ADSL-modem en analoog modem via één kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Ik stap eindelijk over naar ADSL, maar wil de CD-ROM-versie van Girotel blijven gebruiken, dus niet de internetversie op postbank.nl. Dat betekent dat ik mijn analoge modem moet blijven gebruiken. Dat betekent weer een tweede telefoondraad naar zolder trekken vanaf de splitter (of de splitter op zolder en een telefoondraad terug naar beneden, komt op hetzelfde neer).

Nu worden in een telefoonkabel standaard maar twee aders gebruikt, de blauwe en de rode. Kan ik de kabel die nu naar boven loopt dubbel gebruiken? Dat wil zeggen: blauw/rood voor het analoge modem, wit/oranje voor het ADSL-modem. Of heeft een ADSL-verbinding meer aders in gebruik dan alleen blauw/rood?

Coen.

De splitter heeft ruimte voor twee telefoonlijnen: de telefoonlijn gaat in de middelste aansluiting. Links en rechts daarvan kan je een snoer aansluiten dat naar de modem gaat van je ADSL en de andere naar je analoge modem. (Bij mij zit dan het snoer van de telefoon weer op de modemkaart; anders heb je weer een splitter nodig).

Groetjes,
Bennie

Je zou het paar draden in de totale lijn die naar boven ligt en niet gebruikt worden idd kunnen gebruiken voor het telefoonsignaal. Je moet dan even uitzoeken welke kleuren draden er standaard worden gebruikt (waar dus het adsl signaal opzit). En dan de overige 2 aansluiten op de draadjes die voor het telefoongedeelte zorgen en uit de POTS kant van de spliter komen.

Ik weet verder niet of dit technisch wel verantwoord is ivm eventuele storingen.

succes;)

Het is mogenlijk.

Probeer alleen de telefoon lijn te gebruiken voor internet en niet voor de normale telefoon , dit i.v.m mogenlijke storing.

Het adsl signaal + telefoon signaal zit bij beide aangesloten op de 2 middelste contacten op de rj11 stekker.

zorg dat de lijnen goed gescheiden zijn.

adsl rode + blauwe ader
telefoon oranje + witte ader

Bij de splitter maak hier vanaf de telefoon uitgang vanaf de splitter een lasdoosje , las hier de aders welke van boven komen oranje + wit op de bestaande aders van de telefoon rood + blauw.

groetjes speedtouch

Ik heb alles uitgevoerd en het werkt prima. Aanrader dus voor de ADSL-aanleg: geen nieuwe draden trekken, maar de bestaande kabels optimaal gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan