Advertentiecampagne Firefox groot succes

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Firefox, de gratis browser van de non-profit organisatie Mozilla, wordt gepromoot in een peperdure promotiecampagne in de New York Times. Het initiatief komt van een enthousiaste Firefox-gebruiker, die hoopte op 2500 donateurs. Inmiddels is door 10.000 mensen al ruim een kwart miljoen dollar bijeengebracht.

Wanneer de advertentie precies wordt geplaatst, is nog onduidelijk. De New York Times zal de paginagrote advertentie "ergens tussen november en december" plaatsen. Alle donateurs zullen met naam in de advertentie zijn terug te vinden.
De advertentie kost 50.000 dollar, wat betekent dat het beoogde bedrag al vele malen is bereikt. De New York Times heeft, omdat Mozilla geen winstoogmerk heeft, een speciaal lager tarief gerekend. Wat overblijft van het verzamelde bedrag, wordt weer in de stichting geïnvesteerd.

Tegenover het tijdschrift Red Herring vertelt initiatiefnemer Rob Davis dat hij in juni overstapte naar Firefox, nadat een virus zijn computer had lamgelegd. Het virus was volgens Davis via Internet Explorer zijn machine binnengekomen. Davis: "Ik heb geen grote problemen met Microsoft an sich, maar dat ik het IE-virus opliep heeft er wel toe geleid dat ik nu een advertentie in de New York Times wil krijgen."

Davis ontkent dat hij de advertentie plaatst om Microsoft zwart te maken. "Ik wil alleen m'n favoriete browser promoten", aldus Davis. De donateurs zijn over het veelal studenten die gemiddeld 22 dollar storten. Verder hebben diverse bedrijven een bijdrage geleverd, waaronder Oracle, Red Hat, Sun Microsystems en Novell.

De jongste bèta 1.0PR versie is inmiddels 7 miljoen keer gedownload. Naar verwachting zal op 9 november de definitieve en langverwachte Firefox 1.0 het licht zien.

Bron: zdnet.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan