Activex problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Efsane61

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2013
Berichten
2
Hallo,

Sinds kort heeft de oude rammel bak van me ouders problemen met Activex. Het probleem doet zich voor bij meerdere sites, waarbij Activex wordt gebruikt zoals ABN Amro bankieren of MSN.nl.
Me ouders hebben IE8 erop staan, alsmede Chrome. Maar beide browsers werken niet.

Ik heb het probleem op internet een beetje gegoogled en ook ABN heeft een FAQ eraan gewijd, maar de oplossingen die er staan blijken niet te werken.
De oplossingen gaan namelijk over het inschakelen van Activex via de browser. Echter staan deze vakjes genaamd 'ActiveX-besturingselementen die zijn gemarkeerd als veilig voor scripts, in een script uitvoeren' en 'ActiveX-besturingselementen en -invoegtoepassingen uitvoeren' beide al ingeschakeld.
Het probleem is dat je op ABN bijvoorbeeld niet meer kunt inloggen. Het inlogknopje is verdwenen. Als je dan probeert in te loggen via een omzeiling, waardoor je de knop niet nodig hebt, kom je een heel eind verder. Maar nadat je alle gegevens hebt ingevuld geeft die dan de foutmelding: MESSAGE_BAI001_8003, waarbij de tekst 'De cookie bevat onjuiste data. Verwijder de cookies van uw systeem en log opnieuw in.' behoort.
Dit heb ik uiteraard ook geprobeerd maar zonder succes.

Tevens heb ik de update van Activex geïnstalleerd, maar ook dit leverde geen succes op. Het programma is correct geïnstalleerd en is ook terug te vinden in de software, maar werkt verder niet.

Wat ook niet onbelangrijk is om te melden, is dat op de PC eerder vandaag een pop-up melding is gekomen in het taakbalkje. Het ging inderdaad over Activex, maar is in de haast weggeklikt. Wat de melding inhield of wat je er mee kon weet ik dus helaas niet te melden. Maar het leek mij in ieder geval erg stug, dat het weg klikken van een pop-up melding tot een hele de-activatie van het hele programma kan leiden.

Ik ben nu dus een beetje ten einde raad, omdat ik nou ook niet bepaald een genie ben in computer zaken. Google helpt me vaak uit de brand, maar dit keer niet.
Vandaar dat ik hoop dat iemand hier wel een oplossing kan vinden! ;)

Alvast bedankt! :thumb:
 
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Me ouders hebben IE8 erop staan, alsmede Chrome. Maar beide browsers werken niet.
Optie is om de zaak eens grondig schoon te maken? Schijfopruiming, de browsers op standaardinstellingen terug te zetten , cookies allemaal verwijderen (evt. in de veilige modus) enz..
Is de beveiligingssoftware up to date? Is het besturingssysteem d.m.v. updates bijgewerkt?
Scan ook je pc eens met Mbam (klik op de link in m'n handtekening).
Welk OS (besturingssysteem) staat er op?
 
Laatst bewerkt:
Dat zelfde probleem heb ik gehad met een PC van m'n vader.
Voor de oplossing ga ik met TheKnight mee omdat de oorzaak een Trojan Horse bleek te zijn.
Zet echter voordat je aan de acties begint systeem herstel voor alle schijven uit en herstart dan de PC.
Dan pas de acties uitvoeren zoals TheKnight beschreef.
 
Ok, ben het wel met Mik eens:

Behalve dan het vraagteken!..

Zover ik weet maakt geen enkele bank gebruik van ActiveX-elementen, & in wat ik lees heb je daarbij zitten rommelen in de daarvoor niet geeigende instellingen, ok, voor zover je daar zelf of je ouders debet aan zijn.

Controleer even of je alles hebt & voer MBAM uit zoals Mik voorstelt, uitkomst kan zijn dat het teveel is, & om weer een beetje veilig te kunnen internetbankieren komt het neer op een compleet schone nieuw-installatie.

Na de MBAM kan je ook nog een RootKit-scan doen met een Live-Rescue-CD van Kaspersky, F-Secure, Avira, Avast!. Ophalen & branden op de laagst beschikbare snelheid via een schone computer.

Is de computer weer schoon? Nooit meer internet-bankieren & msn'n, viesboeken, kwetteren, etc. op een & hetzelfde account, zelfs beter een aparte computer voor instellen!..

P.S.N.B: Zelf spoedde ik me in zo'n geval sowieso ten kantore van mijn bank om aldaar mijn login naam & wachtwoord te veranderen...

Ik nam het gister niet al te serieus, omdat ABN zelf ook een veelgestelde vragen hoek had over dit probleem. Vandaar dat ik ook de stappen uitvoerde die daar stonden. Verder niet aan gesleuteld.

Maar jullie heren hadden gelijk (alle drie), ik had de ernst van de situatie niet door. Want het blijkt inderdaad malware te zijn. Het betreft Sirefef.gen!C . Google Chrome gaf de melding namelijk toen de site een beveiligde site wou ingaan.
Ik zal zo spoedig mogelijk beginnen met de MBAM. Het grootste probleem voor nu is dat er echter amper schuifruimte op de PC is en dat het ding enorm traag is. De melding op Chrome gaf ook meteen een oplossing, namelijk om Microsoft Security Essentials te installeren, maar de sites van Microsoft kom ik niet meer op. De site laad oneindig door. Dus dat is ook geen oplossing.
Ik dacht erover om gewoon het hele ding te formatteren en de OS er opnieuw op te gooien. Maar het probleem hiermee is weer dat er oneindig veel bestanden op de PC staan die nodig zijn. Als ik hem dan over zet op de harde schijf, kan ik ook de malware meenemen, dus dan schiet ik er nog niets mee op.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan