ADSL in de kelder ---> Wireless in de rest van het huis ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

thadon

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2002
Nou weet ik wel het een en ander van hardware, software en netwerken, maar wireless is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik wil het volgende:

2Mbit ADSL van Planet aansluiten op de hoofdtelefoonlijn in de kelder, dus in lijn als volgt:

telefoonlijn -- splitter -- ADSL Ethernet Modem

Vervolgens, en dit deel gaat het me om, 1 van de poorten van m'n router connecten met een wireless accesspoint via UTP en dan dus wireless naar 2 pc's en een 2 laptops.

Ik bedenk me net... kan de accesspoint rechtstreeks op m'n ADSL modem via UTP ?

dus de hele lijn:

telefoonlijn -- splitter -- ADSL Ethernet Modem -- (Router) via UTP -- Wireless Accespoint

Kan dit zo en welke hardware (accesspoint, pci en pcmcia kaarten --> merk? prijs?)

Ik hoor het graag !

Alvast bedankt,
Dennis

Volgens mij kan een accespoint rechtstreeks op een modem.
Mijn voorkeur blijft via een router, vanwege mijn perfecte firewall eigenschappen.

Alleen: haalt de draadloze zender het vanaf de kelder?
Dit vind ik een tricky point.
Als je de utp kabel vanaf de modem wat langer maakt (max 90 meter) dan kan de accespoint ook elders.

Dat is het hem dus juist, ik wil voorkomen dat ik weer UTP door het hele huis moet trekken. De indeling van het huis zuigt behoorlijk wat dat betreft....

(vraag maar aan Peter "Ghostworld", die kent ons huis... :) )

Mijn problemen, waardoor ik draadloos wil...

Ik heb nu een Wanadoo Cable aansluiting in de huiskamer redelijk weg kunnen werken. Wanabe Cable heb ik destijds toen we verhuisden uit Utrecht genomen, omdat ADSL van Planet (wat ik in Utrecht had) nog niet werkte in Bunnik. Ik heb wel m'n ADSL meegenomen. Dat zit nu al een jaar "ongebruikt in de muur". En daar zit m'n volgende probleem...

De eerste telefoon wall socket zit in de huiskamer. Die heb ik met veel pijn, moeite en godslastering in de muur gepropt. De hoofdkabel komt onder de kruipruimte (die door het leggen van een houten vloer niet meer bereikbaar is....) het huis binnen en loopt dan zo naar de huiskamer.

Waarom een probleem? De telefoondraad die in die socket zit is hooguit 1,5 cm lang... en er zit GEEN rek meer in. Ik ben dus bang dat als ik hem nu loshaal, de vloer, of gangvloer, muur, whatever gesloopt moet worden om uberhaupt weer telefoon te krijgen!!!

Vandaar. Maar die ontvangst, is die echt zo bagger? Het signaal zal doorgaans door een houtentrap (met vloerbedekking) over een overloop door een deur (board, simpel) moeten. Levert dat zoveel reductie op?

Er borrelen steeds meer vragen op zeg...

Wanneer heb je een accesspoint nodig en wanneer een simpele wireless router of switch?

Heb ik bijvoorbeeld genoeg aan dit ding
en 2 x zo'n setje (voor 2 laptops)
plus 2 x zo'n setje ? (voor 2 pc's)

Bij de weg, heeft iemand ook foto's van de ACHTERKANT van een doorsnee Wireless router? Die fabrikanten zijn kennelijk erg trots op de voorkant, maar die is het minst interessant.....

Laatst bewerkt:
Wireless accespoint is een van de functies van de router. Het heeft dus geen nut om ze naast elkaar te zetten. Misschien dat het signaal van de accespoint iets sterker is dan die van de router, maar ook dat valt te betwijfelen. De signaalsterkte is namelijk begrenst in Nederland (200 mW).
Het zijn overigens vooral de betonnen plafonds en muren die voor reductie van het signaal zorgen. Sweex staat er overigens bekend om dat ze een zeer goed en sterk signaal hebben.
Ik zou de accespoint dus laten zitten en alleen voor de router gaan

Okidoki!

Thnx, bedankt voor het heldere advies!

PS: weet iemand nog een goedkoop adresje, of heeft iemand een set liggen??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan