleen de info over de zelfde partitie.
Wat D: was is nu C: met ook een windows installatie en dus ook met info over zijn eigen partitie.
De info van wat we veranderd hebben staan nu in de master boot record.
Waar nu nog steeds de info van waar die laatste windows installatie is nog er uit gehaald moet worden.

Alles wat je nu zou doen aan een boot.ini raak je de info van kwijt als je windows van je D: formateerd.
Ook de info van die windows installatie want die installatie bestaat dan niet meer en dat zal ook aan de MBR verteld.
En er kan daarna nog maar 1 partitie als de opstart worden gebruikt.
Je mag maar 1 keer raden.

btw
Je kunt ook om helemaal zeker te zijn dat je MBR goed word bijgewerkt de D: partitie totaal verwijderen en daarna gewoon weer opnieuw aanmaken.
Wat waarschijnlijk ook wel beter zal zijn omdat er dan helemaal niks van wat er op die partitie stond over is.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Even 2 vragen:

1. Waar kan ik die info vinden die je aan het begin van je post zet over die C:-partitie met primary en active.

2. Zou je misschien wat contreter kunnen zeggen wat ik nu zou moeten doen?

p.s. Ik heb momenteel geen dual-boot

Laatst bewerkt:
Hoi hoi

Even een tijdje weg vanwege win7 enterprice en geluid driver avontuurtje.

Met die info was bedoeld interne informatie voor de software wat je b.v weer veranderd als de D partitie verwijderd.
Bij mij starte daarna gewoon windows van de c partitie.

Technet gaf me een tip voor dit programma EasyBCD om de mbr repareren meschien vind je hem ook handig en makelijker om je bootloader te beheren.

Hoi,

mede vanwege de stilte, Heb ik uiteindelijk toch besloten om allebei de partities te verwijderen en gewoon weer helemaal opnieuw te beginnen. Ik ben nu alweer een heel eind met het installeren van alle software.

In ieder geval reuze bedankt voor je hulp!

groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan