Admin : beperkte rechten

Status
Niet open voor verdere reacties.

iPaul

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2012
Ik heb een Admin-account met administratorrechten. Elke instelling die ik wijzig (bijv. de scrollrichting, spaces, beeldscherminstelling) blijven slechts geldig voor één sessie. Elke volgende keer als ik inlog, moet ik alles opnieuw inregelen, omdat ik als admin blijkbaar niet over voldoende rechten beschik. Waar kan ik dit aanpassen, Niet onder 'gebruikers en groepen' bij systeemvoorkeuren, want daar staat alles goed : admin als beheerdersaccount.

Hoe ben je ingelogd? Is dit lokaal of via een domein?
Welke versie gebruik je van OS X?

Inderdaad, de info is wel erg karig. OS X 10.7.4 ofwel Lion op een Mac Pro. Een lokaal station, waarop ik de admin-account heb aangemaakt voor administrator-doeleinden. Het probleem is ontstaan nadat is het hele OS X-systeem heb overgezet naar een SSD-schijf. Ik heb nu dus 1 SSD en drie harddisks ingebouwd.
Ik log normaliter alleen in op mijn persoonlijke account, ook met beheerdersrechten. Ik heb als test een derde beheerdersaccount (Steve) aangemaakt, die wel normaal werkt, dus alle instellingen, installeringen blijven gehandhaafd. Helpt dit? Ik heb het idee dat er in een register een schakelaar verkeerd staat.

mag ik vragen hoe je de boel hebt over gezet naar de SSD? Heb je een kloon gemaakt? Of heb je een nieuwe installatie gedaan en daarna een systeemherstel?

Ik hen Lion volledig en opnieuw geïnstalleerd vanaf download. Vervolgens de systeemschijf (in dit geval de SSD) opnieuw ingericht en de adminbestanden ernaar toe gekopieerd. Ik heb geen systeemherstel uitgevoerd.
In hoopvolle afwachting ..............

Helaas moest je bij het aanmaken van de nieuwe installatie ook opnieuw een gebruiker aan maken. Deze gebruiker is nu de "nieuwe" admin van Lion. Dit houd in dat als je bestanden van een voor gaand systeem herstelt of terug zet op wat voor manier dan ook deze niet toegankelijk zijn voor de nieuwe admin. Daar is de beveiliging voor gemaakt.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat je simpele instellingen niet mag wijzigen want deze instellingen hangen niet vast aan rechten.
Doe je die instellingen wel onder het account waarmee je ook MacOS gebruikt? Of doe je de instellingen onder een ander account en log je dan weer in met weer een ander account?
dan is het logisch dat het niet onthouden word.

Het zou inderdaad logisch zijn om geen gelijkwaardige kopie van admin aan te maken als beveiliging. Dus zou ik die een compleet andere naam kunnen geven?
Alle instellingen vervallen bij het uitloggen: geen rechten om bijvoorbeeld een add-on in Firefox te installeren, een muis te configureren, dock in te richten door het toevoegen van een programma-icoon etc.. Het lijkt wel of de beheerdersaccount vervallen is tot een gastaccount.

Nou zelfs in een gast account is dit gewoon mogelijk zonder specifiek aan te geven dat dit niet zou mogen voor die gebruiker.
Het zijn namelijk instellingen die "normaal" niet aan rechten vast hangen.
Ik moet er even over na denken, hier bedoel ik mee het moet even bezinken dan schiet er vast wel wat te binnen haha.

Ik ben benieuwd .......... Of ligt de oplossing heel simpel in het opnieuw installeren van de OS X-schijf na formattering, de vaste gebruikersaccount aan te maken, een admin-account en vervolgens alleen de hoogstnoodzakelijke data ernaar toe te kopiëren? De SSD-schijf gebruik ik alleen voor het systeem, de applicaties en users-accounts. Data en backups zijn elders geposteerd. Schijven genoeg.

Ik lees dat je users ook elders plaatst?? Hoe bedoe je dit precies?
En om antwoord te geven op je vraag, nee installeer niet opnieuw maar maak een kloon van de vorige HD. Of te wel stop die er weer in, maak met Carbon Copy Cloner een exacte copy op een externe lege schijf. Plaats daarna de SSD er weer in, start het systeem op van de externe HD en dan doe je weer precies het zelfde maar dan naar de SSD klonen.
Nu heb je een exacte copy op de SSD staan en is er niets aan de hand.

Dat laatste ga ik proberen. Bedankt voor het advies. Moet ik wel even een goed moment voor afwachten.
Voor wat betreft de users : er staan twee users op : de dagelijkse gebruiker en een admin voor alle beheerswerkzaamheden. Beide users staan op de OS X-schijf (SSD).

Dat dagelijks account is dat een standaard account, een gast account?

Je kunt proberen een beheerders account aan te maken maar dan met ouderlijk toezicht.

De dagelijkse account is tevens een beheerdersaccount. Die geeft nooit een enkele probleem.
Ik denk dat we de discussie kunnen sluiten, omdat ik vermoed dat eea te maken heeft met het aanmaken van een admin-account op de nieuwe ssd en vervolgens kopiëren van user-bestanden. Dat zou geïnterpreteerd kunnen worden als het omzeilen van de beveiliging en dat daarmee bepaalde rechten niet toegestaan worden.
Ik kies als oplossing: deze toestand zo accepteren of alles opnieuw installeren en een admin-account aanmaken onder een andere naam en de oude laten vervallen. Mee eens? Zo ja, hartelijk dank voor het in beweging zetten van de denkmolen.

Nou mee eens haha... eeh nee haha. Dat komt dan meer omdat ik graag problemen opzoek en oplos. Zo leer ik veel over MacOS.
Maar soms is dat lastig als je niet ziet hoe of wat omdat ik zelf niet achter jouw scherm zit.
Het zal idd iets te maken hebben met het aanmaken van een nieuwe admin account. Ik heb zelf daar ook eens de grootste "problemen" mee gehad.
Daarom zei ik, voor de volgende keer gewoon een kloon maken. Dan heb je precies dezelfde configuratie maar dan op een nieuwe HD.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan