active x control 'date and time picker' in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

martnuyts

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Hey, ben nog wat nieuw in het hele access gedoe ...

Ben een formulier aan het maken waar ik de datum en de tijd (bv 19/09/2009 12.30u) van iets bepaalds kan invullen.
Nu heb ik een date picker gevonden, en dat ziet er heel leuk uit, maar bestaat er ook zoiets als een time picker?
Op een ander forum zie ik mensen werken met een 'microsoft date and time picker', maar die vind ik niet (in access 2003).

Beste Jettro,
Hartelijk bedankt! Dat ziet er heel goed uit.
Ik ga dit eens proberen uit te pluizen. Ik hoop dat ik dit kan inpassen in mijn 'applicatie' (:o voor zover je het al zo kan noemen). Ik begrijp eigenlijk nog helemaal niets van die dingen in visual basic.

graag gedaan:thumb:

Hallo Jettro (of anderen),

Ik heb alweer niet veel tijd meer gehad om me meer te verdiepen in access.
Daarom toch nog een vraag over die mooie dingen uit utter access (time pieces):
Wanneer je het formulier 'frmAppointments' bekijkt in ontwerpweergave, zie je als titel van de veldenlijst:

SELECT tblAppointments.*, tblHour.HourID FROM tblAppointments INNER JOIN tblHour ON tblAppointments.ApptStartTime=tblHour.Hours;

Vanwaar haal je zo'n veldenlijst? Het lijkt een soort query, maar er zitten geen queries in de map voor de queries ... :confused:

Laatst bewerkt:
De regel
SELECT tblAppointments.*, tblHour.HourID FROM tblAppointments INNER JOIN tblHour ON tblAppointments.ApptStartTime=tblHour.Hours;

Is niet zozeer een Titel, als wel de Recordbron van het formulier 'frmAppointments'. Dat betekent dus, dat de query gebruikt wordt om de gegegens uit het formulier op te slaan. Zoals je uit de tekst kunt opmaken, dient de tabel [tblAppointments] als basis voor de query. De tabel [tblHour] is er bij gehaald om de Starttijd te koppelen aan de vaste tijden in de tabel tblHour.

Je hebt dus volkomen gelijk als je veronderstelt dat het een query is, want dat is het ook. Het is alleen geen zelfstandige query, die je terugziet in de groep Queries, maar een aan een formulier gebonden query.

Bedankt voor het geduld

Zo een aan een formulier gebonden query, hoe maak je die? Vermoedelijk vertrek je dan vanuit het formulier dat je aan het ontwerpen bent?

Laatst bewerkt:
Je kunt op twee manieren een formulier maken. De eerste is een zgn. niet-gebonden formulier, de tweede is een gebonden formulier.
Als je de Wizard gebruikt om een formulier te maken, en je kiest geen tabel of query als basis, dan heb je een niet-gebonden formulier. Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken om een startformulier te maken, waar je dan een aantal knoppen op zet om andere formulieren of queries mee te starten.
Als je de tweede variant kiest, heb je automatisch een gebonden formulier gemaakt.
Je kunt dat altijd herkennen aan twee zaken: ten eerste zie je bij een gebonden formulier een lijst met veldnamen staan, als je de knop <Velden> aanklikt. Bij een niet-gebonden formulier is die lijst leeg. Ten tweede zie je bij de Eigenschappen van het formulier dat de regel <Recordbron> leeg is.
Om zelf een query te maken voor een formulier, of van een tabel die achter het formulier hangt een query te maken, of de bestaande query aan te passen, heb je achter de regel een knop met drie puntjes. Als je daar op klikt, kunnen er verschillende dingen gebeuren:

1. Als je nog geen tabel of qeury hebt hangen achter het formulier, kom je in de Query opbouwfunctie. Vervolgens kun je een query maken, zoals je dat anders ook zou doen.
2. Als je een tabel hebt geselecteerd als bron, vraagt Access of je een query wilt maken.
3. Als je een query hebt gebruikt als bron, kom je gelijk in het Queryontwerp venster.

Ik heb er een paar plaatjes bijgedaan ter verduidelijking.

Bijlagen

• QueryOpbouwen.jpg
    QueryOpbouwen.jpg
    11,3 KB · Weergaven: 30
  • Recordbron.jpg
    Recordbron.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 29
Bedankt OctaFish,
Ik ga me komend weekend nog eens wat meer verdiepen in de hele zaak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug