adsl modem-router als access point

Status
Niet open voor verdere reacties.

rednas16

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2010
Geachte,

klopt het dat ik mij smc adsl modem-router kan gebruiken als access point ?
En hoe kan dit ?Ik weet een router als switch kan je gebruiken door je kabel in je 1e poort te steken. maar hoe moet ik dan het wifi signaal laten uitstralen.

groeten rednas16

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de SMC zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider-router. En daarna de SMC via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider-router verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider-router moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de provider-router, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider-router aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de SMC router:
Je kunt daarna je SMC router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de SMC van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de SMC.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de SMC, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de SMC.
5. Zet DHCP serving uit op de SMC.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de SMC uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de SMC een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de SMC.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de SMC bedraad met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de SMC.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de SMC nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de SMC].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de SMC zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de SMC als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Dankuwel, gelukt!

u heeft mijn twijfels weggewerkt en me heel hard geholpen !
groeten Rednas16

Laatst bewerkt:
nu vind ik wel raar: mijn provider router heeft gateway: 192.168.1.1, en zen dhcp gaat van 1 tot 65, als ik mijn smc router 192.168.1.70 geef kan ik er nog op en wijzegingen aanbrengen door dat ip in men webbrowser in te geven. als ik die 192.168.2.1 geef kan dit niet. weet u waarom ? en hoe ik dit kan oplossen? Loskoppelen terug gaat niet want de router heeft geen gateway en resetten is pas de laatste optie

ook heb ik de vraag of ik ervoor kan zorgen dat mensen achter deze router/switch/access pont automatisch een ip krijgen dat begint met 192.168.2.x ipv 192.168.1.x

groeten rednas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe komt die 192.168.2.1 in beeld, nu?
Je hebt netjes gedaan zoals ik schreef (dus de SMC een LAN ip-adres toewijzen in de 192.168.1.x reeks en verder niets veranderen aan je provider-router). Dat werkt, zo schrijf je, én je kunt gewoon alles nog instellen op de SMC op zijn LAN ip-adres.
Op je SMC hoeft helemaal geen gateway ingesteld te hebben, want hij is helemaal geen router meer. Hij functioneert nu als draadloos accesspoint en switch, zoals ik al schreef.

Tijs.

Hoe komt die 192.168.2.1 in beeld, nu?
Je hebt netjes gedaan zoals ik schreef (dus de SMC een LAN ip-adres toewijzen in de 192.168.1.x reeks en verder niets veranderen aan je provider-router). Dat werkt, zo schrijf je, én je kunt gewoon alles nog instellen op de SMC op zijn LAN ip-adres.
Op je SMC hoeft helemaal geen gateway ingesteld te hebben, want hij is helemaal geen router meer. Hij functioneert nu als draadloos accesspoint en switch, zoals ik al schreef.

Tijs.

Inderdaad dat werkt allemaal, maar nu hadk de bijkomende vraag, waarom ik niets meer kan aanpassen aank de SMC als deze 192.168.2.x als ip adress en wel alles kan veranderen als hij ip 192.168.1.x heeft.

Groetjes rednas16

Dat je het apparaat nu niet meer kunt beheren op 192.168.2.1 heeft met het volgende te maken:
Je hebt het (LAN) ip-adres omgebouwd naar 192.168.1.70. Dientengevolge is het apparaat niet meer te beheren op 192.168.2.1

Dat is precies wat je wilt, want stel dat we het LAN ip-adres van de SMC op 192.168.2.1 hadden laten staan, dan moet je eerst op je pc het ip-adres vast instellen op een 192.168.2.x ip-adres voordat je de SMC kan bereiken/configureren en daarna weer op "Automatisch ip-adres verkrijgen" zetten om te kunnen internetten vanaf je pc...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan