Admininstrator account en standaard account vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrsongman

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2010
Berichten
14
Hallo iedereen,

Ik heb nu Windows Vista geherinstalleerd en wilde graag een wachtwoord voor mijn administrator account instellen.
Maar nu komt Vista met een melding waar ik een niet aan uit kom nl. deze:

Als u dit doet zal <mijn naam> alle met EFS versleutelde bestanden, persoonlijke certificaten en opgeslagen wachtwoorden voor websites en netwerkbronnen verliezen.
Deze melding krijg ik ook al ik een wachtwoord voor mijn standaard account wil instelllen... Is dat heel erg wanneer dit gebeurd, moet ik dan heel mijn systeem weer opnieuw installeren?

Is dat trouwens nodig 2 accounts? Ik werk meestal als enige aan mijn pc.

Als laatste: Wanneer ik een administrator account en een standaard account heb ingesteld krijg ik na het opstarten 3 inlog opties...ra ra hoe kan dat?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Vriendelijke groet,

mrsongman
 
Ok, laat ik eerst maar beginnen met het laatste probleem, als het goed is ziet het inlogscherm er dus zo ongeveer uit:

Administrator - Administrator(2) - Gebruiker​

Dat is vrij simpel op te lossen, & hoeft zeker niet meteen, mag als laatste. Meld aan als (een) Beheerder & open de Opdrachtprompt, eventueel via een RechterMuisKlik, & klik dan Uitvoeren als Administrator. Typ:

net user Administrator /active:no

De naam achter user is hoofdlettergevoelig & dient tussen apostrofes, aanhalingstekens, gezet te worden indien er spaties of andere vreemde tekens in voor komen.

Dan is de Ingebouwde Administrator-account niet meer zichtbaar in het Welkomstvenster, maar kan nog wel worden aangeroepen via een RechterMuisKlik, Uitvoeren als Administrator.

Toch in de Opdrachtprompt, typ meteen even:

winver

In het venster dat verschijnt staat precies welke Vista-versie je hebt, & dat willen we hier graag weten.



Dat "EFS versleutelde bestanden, persoonlijke certificaten" verhaal krijg je niet als je het wachtwoord van de aangemelde gebruiker in het Configuratiescherm veranderd.
Dat kan je wel krijgen als je als (een) Beheerder het wachtwoord van een andere gebruiker wil veranderen. In dat geval kan je dat account tijdelijk "eleveren" naar bv. een Standaard-gebruiker, aanmelden op die account, via Configuratiescherm wachtwoord veranderen, afmelden, aanmelden als (een) Beheerder, account "degraderen".

Persoonlijke EFS- & certificaat-bestanden worden in Windows versleuteld d.m.v. het wachtwoord van de gebruiker.
Als je een RMK geeft op een willekeurig bestand in Explorer, & dan Eigenschappen, tabblad Algemeen, Geavanceerd klikt, kan je daar aanvinken "Inhoud coderen om gegevens te beveiligen". Zo maak je dan een EFS-bestand, certificaten gaan ergens anders soortgelijk.

Lijkt me voor jou n.v.t., want je hebt je Vista net nieuw geinstalleerd, dus denk ik dat je dat nog niet gedaan hebt.

Heb je twee accounts nodig? Ja.

De Administrator gebruik je om te installeren, configureren, & repareren. De Standaard-gebruiker met beperkte rechten is alleen maar om dagelijks te gebruiken, & voorkomt dat je per ongeluk met een verkeerde muisklik je Windows sloopt.
Principe heet LUA - Least User Access - & bestaat al sind UNIX.
 
Hallo TheKnight,

Ik heb de versie: Windows Vista Home Premium, Versie 6.0 (build 6002 Service Pack 2).
Op de installatie cd staat het dat het een OEM versie is van Mycom.

Overigens heb ik momenteel 1 account nl. het Administrator account... Maar ik krijg geen opstartscherm om het wachtwoord in te vullen.
Ik denk dat ik gisteren voor het slapen gaan het standaard account verwijderd heb.

Als ik het goed begrepen heb, hoef ik niet te kijken naar dat EFS, gecerticificeerde en netwerkbronnen verhaaltje te kijken?

Vriendelijke groet,

mrsongman
 
Ik heb nu een admin account en een user account...
Maar als ik mijn pc op start dan krijg ik een inlogscherm met de melding 'de gebruikersnaam of het wachtwoord is ongeldig.
Druk ik daar onder op de knop ok dan krijg ik mijn 2 accounts..

Wat nu?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan