ADSL KPN Experia Box

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0169

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
Hallo Helpmij'ers

Ik heb jaren met internetproblemen gezeten (het viel continu uit) en na een middag aan de lijn gezeten te hebben met de klantenservice van KPN blijkt dat mijn router kapot is (een Thomshon Speedtouch 5x6). Ik heb een abonnement Snel Surfen van HetNet, dat is tegenwoordig opgenomen door KPN. Daarnaast komt ook dat de bedrading en de manier waarop het is aangesloten niet spoort waardoor er ook een hele slechte verbinding is. Vreemd, want ik heb het jaaaaaren geleden laten aanleggen door een monteur van HetNet.. :confused:

Afijn, ik heb inmiddels een nieuw kastje binnen, een KPN Experia Box. Deze moet van KPN per sé aangesloten worden in de meterkast. Hier heb ik dus een paar vragen over ;)

Ten eerste, hoe kan ik een router aansluiten in de meterkast als er geen mogelijkheid is om de stekker van de router in een stopcontact te doen? Ik heb daar namelijk geen stopcontact inzitten..

Ik heb een ISRA 1 hoofdaansluiting in de meterkast en het hangt er allemaal zo bij:

[smallIMG]http://img686.imageshack.us/img686/8462/foto0924.jpg[/smallIMG]

Heel anders dan wat ik ervan begrijp. De kapotte router die ik nu gebruik bevindt zich op de zolder naast de hoofdcomputer en is via een lang draad aangesloten op een wandcontactdoos op zolder. Deze is geloof ik door mijn reeds overleden vader aangelegd, maar ik geloof niet dat het helemaal verstandig is om daar de router op aan te sluiten door de meters lange draad die door het huis gaat.

Nu wil ik de router het liefst direct aansluiten aan de ISRA 1 aansluiting. Ik ga denk wel een andere splitter gebruiken, aangezien die er net zo uitziet als in het boekje. Gek genoeg zat die nog in de doos van het vorige installatiepakket (dat dus geinstalleerd is door de monteur..). Nu vraag ik mij af hoe ik dit allemaal moet aansluiten. :o

Want vanuit het aansluitdoosje moet toch juist de tel. en de lijn komen? (naar de splitter) En vanuit de splitter moet de tel toch naar de ISRA 1 en de DSL naar dat KPN kastje? Of snap ik er gewoon niks van?! :(

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie ook 'vreemde' dingen op de foto. Waar gaat de dikke telefoonkabel rechtsboven in beeld naartoe en waarom zit de telefoon van de splitter in de telefoon van het 'aansluitkastje', m.a.w. wélke draad gaat naar het telefoonkastje in de woning in een (woon)kamer en vooral ook: wélke DSL kabel gaat nu naar een pc?

Om het nog anders (heel simpel) te zeggen :

ISRA punt -> Esperia line in.
Esperia DSL out en Esperia Phone (out)

Laatst bewerkt:
Precies! Toen ik de meterkast openmaakte snapte ik er even helemaal niks meer van. Ik heb alles genoteerd op de foto wat ik heb gezien of begrepen.

Ik heb werkelijk géén idee waar dat draad naartoe gaat (vanuit het aansluitdoosje). Hij gaat door het plafond en waar hij uit komt weet ik dus niet (waarschijnlijk ergens op zolder?). Op zolder staat de oude router die met een DSL kabel naar een wandcontact gaat op zolder (die waarschijnlijk zelf is aangelegd) en de pc is uiteraard aangesloten op de router. Deze opstelling vind ik erg dubieus, daarom wil ik het ook centraler hebben.

De telefoon is momenteel aangesloten op een wandcontact in de woonkamer. Wanneer ik de stekker eruit haal hoor ik niets (ook geen kiestoon). Maar waarom zit de DSL vanuit de splitter aangesloten op het aansluitdoosje? Ik snap het gewoon niet :(

Volgens mij moet het er ongeveer zo uit komen te zien (ff snel met paint)

adslo.jpg

Correct me if I'm wrong ;) (Dit is voor mij ook allemaal nieuw)

KPN kan dat veel beter : Klik

Het 'aansluitdoosje' bij jou is voor mij een beetje vaag.

Laatst bewerkt:
Oh correctie: vd ISRA: tel=lijn en vd aansluitdoos lijn=tel (Of snap ik er nou helemaal niks meer van? :o)

Kijk naar het plaatje in de pdf die ik linkte (pagina 6 of zo). Zo moet het ongeveer precies en eigenlijk niet anders.

Ik heb in het installatiepakket van HetNet (dat dus al heel wat jaartjes oud is) precies zo'n splitter zitten, dus die ga ik sowieso vervangen. Ik snap niet waarom die monteur dat niet heeft gedaan.
En ik weet niet waar dat aansluitdoosje voor dient, want ik kan die geloof ik ook gewoon weg laten. Ik weet immers niet waar die telefoonkabel die naar boven gaat voor dient :rolleyes: En zo ver ik weet, heb ik boven geen telefoon... Alleen telefoons die werken met een hoofdtelefoon die in de woonkamer staat, maar die hoef je alleen maar aan te sluiten via een normaal stopcontact.

Wie dit hier zo heeft aangelegd had wel een handleiding mogen achterlaten!

edit: Maar kan jij mij misschien vertellen of ik de router per sé in de meterkast moet doen? Ik heb daar geen stopcontact. De KPN medewerker heeft nadrukkelijk gezegd dat dat per sé moet. Hoe doen andere mensen dit dan? En als ik de Experia Box aansluit, moet ik dan ook per sé mijn telefoon aansluiten op dat ding of kan ik het gewoon in de wandcontact laten zitten?

Laatst bewerkt:
Het aansluitprobleem is opgelost. Nieuw aansluitdoosje gemaakt en stopcontact in de meterkast laten zetten ;)

Maar nu (het zal eens niet) het volgende probleem:

Ik heb adsl Snel Surfen oud van Het Net. Ik kan met dit Experia Boxje van KPN gewoon bedraad internetten, maar ik wil draadloos en dat heb ik ook tegen de medewerker van KPN (helpdesk) ook gezegd. Hij vertelde mij dat dit geen probleem zou moeten zijn met deze box.

Nou blijkbaar wel, want met de installatie cd van KPN lukt het me gewoon niet om verbinding te maken met draadloos internet. Dat, terwijl ik volgens het begin van de installatie uitstekend signaal heb. Het probleem ligt in het ophalen van de instellingen uit de box. Draadloos of bedraad, het mislukt iedere keer!

Heeft dit te maken met het feit dat ik een abonnement van Het Net heb? Of aan die Experia Box? Ik kom hier niet uit. :confused:

Wie kan mij helpen??

Hier moet ik het antwoord schuldig op blijven. Mogelijk dat je toch één telefoontje naar de helpdesk doet? Het signaal is er en dus nu alleen nog de instellingen en met deze materie ben je voor zo'n helpdesk op voor hun 'vertrouwd' terrein : ze gaan immers een lijstje van boven naar beneden afwerken en ergens tijdens het afwerken van die punten heb jij opeens internet.

Ik heb inderdaad toch maar even de helpdesk gebeld. Er was iets mis met de standaard configuratie van de box en na heel wat geklooi zijn we er wel samen uitgekomen. Wel zonder de KPN cd, maar goed, het is inmiddels gewoon beveiligd dus het zal wel. Ik ben blij dat ik nu dan tenminste ein-de-lijk normaal internet heb :D

Heel erg bedankt voor je hulp! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan