Actionscript(3.0): link toevoegen aan button

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker72

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2008
Hallo mensen die mijn probleem (hopelijk) helpen oplossen,:p

Ik ben een cursus flash aan het volgen, alleen loop ik vast bij het invoegen van actionsscripts: In de cursus staat beschreven dat ik via de sneltoets f9 een button van een actionscript kan voorzien. Alleen als ik de button selecteer en vervolgens op f9 druk kan ik geen code invoeren. Er staat namelijk: Handelingen kunnen niet worden toegepast op de huidige selectie.

Ik gebruik Adobe falsh CS4.

Kan iemand mij helpen?

P.S. Ik ben net begonnen dus gebruik niet al te moeilijke termen :rolleyes:

Alvast bedankt!:thumb:

mvg, gebruiker72

Mogelijk is de cursus niet op ActionScript3 gebaseerd?
Het gaat in ieder geval als volgt:
1) Maak een button :)
2) Als je deze op het scherm hebt staan, selecteer je m en geef deze links bij de properties/eigenschappen een Instance naam (bijvoorbeeld knop_website).
3) Nieuwe laag maken, zinvolle naam geven zoals 'actionscripts'
4) Selecteer Frame 1 van de actions laag en ga naar het actions-scherm (F9)
5) Typ de volgende code in:
Code:
knop_website.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_DOWN, mouseDownHandler);
function mouseDownHandler(event:MouseEvent):void 
{
    navigateToURL(new URLRequest("http://www.hierwilikheen.nl/"));
}
6) That's all folks!

Mogelijk is de cursus niet op ActionScript3 gebaseerd?
Het gaat in ieder geval als volgt:
1) Maak een button :)
2) Als je deze op het scherm hebt staan, selecteer je m en geef deze links bij de properties/eigenschappen een Instance naam (bijvoorbeeld knop_website).
3) Nieuwe laag maken, zinvolle naam geven zoals 'actionscripts'
4) Selecteer Frame 1 van de actions laag en ga naar het actions-scherm (F9)
Code:
{
}
6) That's all folks!

Gaan we proberen, je hoort nog van me:thumb:

Ok, ik zal het proberen ;)

na punt 1) en 2):
3)
Bovenin het scherm zie je de tijdlijn staan, waarschijnlijk staat er ook een tabblad 'timeline' bij (zie het zelf in een engelse versie)
Als je via het menu Insert -> Timeline -> Layer klikt, wordt er een nieuwe laag gemaakt, die hoogstwaarschijnlijk Layer2 zal heten.

In het scherm bovenin zie je dan Layer1 staan waarin jouw zonet toegevoegde knop zit en in Layer2 ga je de code typen.

Onderstaande alinea is niet noodzakelijk:
Om het overzichtelijk te houden is het handig om Layer2 te hernoemen naar 'actionscripts', (en zo alle layers hernoemen naar zinvolle namen) zodat je bij grotere projecten weet wat waar staat.

4)

De layers zijn opgedeeld in frames. Dat zie je ook boven de layers staan, alleen wordt het per 5 weergegeven, dus je ziet 1 5 10.
in de regel met actionscripts (of Layer2 als je niet hebt hernoemd), klik je op het hokje onder de 1. Zo heb je dus de eerste frame in de actionscripts layer geselecteerd.

Hierna ga je naar het actions scherm d.m.v. de F9 toets.

Code:
{
}
6) That's all folks!

Heb alles gedaan. Er wordt vervolgens de volgende melding weergeven: script bevat geen fouten.

Nu ga ik hem testen (d.m.v. ctrl+enter) en klik ik vervolgens op de button, nu word er geen webpagina geopend (er gebeurd helemaal niets). Wat wel zou moeten gebeuren als ik een link toevoeg aan een button, toch?

Alvast bedankt! :thumb:

Ja inderdaad, dat zou je wel verwachten.
Ik heb mijn testje als bijlage erbij gezet. Misschien kun je hiermee kijken waar het verschil zit met jouw test?

Bijlagen

Vreemd; ik heb naar mijn weten alles precies nagedaan zoals het bij het voorbeeld van Troedeboer gedaan is. Alleen doet hij het nog steeds niet :(

Wel krijg ik de volgende melding, die ik bij Troedeboers voorbeeld niet kreeg:

flashfout.jpg

Alvast bedankt!:thumb:

mvg, gebruiker72

Dan ben je vergeten om de knop een naam te geven
Dit had ik beschreven in punt 2, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg, zie plaatje.

Bijlagen

• properties.jpg
    properties.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 73
:thumb::):cool:

Thx guys, heb dit ook kunnen gebruiken
You rule!!! :) :) :)

Hey mensen,

op het moment ben ik zelf aan het knoeien met de actionscript 3.0. Nu is het linken niet zo'n probleem alleen ik zit met een banner waar verschillende links in moeten. Het is een banner voor drie verschillende evenementen. Ik heb de volgende code, maar hij schiet automatisch door naar de laatste link bij de elke knop die voorbij komt. Iemand suggesties? Ik zie het niet nml.

De code:
var request1:URLRequest = new URLRequest("url");
var request2:URLRequest = new URLRequest("url");
var request3:URLRequest = new URLRequest("url");
var request4:URLRequest = new URLRequest("url");
var request5:URLRequest = new URLRequest("url");

blazer_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
scarf_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
waistcoat_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
shirt_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
shorts_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);

function callLink(event:MouseEvent):void

{

if (event.target == blazer_btn)
{
navigateToURL(request1, '_blank');
}
else if (event.target == scarf_btn)
{
navigateToURL(request2, '_blank');
}
else (event.target == shirt_btn)
{
navigateToURL(request3, '_blank');
}

}

Code:
{
}
6) That's all folks!

MouseEvent.CLICK??

actie toevoegen aan een button

Hoi,

Voor mijn cursus ben ik wat aan het stoeien in Flash CS3. Nu heb ik een oefenopgave waarin ik een kleine animatie moet maken. Ik heb nu 2 layers van 20 frames. De eerste layer is de animatie en de 2e layer is voor een button. Hoe kan ik met actionscript 3.0 zorgen dat aan de button de actie stop wordt toegevoegd. Voor de zekerheid doe ik er een printcsreen bij.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• printscreen.jpg
    printscreen.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 69
Hey mensen,

op het moment ben ik zelf aan het knoeien met de actionscript 3.0. Nu is het linken niet zo'n probleem alleen ik zit met een banner waar verschillende links in moeten. Het is een banner voor drie verschillende evenementen. Ik heb de volgende code, maar hij schiet automatisch door naar de laatste link bij de elke knop die voorbij komt. Iemand suggesties? Ik zie het niet nml.

De code:
var request1:URLRequest = new URLRequest("url");
var request2:URLRequest = new URLRequest("url");
var request3:URLRequest = new URLRequest("url");
var request4:URLRequest = new URLRequest("url");
var request5:URLRequest = new URLRequest("url");

blazer_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
scarf_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
waistcoat_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
shirt_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);
shorts_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK, callLink);

function callLink(event:MouseEvent):void

{

if (event.target == blazer_btn)
{
navigateToURL(request1, '_blank');
}
else if (event.target == scarf_btn)
{
navigateToURL(request2, '_blank');
}
else (event.target == shirt_btn)
{
navigateToURL(request3, '_blank');
}

}

Even zodat ik het goed heb: je hebt een movieclip voor je banner, in de movieclip zitten de verschillende buttons als ik het goed heb. Dan kan je toch op verschillende punten in de movieclip andere scripts neerzetten? Als ik of jij het niet snap(t), zeg het dan en leg even goed uit wat je precies hebt.

Hoi,

Voor mijn cursus ben ik wat aan het stoeien in Flash CS3. Nu heb ik een oefenopgave waarin ik een kleine animatie moet maken. Ik heb nu 2 layers van 20 frames. De eerste layer is de animatie en de 2e layer is voor een button. Hoe kan ik met actionscript 3.0 zorgen dat aan de button de actie stop wordt toegevoegd. Voor de zekerheid doe ik er een printcsreen bij.

Alvast bedankt.

Wat wil je precies doen?
Wat moet de animatie doen in de 20 frames? (Moet deze een loop hebben dat hij steeds opnieuw gaat, of moet deze ook aan het eind stoppen?)
Ik wil graag helpen, maar leg de sitautie dan iets beter uit.
Misschien is het ook beter om hierover een nieuw topic te starten, aangezien hier al iets anders bezig is.

aanvulling voor gast0140

Het maakt niet zo heel veel uit of de animatie in een loop is of eenmalig. Het moet wel zo zijn dat de animatie wordt gestopt zodra op de stop button wordt geklikt. Nu lukt het mij alleen niet om in actionscript 3.0 de stop actie aan de button toe te voegen omdat dan wordt aangegeven dat daar geen aktie aan toegevoegd kan worden. De aktie kan wel geplaatst worden op het eerste frame met als logisch gevolg dat de animatie helemaal niet gaat lopen.

ik snap nu wat je precies bedoelt, ik heb ook een idee om dit op te lossen, alleen heb ik nu geen tijd om dat uit te proberen en uitleggen zal ook niet werken omdat ik het niet precies weet.
Ik zal het proberen op te lossen en zodra ik het antwoordt heb zal ik reageren.

Het stukje script dat je aan de button moet toevoegen is:

on(press)
{
YourMovieclip.stop();
}

ps. je hebt dan een aparte button en movieclip die je in "scene 1" zet. niet allebei in een movieclip willen stoppen.
wanneer je een tweede button wil maken voor het verder afspelen verandere je stop in play.;)

Als je het script niet in de button krijgt kun je het volgende script in een derde layer zetten.

YourStopButton.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_DOWN, mouseDownHandler);
{
YourMovieclip.stop();
}

Ik hoop dat je gehoplen bent.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan