ADSL vs UTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

okijoki

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Berichten
761
Goedem.... avond!

Ik heb vandaag mijn ADSL pakket (multi pc modem Speedtouch 510 v4 en de splitter) gekregen.
De splitter heb ik er nu tussen en nu stuit ik op het volgende.
Ik wil de modem ook in de meterkast zetten, dus daar moet nog even een stopcontact gemaakt worden.

Er staan 2 pc's op zolder en 1 laptop beneden. Ze zijn allemaal voorzien van een ethernetkaart.
Moet ik nu 1 of 2 utp kabels naar boven leggen vanaf het modem, of kan ik 1 kabel boven splitten, en zo ja hoe?
Verder wil ik in de woonkamer een kastje aan de muur, waar ik de utp kabel desgewenst in en uit kan steken wanneer ik wil internetten. Bestaat zo'n kastje en zo ja, hoe heet zo'n kastje.
De kabel gaat dus vanaf de meterkast onder de grond door naar de woonkamer. Ik wil niet dat er zomaar een kabeltje uit de grond komt zetten, dus dat moet een beetje afgewerkt worden.


Enne... moet dat cross zijn of gewone utp.
Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
Hallo okijoki,

In principe kan je het met 1 kabel doen, maar dat is niet zoals het hoort! (het werkt echter wel)

Als je het met 1 kabel doet doe dan het volgende (kun je doen) gebruik voor pc 1 die boven staat op de connector de volgende kleuren combinatie:

pin-1= wit/oranje
pin-2= oranje
pin-3= wit/groen
pin-6= groen


Voor pc 2 die boven staat gebruik je:

pin-1= wit/blauw
pin-2= blauw
pin-3= wit/bruin
pin-6= bruin



Pin -1 is dus het meest linkse koperen pennetje als je OP de connector kijkt en dan heb je het lipje aan de onderkant en de kabel invoer aan jouw kant.
Ervan uitgaande dat je er een connector aanknijpt!!!
als dit het geval is zorg er dan voor dat de twisting zolang mogelijk intact blijft!!!

Als je gaat afmonteren op een echte wall outlet dan staan de kleuren er op en wijst het de weg vanzelf.


In de meterkast doe je excact het zelfde.


Een andere mogelijkheid is om een 3/5? weg switchje te kopen, dan kan er altijd nog een pc/netwerk printertje hangen op zolder.



En voor in de huiskamer (en dus ook op zolder) kan je opbouwdoosjes kopen waar je een connector in kan klikken daar monteer je de kabel op af.

En standaard utp kabel gebruiken.


Suc6

Purplegixxer
 
Geplaatst door okijoki

Moet ik nu 1 of 2 utp kabels naar boven leggen vanaf het modem, of kan ik 1 kabel boven splitten, en zo ja hoe?
in een telefoonwinkel of bouwmarkt kun je denk ik wel een UTP splitter kopen. Ik geloof niet dat de oplossing van purplegixxer werkt, omdat de helft van de draden in een UTP kabel 'loze' draden zijn.

Verder wil ik in de woonkamer een kastje aan de muur, waar ik de utp kabel desgewenst in en uit kan steken wanneer ik wil internetten. Bestaat zo'n kastje en zo ja, hoe heet zo'n kastje.
je bedoelt een mogelijkheid om de connectie naar de zolder-pc's te verbreken?

Enne... moet dat cross zijn of gewone utp.
van modem naar ethernetkaart moet altijd straight zijn.
 
Beste Meelman,

Loze draden (lees ader paren) bestaan niet! anders hadden ze er niet geweest.

UTP pinconfiguratie:

pin-1=data
pin-2=data
pin-3=data
pin-4=telefoon
pin-5=telefoon
pin-6=data
pin-7=overige data signalen
pin-8=overige data signalen

Werken doet het zeker, ik heb het (helaas) al bij een aantal mensen zo moeten doen.

Aangezien ik al een paar jaar uit de telematica wereld ben weet ik niet of er een utp splitter bestaat, als deze bestaat dan is dit natuurlijk een beter oplossing!

Maar de makkelijkste en meest nette oplossing is gewoon op zolder een 3 poorts switchje neerzetten en daar de pc's aanhangen.

Purplegixxer (EX-telematica installateur)
 
Geplaatst door purplegixxer

Loze draden (lees ader paren) bestaan niet! anders hadden ze er niet geweest.
ik dacht dat 4,5,7 en 8 alleen er voor waren om te zorgen dat het signaal op 1,2,3 en 6 niet gestoord werd door bijvoorbeeld netstroomleidingen. Ik wist niet dat ze ook echt bruikbaar waren.

Aangezien ik al een paar jaar uit de telematica wereld ben weet ik niet of er een utp splitter bestaat, als deze bestaat dan is dit natuurlijk een beter oplossing!
in principe zou het ook gewoon kunnen met een kroonsteentje. Niet zo'n deftige oplossing, maar het werkt ongetwijfeld.

Maar de makkelijkste en meest nette oplossing is gewoon op zolder een 3 poorts switchje neerzetten en daar de pc's aanhangen.
de meest nette oplossing vind ik WLAN, maar een switch is een goede tweede :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan