ADSL Hetnet zonder vaste telefonie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mallepietje79

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2007
Afgelopen week een pakket ontvangen met modem (experia) voor de draadloze versie van ADSL hetnet zonder vaste telefonie en de installatie begonnen. De computer heeft de modem gevonden en verbinding gemaakt, maar toegang tot internet is er nog niet. De helpdesk van Hetnet stelt dat de modem niet op de juiste plaats is aangesloten. Op het apapraat branden de lampjes van WLAN en Power.

Mijn woning betreft 3 apart verhuurde verdiepingen, op de begane grond zit het ouderwetse israpunt, bestaande uit enkel losse draden zonder stekkermogelijkheden. Hetnet zegt dat het signaal daar afgetapt moet worden naar mijn woning. Ondanks dat ik geen vaste telefonie heb, zit er wel een telefoon wandcontactdoos in mijn woning die is verbonden met het Isra punt.

Hoe weet ik of inderdaad de aansluiting van de modem (die nu op de wandcontactdoos is aangesloten en blijkbaar staat daar geen signaal op) het probleem is, en hoe los ik dat op?

Mijn onderburen hebben via Wanadoo internet gehad, zij konden destijds het apparaat gewoon in de wandcontactdoos steken om signaal te krijgen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er geen signaal uit de wcd zou komen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Je zult sowieso een telefoonverbinding moeten hebben wil je gebruik kunnen maken van ADSL.
Al is het maar een KPN basisverbinding.

Heb je dat iig wel?

Dit abbonnement is juist geschikt voor adsl zonder vaste telefonie. De praktische verbinding van een telefoonkabel vanaf het israpunt naar mijn woning ligt er, maar ik heb geen telefoonaansluiting. Ik heb bij het afsluiten van het abbonnement van Hetnet hier nog naar gevraagd.

Of begrijp ik niet helemaal hoe de vork in de steel zit?

adsl zonder vaste telefonie.

Hallo.

Je hebt het goed begrepen, maar je moet de aansluiting voor je internet wel bij het isra punt maken.
Ik heb begrepen dat de benedenburen waar het isra punt zit een wanadoo abonnement hebben of gehad hebben.
Dan zit daar waarschijnlijk een splitter die het telefoon signaal door laat naar de andere aansluitingen maar het adsl signaal niet.
En dan hebben die wel adsl maar de andere niet want als het adsl signaal op de andere aansluitingen ook zou staan dan kan je bijna niet meer bellen.
Dus de mogelijkheid om daar boven adsl signaal te krijgen is er een extra draad naar boven trekken vanaf het israpunt waar dus ook het adsl signaal opstaat.
Dan boven alles aansluiten en dan moet het werken.

Groeten Cees.

Laatst bewerkt:
Hmm,

maar als ik het goed begrijp weet het signaal dus niet welke lijn het moet kiezen als het aankomt bij het israupunt en moet het dus daar afgetapt worden?

Het lastige is dat ons israpunt een kastje is uit het jaar 0, waarachter twee rijen aansluitmogelijkheden zitten en waar ik uiteindelijk 3 x 2 draadjes zie zitten. Afgezien van het feit dat ik vermoed, wanneer ik aan die aansluitingen ga friemelen, de huisbaar wellicht over de rooie gaat, ik er nooit achter ga komen op welke draden ik het signaal nu moet aftappen.

Kan het niet zo zijn dat het signaal van het israpunt doorgelinkt moet worden aan onze aansluiting in de wand? Er ligt tenslotte al een kabel die niet gebruikt wordt.

Hallo.

Ik heb begrepen dat de benedenburen waar het isra punt zit een wanadoo abonnement hebben of gehad hebben.
Groeten Cees.

Oh, overigens betwijfel ik of de onderburen ooit iets hebben gesplit ofzo in het israpunt, zij hadden hun wanadoo apparaat ook gewoon in de kamer staan.

adsl zonder telefonie.

Hallo.

Bij adsl zit er altyd een plitter om het asdsl signaal te scheiden van het telefonie signaal anders krijg je op get telefonie signaal een enorme ruis.
Op deze splitten zitten drie aansluitingen een voor de ingang vanaf het isra punt een voor de aansluiting van het modem en de derde is de aansluiting voor de telefoon.
Als de beneden buren een adsl abonnement hebben of gehad hebben, en die plitter zit er nog tussen dan hebben zij wel adsl maar de rest niet omdat dan op de andere aansluitingen het adsl signaal er uit gefilterd word.
Dus toch een draad trekken van beneden naar boven.
En dat hoeft maar een tweedraads draad te zijn.
Misschien dan je eens kan kijken of er iemand in de buurt woont of een kennis die het zaakje even wil regelen voor je.

Groeten Cees.

Beste Cees,

bedankt voor je vlotte reacties. Uit jouw stelligheid maak ik op dat de (voormalige) buren inderdaad dan een splitter hadden maar die hebben meegenomen.

Wellicht dat de buurman mij dan verder kan helpen. Heb je wellicht nog praktische tips, waar haal ik bijvoorbeeld zo'n splitter vandaan, wat kost zoiets en is installeren lastig?

Ik was zelf bijna zover dat ik de kleur bekabeling in de wcd wilde vergelijken met de kleuren bij het Isra punt, nu die over 3 kabels (1 per verdieping) verdeeld zijn en allemaal verschillend zijn.

Als het op die manier werkt, lijkt het dat dat splitten misschien nog wel zelf is te doen ook ? (maar daar ben ik voorzichtig mee natuurlijk

adsl zonder telefonie

Hallo.

Die splitter moet normaar gesproken bij het paket zitten.
Maar kan ook zonder geleverd zijn omdat je alleen maar adsl hebt en geen telefonie.
Maar dan moet je het zo kunnen aansluiten.
De vorige bewoners moeten wel de adsl aansluiting hebben laten afsluiten, maar als die bewoners er nog wonen dan zal het niet gaan werken want er kunnen geen twee verschillende adsl aansluitingen op een lijn.
Als je bij de eerste aansluit doos kunt komen dan moet je de twee aansluitingen hebben die het verst uit elkaar liggen daat de modem op aansluiten.
Ik weet niet waar je woont maar zal wel te ver weg zijn om te komen kijken voor de aansluiting.

Groeten Cees.

Je zult sowieso een telefoonverbinding moeten hebben wil je gebruik kunnen maken van ADSL.
Al is het maar een KPN basisverbinding.
Not.
Er kan een prima adsl verbinding tot stand komen zonnder basislijn van een andere provider.
Als je gaat voipen, heb je de eerste dagen een splitter nodig.
Zodra de voip werkt, kan de splitter weg. Immers, de telefoonlijn komt nu uit je modem.

Gisteren heb ik de oude buurman gesproken. Hij vertelde dat hij zijn Wanadoo modem gewoon op de wandcontactdoos heeft aangesloten en er verder nooit iets is aangesloten of gewijzigd in het israpunt. Maakt dat nog verschil in het verhaal?

Cees, ik woon in Den Haag maar weet niet of dat een acceptabele afstand is?

In het pakket overigens heb ik behalve de server en een oplader enkel nog een tang gevonden om de kabel eventueel te voorzien van een nieuwe stekker. Verder niets.

Verder heb je het over 2 aansluitdozen? Ik kan enkel 1 Isra kastje vinden...?:confused:

adsl zonder telefonie

Hallo.

De afstand is inderdaad een beetje ver he ik woon in Zevenbergen.
Maar als er geen splitter tussen zit dan moet internet zo werken.
maar net als ik al eerder heb gezegt als je de aansluitdoos hebt dan zie je vier gaatjes als je het modem aansluit op de twee bovenste dus de verst uit elkaar gelegen gaatjes dan moet het werken.
Mist dus de adsl lijn al geactiveerd is.
Zou zeggen gewoon proberen he er kan weinig stuk gaan.

Groeten Cees.

Hoi Cees,

dat is inderdaad iets tever uit elkaar. Helaas ook was er bij mij geen sprake van de doos met aansluitpunten waar ik de modem op kan aansluiten. Mijn israpunt ziet er uit al een uit de kluiten gewassen, uit elkaar gehaald stopcontact, met het verschil dat je bij een stopcontact nog ziet dat je er iets in kunt steken. Er is geen enkele mogelijkheid om stekkers aan te sluiten, het enige dat zichtbaar is zijn 3 kabels die aankomen van boven, die ieder 2 draadjes hebben die zijn aangesloten.

Als ik al iets zou willen doormeten of aansluiten of het Israpunt, dan moet ik weten welke draden bij mijn woning horen, en deze vervolgens doorknippen en van een stekker voorzien, om die vervolgens op het modem aan te sluiiten.

Ik probeer deze week nog even te achterhalen welke kabel (van die drie) van mij is, en probeer daar signaal te vinden. Lukt dat niet, dan houdt het vrees ik een beetje op.....:confused:

Hier trouwens een plaatje van ons israpunt.
http://www.actw.nl/Randapparatuur/Images/ISRA_20_lijnen_B_small.jpg

Laatst bewerkt:
Ga nu eerst bekijken welke kleur de draden hebben in de wcd in de woonkamer, zoek die op bij het ISRA punt, meet daar door welke draad de spanning geeft en hang daar een nieuwe aansluiting aan voor de modem.

Als dat niet werkt, is er blijkbaar geen connectie met mijn aansluiting en de inkomende kabel, of geen signaal.

Toch?

Hallo mallepietje79.

Het is in jouw geval niet nodig een splitter te plaatsen, dit omdat er niets te splitsen valt omdat je alleen een adsl signaal aangeboden krijgt. Hierdoor is het ook niet mogelijk om met een spanningsmeter te meten welk aderpaar je hebben moet op de ISRA. Uit je verhaal maak ik op dat je onderstaand isra type hebt, waarvan de grijze dop weg is.

isra-dop.jpg

Ook zal het dan waarschijnlijk zijn dat daar een oude loodmantelkabel aan zit, waarvan de kleurcodes van de aders lastig te onderschijden zijn. Het makkelijkste is het om het modem steeds aan andere aderparen aan te sluiten totdat het dsl lampje op de router gaat branden. Dan heb je de juiste aderpaar te pakken. Houd er wel rekening mee dat de aders zijn voorzien van een laklaag die isoleerd dus die er voorzichtig afkrabben met een mesje.

Veel sucses Erik Rothuis.

Hoi Erik,

bedankt voor je tips, hoewel ik de foto's niet kan zien begrijp ik dat je bedoelt dat ik de draadjes van de router (modem?) moet testen op de draadjes die op het israpunt zijn aangesloten?

Wat is nog steeds zo raar vind is dat als ik op de draadjes beneden in het israpunt signaal vind, waarom er dan geen signaal staat op de wandcontactdoos die daar mee verbonden zijn (maar x aantal meters hoger uitkomen). Is dat enkel de lengte die teveel weerstand voor het signaal geeft?

Enfin, super bedankt, ik ga vanavond maar eens proberen!

Overigens, is het signaal op de draden in het israpunt polair? Met andere woorden, maak ik de router kapot als ik de draden (+ en - bijvoorbeeld) verkeerd om aansluit?

Laatst bewerkt:
Nee is niet polair, dus maakt niet uit.

Dat hij het boven niet doet komt doordat het kabeltje van boven niet is aangesloten op het aderpaar waar je dsl signaal op staat. Daardoor gaat het dsl lampje dus ook niet branden boven. Dus als je het goede aderpaar gevonden moet je daar de kabel op aansluiten die naar je verdieping gaat. Zodat je je modem boven kunt plaatsen.

Groetjes Erik Rothuis

Het is gelukt!

Helaas is het niet gelukt de koppeling tussen de kabels met signaal met de wandcontactdoos in huis te maken, daarvoor bleek uit alles dat de kabel te lang is. De router staat daardoor nu iets tever weg en is het signaal 'low', maar als tijdelijke oplossing is dit prima.

Hartelijk dank allemaal voor de hulp en tips!

Groet Frank

Helaas is het niet gelukt de koppeling tussen de kabels met signaal met de wandcontactdoos in huis te maken, daarvoor bleek uit alles dat de kabel te lang is.
Hoezo te lang? Ik mag kabel op 90 meter certificeren.
Betekent niet dat langer dat 90 meter niet werkt.
Ik durf te beweren dat tot ongeveer 150 meter prima werkt, Daarna krijg je merkbaar signaalverlies.
Maar een enkele kabel in een woonhuis, maakt echt niet uit.

Immers: Hoeveel kilometer kabel ligt er van de kpn tot aan jou huis?
Hoe dun zijn die draadjes?

Misschien kan ik het beter uitleggen;

ik heb de twee draadjes gevonden waar signaal op staat, dat zijn niet de draadjes die in de kabel naar mijn wcd gaan. Nu heb ik twee ongebruikte draden uit de kabel aangesloten op de draden met signaal en die in de wcd aangesloten op de router. Dat werkt niet.

Dus als ik de router aansluit op de draden met signaal, bij het israpunt, dan werkt het. Verbind ik de router met de draden met signaal, via de kabel tussen israpunt en wcd, dan werkt het niet. Twee mogelijkheden, er is een kabelbreuk, of de kabel is te lang,

Het zijn overigens standaard telefonie draden met harde kern.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan