@marsmannetje
Zoals ik al zei, ik ben een beginneling op dit gebied, maar het voordeel daarvan is dat ik misschien wel beter begrijp wat een andere beginneling zich afvraagt
Bedankt voor je opbouwende kritiek trouwens, echter niet op alle punten even gegrond.
Ik heb geprobeerd, zeker gelet op de toekomst, een systeem te adviseren die aanpasbaar en uitbreidbaar is, én binnen het budget valt van E 250,=
Wat dat betreft geen kritiek.
Ik heb alleen de ervaring dat als je net iets verder door vraagt, dat je er beter achterkomt wat degene echt zoekt. En dat daar dan een hoger prijskaartje aan hangt kan zo zijn. Net als dat er soms een lager prijskaartje aan hangt. Dat gebeurt nog vaker.
Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat iedere topicstarter netjes aangeeft wat hij/zij met de pc wil doen. Maar ja: dat doen er maar weinige.
Wat ik toch wel belangrijk vond is dat die Asus P5B-VM geen Intel® Core 2 Duo E7200 processor ondersteunt. Ik hoop dat hij zijn bestelling nog kan omdraaien, als hij al besteld heeft.
Ik heb het niet gecontroleerd. Voor vandaag had ik zijn draadje sowieso niet echt gelezen. Maar ik geloof je gelijk. En ik hoop voor hem dat hij inderdaad jouw bericht nog op tijd heeft gelezen.
Ik ben een beginneling; toch gaat mijn interesse uit naar RAID-systemen. Ik wil snelheid omdat mijn bestaande systemen dat nu niet hebben. Ik wil veiligheid, omdat ik met belangrijke bestanden werk. RAID is dan een uitkomst. Geavanceerd is een relatief begrip; ook beginnelingen kunnen deze wens hebben, en dan spreek ik vooral uit mijn eigen ervaring. Dus heb ik ook een moederbord voorgesteld met RAID; hij kan altijd nog de keuze maken om hier niet voor te kiezen.
Dat is waar. Maar je hebt ook kunnen lezen dat hij het liefst voor een laag budget gaat.
En dan kan je beter uit gaan van de opties die hij echt nodig heeft.
De keuze voor DDR-3 is in combinatie met DDR-2 -zoals ik het voorgesteld heb. Zo ben je voorbereid op de toekomst, die altijd sneller dichterbij komt dan je denkt. Je opmerking daaromtrent voelt aanvallend, en zeker niet opbouwend.
Nee. Je hebt geen DDR3-ondersteuning nodig.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nu kiezen voor DDR3-geheugen. Maar voor de huidige processors (op standaard snelheid) is er weinig reden om hiervoor te kiezen.
Geef mij nu eens 1 reden waarom je volgend jaar opeens wel DDR3 op het moederbord zou willen installeren?
Begrijp me goed: uitbreidbaarheid van je systeem is heel makkelijk en mooi, maar het is handig hierbij te kijken naar hoe realistisch het is dat je iets gaat gebruiken.
8GB geheugenmogelijkheid, ook mijn keuze. Waarom? Omdat je al heel snel het gevoel hebt dat je meer wilt. Met het oog op toekomstige uitbreidingen -de wens van de initiële poster- zeker een goed voorstel! Noodzakelijk? nee. 4GB is ook niet noodzakelijk.
Daarom zeg ik: het is handig. Geen absolute noodzaak.
De enige noodzaak is dat zijn spullen goed gaan draaien. En zoals jij zelf al terecht aangaf had men hier bij de keuze van het moederbord niet goed naar gekeken.
Met het oog op RAID, en dus het oog op evt. meerdere harde schijven, lijken 6 SATA slots beter dan 3. Dus ik koos voor 6. Wederom gekeken naar toekomst. En waar hebben we het over als het gaat om de kosten? Dit geldt overigens ook voor de vorige punten...
Elke euro is er 1. Je stelt een bepaald budget en daarna kijk je welke moederborden geschikt zijn en voldoen aan de eisen die je perse wilt hebben. Daarna kan je naar de extra's kijken. Extra sata-poorten vind ik wel een van de handigste extra's. Dat geef ik gelijk toe.
Die 2e PCIe slot, daar heb je dan gelijk in. Die is niet nodig.
Maar wel handig als iemand denkt dat hij het nodig gaat hebben. Bijv omdat hij in de komende maanden een 2e kaart wilt kopen.
Dat is dus heel persoonlijk.
Asus vs. Gigabyte... Mijn advies haal ik niet uit slechts 1 gelezen stukje. Ik heb vaker gelezen dat sound bij ASUS het wel eens laat afweten.
Ik heb daar nog nooit van gehoord. En ik lees toch al een tijdje op diverse hardware-forums mee. Ik kan niet zeggen dat ik ontzettend veel asus-borden in handen heb gehad, maar degene die ik had die hadden totaal geen probleem met hun geluid.
(hooguit de geluidsproduktie van het moederbord zelf, maar das weer een andere discussie)
Nee, dus moet ik dan maar helemaal mijn mond houden? Redelijk opbouwende kritiek..

Tis dat ik momenteel in dezelfde soort situatie zit dat ik mijn mond heb durven opendoen, en hopelijk nog net voordat het te laat is!
Nee dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen dat je ietswat te overtuigend sprak, terwijl je niet sprak over feiten, maar veel meer over je eigen mening. En daardoor vallen je feiten een beetje weg. Terwijl je soms echt wel gelijk hebt.
Het is trouwens niet erg dat je je mening geeft: ook daar kan iemand veel aan hebben. Net zoals veel mensen iets aan een discussie hebben zoals wij voeren.
Er zijn ook mensen die mij op mn plaats hebben gezet en zullen zetten.
Overigens had ik vanmorgen weinig tijd, en dus komt er dan een minder tactische reactie uit de bus. Ik dacht er alleen op tijd aan erbij te vermelden dat ik het wel opbouwend bedoel. Want ik had wel door dat het zo niet zou overkomen (en misschien terecht hoor...: ik had het wel vriendelijker mogen brengen)
Ik denk nog steeds dat mijn advies niet zo heel slecht is! :thumb:
Ik denk dat je zeker je best hebt gedaan.
Jammer alleen dat ik het gevoel heb dat jouw en mijn advies te laat was voor de TS. Ik heb em niet meer zien reageren....