activeren bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Astérix

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2004
Berichten
23
Het volgende: Ik heb een computer waar ik wel in het bios kan komen maar ik kan niet de floppydrive en de cdromdrive niet als opstartdrive gebruiken.
Als ik in het bios de cdrom als eerst zet en de floppy als tweede of andersom , komt er wel een melding onderin het beeld dat hij de cdrom en floppy zoekt maar kan hem niet vinden en start na enige tijd gewoon windows op.
Als ik gewoon windows opstart zijn ze wel aanwezig.
Het gaat hier om een AMIbios.
misschien kan iemand mij advies geven om hoe te handelen.

Bedankt alvast
Astérix
 
Wat bedoel je precies met : "start na enige tijd Windows op" ?

Als je in het bios zit dan start Windows toch niet vanzelf op zonder dat je het bios verlaat ?
 
Hoi Pasja , bedankt alvast voor het reageren.

Als ik in het bios eerst de floppydisk en als tweede de cdrom activeer als opstartdisk en schijf en sla dit op en met Y bevestigen dan komt er onderin het beeld als de comp opnieuw opstart een bericht dat hij de disk niet kan vinden evenals de cdrom.
En na verloop van tijd start hij automatisch Windows op.

Misschien nu ben ik nu duidelijk genoeg , anders kan ik het niet verwoorden.

Groet Astérix
 
glashelder,

ik begrijp 'm alleen ook niet, ik ga vandaag nog even "speuren".
 
Kun je nog wat meer info geven ?

Heeft 't altijd wel goed gewerkt of heb je deze pc pas sinds kort en weet je niet beter of het probleem is er?
 
Deze computer is van een kennis die er een backdoor op had zitten met een aantal virussen.
Deze zijn verwijderd maar wil toch opnieuw XP installeren.
Dus diskette geplaats , comp opnieuw opstarten maar reageerd niet op de diskette (wel een goede hoor)
Dan maar formatteren via de CDrom van XP maar ook hierbij geen resultaat.

nu ben je volledig op de hoogte.

groet Astérix
 
Misschien "Eureka" ->

haal de batterij eens uit het houdertje (bios wordt gereset) dan wel, reset via de jumpers het bios.

Als een virus of een ander "eng" iets dit probleem heeft veroorzaakt, dan zou met het resetten van het bios het probleem moeten zijn opgelost.

Misschien is het handig om voordien even met een pen en papier de biosinstellingen over te pennen want ik neem aan dat ze door de oorspronkelijke "bouwer" optimaal zijn ingesteld voor de aanwezige hardware.
 
Hoi Pasja , ik ber er inmiddels uit.
Van het floppydrive zat de flatcable verkeerd om.
En deze snap ik niet.
Op de eerste 1e IDE zaten twee HD's en op de 2e IDE zaten twee cdromsperlers waarvan 1 cd brander en cd speler.
Alle twee flatkabels los gehaald en op de 1e IDE (primary) de HD met OS XP als master en de cdromspeler als slave.
En op de 2e IDE de 2e HD als master en de cd brander als slave.
En nu werkt alles weer naar behoren.

Vraag aan jullie , hoe kan het dat als je 2 cdromspelers op een flatkabel aansluit niet een cdrom als opstartstation kan selecteren in het bios??
Is daar een verklaring voor??

Groet Hans
 
Ik heb eerder het idee dat je ide kabels niet helemaal lekker hebben gezeten. Vooral omdat de floppy kabel ook verkeerdom zat.

p.s. zoals je het nu hebt kun je ook beter cd's kopieren. (On the fly)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan