Adhv de datum bepalen of mnd in het verleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Engeluh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Bekijk bijlage voorbeeld Access.xlsx

Hallo,

Ik ben sinds kort een gebruiker van Access en heb een vraag. Om het duidelijk te maken heb ik een bijlage toegevoegd. Omdat mijn database vertrouwelijke informatie bevat en erg groot is heb ik een voorbeeld in Excel gemaakt om het duidelijk te maken.

Vraag:
Zoals je kan zien in de bijlage bevat mijn database een aantal kolommen met data. Ik wil graag dat Access de kolommen " R/S" zelf uit gaat rekenen. A.d.h.v. de meetperiode (van tot) en de huidige maand wil ik graag dat enkel de maanden welke in het verleden- en in de toekomst liggen bij elkaar opgeteld hebben. Access moet dus de link leggen tussen de meetperiode (maanden) en de huidige maand.

Wie kan me helpen?

Allereerst nog welkom bij HelpMij :) Een eerste vraag stellen is altijd lastig, want hoe maak je duidelijk wat het probleem is? A.d.h.v. jouw voorbeeldje hoop ik dat je echte database (tabel) niet zo is gebouwd, en dat je Excel voorbeeld is gebaseerd op een kruistabel die je hebt gebaseerd op je tabel. In welk geval de oplossing ook heel simpel is. Maar als de Excel een representatieve weergave is van het tabelontwerp, dan raad ik je aan je tabel eerst opnieuw te maken, want dit is niet de manier om een tabel te bouwen. Althans: niet in Access. In Excel kom je er nog wel mee weg overigens. Maar ja, dat is dan ook geen echte database :).
Dus voordat we aan een antwoord kunnen denken, wil ik eerst zien hoe de tabel er uit ziet. Ik verwacht daarin in ieder geval de velden [ArtikelID], [Datum Meting], [Gemeten], [Projectie].
Als ik je gegevens zo zie, heb je niet meer nodig. Op basis van deze velden vul je dan (hoe, dat weet ik uiteraard niet) een artikelID in en de gemeten waarde, of de projectie.

De structuur zie ik overigens niet echt voor me, want op basis waarvan verander je de gegevens? Wanneer wordt kortom een projectie een gemeten waarde? En wil je de waarde in het veld vervangen (kun je met één veld volstaan) of wil je van een artikel ook de gemeten waarden kunnen vergelijken met de projectie voor dat jaar?

Beste Michel,

Mijn Excel is inderdaad gebaseerd op een kruistabel welke gebaseerd is op twee tabellen (Tabel_A / Tabel_B). Beknopte beschrijving:

Tabel_A (betreft de verwachting (forecast) - deze wordt aan het begin van een bepaalde periode vastgezet en betreft altijd een heel jaar.
ArtikelID
Start_meetperiode
Einde_meetperiode
jan-14 (betreft hier dus de forecast)
feb-14
mrt-14
apr-14
mei-14
jun-14
jul-14
aug-14
sep-14
okt-14
nov-14
dec-14
Start meetperiode
Einde meetperiode

Tabel_B (betreft daadwerkelijke afzet welke dagelijks wordt weggeschreven)
ArtikelID
afzet apr-14
afzet mrt-14
afzet feb-14
etc.

In de kruistabel heb ik nu de volgende velden
ArtikelID
Start_meetperiode
Einde_meetperiode
Huidige maand (berekent Access zelf)
verstreken_% (met een query berekend)

Ik wil dus als eerste stap toevoegen wat de forecast was vanaf "start_meetperiode" tot de huidige maand en wat de resterende forecast is vanaf huidige maand tot "einde_meetperiode"

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Wat bedoel je trouwens met 'projectie'? - sorry, ben nog een leek.

Ik raad je toch aan om de tabellen aan te passen, want dit is een slechte constructie. De velden met de maanden kun je vervangen door één veld. Zelf zou ik zelfs één tabel gebruiken met daarin een keuzelijst met Forecast of Meting, zodat je per record kunt kiezen of het een forecast betreft of een meting. En daar maak je dan je draaitabel op.
Jouw constructie is niet te onderhouden op de lange termijn. En sowieso dus veel te lastig te onderhouden, terwijl een genormaliseerde tabel het over 600 jaar nog steeds goed doet. Zonder 1 enkele aanpassing :).

En met 'projectie' bedoel ik wat jij 'forecast' noemt. Mijn naam is tenminste nog Nederlands :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan