ADSL via router installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin de Jong

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Ik heb ADSL van planet, en wil dit via een router installeren.
De router doet het nu, maar bij de installatie van ADSL Planet geven ze aan dat ik firewalls en/of routers ertussen uit moet halen, voordat hij een aansluiting kan detecteren.
Hoe zorg ik er nou voor dat hij em via de router ziet?
Ik wil het nl draadloos hebben, de router staat beneden in de meterkast, naast de modem.
Moet ik nou toch mijn computer naar een verdieping lager gaan slepen, om toch eerst via een draadje vanaf de planetmodem het internet te installeren, en dan pas de router ertussen kan schakelen? Of kan het toch op afstand?

dan nog een vraagje: Wat is AP en DHCP-server? Dit vraagt hij bij de instelling van mijn router:
"Wilt u dat deze AP een DHCP-server is?"

Nog een vraag:
Levert ADSL Planet standard(=toch mijn ISP?) een Statisch IP, dynamisch IP, PPPoE of een PPTP?
Ook dit vraagt mijn router, maar geen idee waar de afkortingen voor staan, laat staan welke ik moet kiezen.

alvast bedankt mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Beste robin,

Ik weet niet zeker of ik je vraag wel goed begrijp, maar als je modem op je router staat, moet je die gewoon kunnen bereiken middels je web-browser en het IP van je modem.

AP staat voor Acces Point en is gewoon een andere benaming voor een Wireless Router. DHCP is Dynamic Host Configuration Protocol en zorgt ervoor dat je niet elke netwerk-client een vast IP hoeft te geven. Je krijgt er dan 1 , uit een eventueel opgegeven range. Dit is IP wat je dan gekregen hebt, is dus niet je vaste IP ( intern ).

Als het goed is krijg je een vast IP van Planet. PPPoE is Point-to-Point Protocol over Ethernet, en PPTP is Point-to-Point Tunneling Protocol voor de VPN connectie. Ik heb ook Planet en mijn modem staat ingesteld op PPPoA ( Point-to-Point Protocol over ATM ) maar check het voor de zekerheid bij je provider.

Succes,

Brian

Welk router heb je, en geef het type eens.

Bij de handleiding van de router krijg je een IP nummer door. als je dit via de MIE intype kom je automatisch op de router.

ik heb een medion Wireless LAN Router, IEEE 802.11g Standard, en USB 2.0 wireless LAN Adapter.

Het is juist dat ik de router al wel kan bereiken, en bij het configureren kwamen deze vragen bij mij op.

Maar als ik eenmaal mijn router goed geconfigureerd heb, dan moet ik nog steeds planet installeren. Dit doet hij door gelijk in het begin van de installatie je computer te doorzoeken op aansluitingen op de modem(ethernetmodem van planet). Deze vindt hij niet, en zegt daarna dat het kan liggen aan dat je firewall of router er tussen heb staan. Die moeten er tussen uit volgens de installatie.
Ik neem ook aan dat hij zoekt naar een ethernet aansluiting, terwijl in mijn computer een usbstick zit van de router.
hoe doe ik dit nou? moet ik toch tijdelijk een draad ff leggen van begane grond ADSLmodem -> eerste verdieping ethernetkaart in mijn pc, om planet te installeren en dan pas de router er tussen te schakelen?

Geplaatst door Robin de Jong
Dit doet hij door gelijk in het begin van de installatie je computer te doorzoeken op aansluitingen op de modem(ethernetmodem van planet).

"installatie" .... bedoel je hiermee de configuratie van een nieuwe internetverbinding op je OS, of het instellen van je ADSL account op je modem ?? Indien het laatste waar is dan kan je dus wel met je PC boven verbinding maken met je modem via je router. Indien het eerste waar is, heb je wel getest of je bijv. de modem kan pingen ? En nogmaals weet je het IP van de modem ?

Brian

oke, ik weet niet of ik jullie wel begrijp, maar we gaan er gewoon op door
wat is OS?
hoe kan je je modem pingen?
de installatie die ik bedoel is de installatie van de CD van planet van het adsl wat op mijn pc geinstalleerd moet worden
toch bedankt voor de uitleg van PPPoE enzo, dat stuk snap ik al weer beter...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan