ADSL beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PdeBruin

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Ik heb 2 window XP PC's met ethernet kabel aan een 4 poort ADSL modem verbonden tbv het Internet en Mail
functie. Alles is Microsoft - XP, IE en Outlook.

Nu is mijn vraag of ik ook een programma als Zonealarm moet gebruiken of kan volstaan met de functie firewall aanzetten van de XP verbindingssoftware.

Om het iets complexer te maken zou ik wel graag de printer en mappen functie willen gebruiken. - Peter

De firewall van XP zal prima werken. Het grote nadeel is dat alleen inkomend verkeer wordt gefilterd door de firewall. Mocht je er belang aan hechten ook uitgaand verkeer in de gaten te willen houden is een firewall als ZA ook goed. Andere alternatieven zijn Sygate, Kerio en Tiny (zie ook www.wilders.org). Alle firewalls houden lokaal netwerkverkeer open, tenzij je zelf anders aangeeft.

wat Caveman schrijft, onderschrijf ik voor 100%. Ik heb GEEN externe fw draaien, slechts die van XP en ik heb dezelfde configuratie als jij hebt.

Ten overvloede misschien nog : ik heb met de buildin FW van XP een testje gedaan (online) bij (ik weet de naam niet meer maar ik dacht iets van: ) probe ports of zo. (In ieder geval een gerenomeerd progje) Ik kreeg op al mijn poorten de Stealth kwaliteit toegwezen met als toelichting dat mijn systeem 101% beveiligd is................. tegen INKOMEND onheil. (Zoals Caveman terecht opmerkt) Alles wat er UIT gaat wordt NIET door de XP FW gefilterd..............

Laatst bewerkt:
Dit topic komt me goed uit, zat me ook al af te vragen of XP-firewall voldoende was. Maar wat ik niet begrijp is dit:
Geplaatst door gast0225
Alles wat er UIT gaat wordt NIET door de XP FW gefilterd..............
Domme vraag misschien, maar is dat dan nodig?

Lijkt me wel veiliger. Daarmee heb je full control over programma's die contact willen maken met de buitenwereld.

Groetjes,
Bennie

Geplaatst door dippy
Domme vraag misschien, maar is dat dan nodig?

Gezien de hoeveelheid spyware die mensen steeds maar blijven downloaden is het bijzonder handig te weten welke programma's en toepassingen verbinding willen maken met het internet. De XP firewall zal je nooit attenderen op een spyware component die 'naar huis belt'.

Verder kan je regels maken die voor toepassingen de toegang beperken tot poorten en/of ip adressen, wat weer de pakkans van trojans vergroot. Om deze reden zijn er tenslotte ook virussen/trojans gekomen die je firewall uitschakelen, want anders kunnen ze niets doen.

Er wordt wel erg laconiek gedaan over firewalls op het forum steeds. Wie een firewall kiest, moet gewoon weten wat hij daarmee wel en niet beschermt.

ADSL en firewall

Bedankt voor deze goede uitleg .... over ook de uitgaande berichten want ik dacht dat je dat alleen
zelf kon zijn. Ik heb een programma spybot gevonden
om eens te kijken of er spysoftware op de PC staat
en ben geschrokken van het resultaat. Dus ik heb nu
ook de uitgaande berichten dmv spybot in de greep.

Ik heb een MULTI-PC modem van Alcatel speedToech gekregen om op een vorige vraag te reageren Deze
heeft 4 ethernet aansluitingen en ik heb er nu inmiddels
3 computers aanhangen.

Nu komt de volgende vraag : Ik heb in windows XP
de gedeelde mappen op delen gezet en in de ethernet
verbinding ( de LAN pictogram in verbindingen ) staat
TCP-IP / Microsoft netwerk en printer delen aan,
Er is maar een computer die iets ziet op de tweede
maar de tweede en de derde zien niets op alle drie
de PC's. Wat doe ik fout ... ?

Ik sluit me aan bij het bedankje van PdeBruin.
Nog maar een vraag: (ik hoop dat P dat niet erg vindt)
Geplaatst door caveman
De XP firewall zal je nooit attenderen op een spyware component die 'naar huis belt'.
Dan vraag ik me af of ik mijn pc voldoende bescherm met: XP-firewall, NAV en een regelmatige Ad-awarescan? Of kan ik dan toch beter een andere firewall o.i.d. nemen?
Ben ook wel benieuwd hoe Pasja het 'uitgaande onheil' onder controle houdt.

ik heb het uitgaande verkeer dus niet onder controle en om je eerlijk te zeggen, boeit mij dat ook niet, m.a.w. ik heb er geen behoefte aan om het onder controle te krijgen. Ik ga er namelijk vanuit dat ik inkomend onheil zodanig goed weet te weren, dat er sowieso geen uitgaand "onheil" vanaf mijn pc KAN vertrekken.

Ik weet 't, ik weet 't, er zullen ongetwijfeld vele pc bezitters zijn die het volledig oneens zijn met mij, maar ik vergelijk het een heel klein beetje met het principe : ik zorg ervoor dat ik geen valse Eurobankbiljetten in mijn portemonnee krijg en als ik dat zeker meen te weten hoef ik dus ook de biljetten niet te controleren die er al in zitten en die ik uitgeef......... (al realiseer ik mij dat de vergelijking niet helemaal klopt, maar ik hanteer 'm wel!)

Dus mijn "bescherming" bestaat uit de firewall van XP, Ad-aware 6.0 en Spybot en een goede virusscanner (Norman).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan