• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

active x besturingselement toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike frens

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2009
Heren (en dames),

ik heb een excel bestand in 2003 versie. Hier heb ik een aantal besturingselementen (keuzelijst met invoervak) in staan. Als ik er een via de formulieren werkbalk toevoeg dan kan ik hier niet de eigenschappen van zien. Deze eigenschappen heb ik nodig om te weten hoe de keuzelijst met invoervak heet, zodat ik in VB een eenvoudig visible criterium kan koppelen. Ik ben er intussen achter dat er een onderscheidt zit tussen active X besturingselementen en werkblak formulieren besturingselementen.

Hoe kan ik een VB script koppelen aan deze keuzelijst met invoervak?

Dank voor de reactie Wigi ik probeer te verduidelijken,

Volgens de microsoft website heb je 2 soorten besturingselementen. Zij die gemaakt worden vanuit de formulieren werkbalk in excel enerzijds en active x besturingselementen anderzijds. De eerste categorie kan ik een macro aan koppelen, maar geen VB script. Bij active x kun je een VB editor opstarten waar ik met een if then regel een visible criterium kan aangeven voor de keuzelijst met invoervak.

Roncancio, ook jij dank voor de reactie,

Ik weet dat ik een macro kan invoeren, maar ik kan nergens het unieke nummer van de keuzelijst met invoervak vinden. Daarnaast zou ik niet weten hoe ik onderstaand VB scriptje van het werkblad in een macro moet beschrijven:

Private Sub CheckBox18_Click()
If CheckBox18.Value Then
TextBox3.Visible = True
Label2.Visible = True
Else
TextBox3.Visible = False
Label2.Visible = False
End If
End Sub

Wat bedoel je met het unieke nummer?
Overigens kan je code iets korter.
Code:
Private Sub CheckBox18_Click()
TextBox3.Visible = CheckBox18.Value 
Label2.Visible = CheckBox18.Value

End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ben ik weer,

met unieke code bedoel ik b.v.

TextBox3
Label2

Deze codes zijn niet zichtbaar als ik een besturingselement vanuit de formulieren werkbalk aanmaak, laat staan dat ik hier een VB scriptje aan kan koppelen.

Overigens bedankt voor de vereenvoudiging.

De laatste snap ik niet helemaal. Na rechtermuisknop krijg ik het menuutje. Als ik op ESC druk, ben ik hier weer uit.

Maar bovenal kan ik dan ook VB opstarten?

mvg,

Mike

Ja hallo Tokio :eek:

Moshi, moshi!:D

@Mike
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Kan je een voorbeeld bestand bijvoegen zodat we kunnen zien hoe je het precies bedoelt?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

In bijlage wordt de naam v/d eerste keuzelijst gebruikt in de macro. Bedoel je dit soms ?

Bijlagen

helaas mislukt het uploaden van een voorbeeld sheet telkens (23 kb).

De bedoeling is dat als een checkbox wordt aangevinkt, een label of textbox zichtbaar wordt. Als we de checkbox uitvinken, is deze niet meer zichtbaar.

Dit principe werkte voor alle checkboxen die al in het werkblad stonden. Ik dubbelklikte op de checkbox in de ontwerpmodus en ik kwam in VB. Als ik een nieuwe checkbox moest toevoegen, dan kopieerde ik de oude, paste de gegevens aan en het werkte.

Als laatste moet ik een keuzelijst met invoervak opmaken. Het probleem is nu dat deze er nog niet in het werkblad stond. Ik moet deze dus vanaf de formulieren werkbalk aanmaken. Dit heb ik gedaan en dankzij Wigi en Roncancio weet ik nu dat het Vervolgkeuzelijst239 is. ECHTER kan ik niet Vervolgkeuzelijst239 in het VB script gebruiken dat bij de checkbox (checkbox61) hoort. Ik krijg dan een foutmelding 424, object vereist medling.
Vervolgkeuzelijst239 komt ook helemaal niet in de objectenlijst van VB voor.

Wie kan mij helpen?

Ook hier gaat een checkbox aan vooraf. Dus als de checkbox wordt aangevinkt, moet de keuzelijst verschijnen. Wordt deze uitgevinkt, dan is de keuzelijst niet meer zichtbaar.

Ik ben er uit!!!

Fout zit soms in een klein hoekje. Ik moet geen keuzelijst vanuit de formulieren werkbalk invoegen, maar vanaf de werkset besturingselementen. Dan krijg ik van de keuzelijst direct de naam (combobox1) en kan ik hiernaar verwijzen in mijn VB script. Iedereen die heeft meegedacht, bedankt!

Mike

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan