Advies gevraagd, welke CPU videobewerking, sim games?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Aangezien ik me meer en meer ga ergeren, dat ik FSX niet (fatsoenlijk) kan draaien op mijn P4'tje en hij veel te traag is voor videobewerking, maar eens op speurtocht naar iets anders (wel een compleet systeem, geen bouwpakket).
Ik kom voor mijn doel over het algemeen op quadcores uit, maar dan moet ik kiezen tussen een Q6600 en een Q8200 en ik heb geen idee wat het verschil is.
Mijn ezel die geld s**** is sinds lange tijd geconstipeerd, dus zal het een tweedehandsje moeten worden.
Of is er nog iets beters dan een Q6600 of Q8200 in dezelfde tweedehands prijsklasse?
Natuurlijk weet ik dat de videokaart ook een grote rol speelt, maar gelukkig ben ik daar wat beter van op de hoogte en zo'n ding is zo vervangen ;)

Iemand?

Als je een Q9400 kan vinden is die heel erg goed .
Zoniet dan is bijna elke cpu met dual core of een quad al goed.

Ik raad je aan om een nieuwe moederbord te kopen , je bent dan dubbel zoveel geld kwijt omdat je ook een cpu erbij moet kopen maar het is het waard, wil je geen niuewe mobo dan zal je op tweakers marktplaats of een 2e hands site moeten zoeken wat er te vinden is.

let trouwens wel op dat je moederbord de Core 2 Quad's wel kan ondersteunen!
het kan ook zijn dat je moederbord niet meer dan Pentium D aan kan..
ook al heeft het moederbord Socket 775!

@Firestorm, waar kan ik dat aan zien of het moederbord dat ondersteunt?

Ik dacht altijd dat het veel moeilijker was om een processor op een moederbord te zetten (soldeerwerk, maar na wat instructieflmpjes heb ik gezien dat er helemaal geen gesoldeer aan te pas komt)

Dus ik ben nu toch wel van plan om zelf een syteem in elkaar te flansen:d.
Budgettechnisch wordt dat wel onderdeeltje voor onderdeeltje, is-ie volgend jaar eens klaar :shocked:, maar dan heb ik wel iets dat geconfigureerd is naar mijn wensen en in principe NIEUW.
En ik hou het nog wel even vol met mijn P4'tje tot die tijd
Nog wel een vraagje, er moeten namelijk 3 monitors aan komen, is het verstandig om voor elke monitor een aparte videokaart te gebruiken? Of is twee wel genoeg?.
Ik gebruik er nu namelijk twee op dezelfde videokaart, maar de Medion monitor (gekregen) stoort op mijn Acer als de Medion aanstaat

1 videokaart met extra veel VRAM is genoeg voor 3 schermen AMD en Nvidia hebben hier speciaal software voor
om te zien of je de nieuwe cpu aan kan zul je achter het moederbord type/merk moeten komen

dit kun je software matig vinden met programmatjes zoals Everest home en PC wizard

Ik ben niet van plan mijn huidige moederbord te gebruiken, dat ding heeft geen PCI-express slots, hij is ook al "op leeftijd" en de cpu koeler maakt teveel lawaai...

Het is trouwens een Asus P4P800 waar ik nu mee werk.

Maar ik vroeg dat dus, of ik naar een bepaald iets moet zoeken in de specificaties waar ik aan kan zien of het moederbord een quadcore aan kan

Hoewel deze niet geweldig meer is, ben ik redelijk tevreden over Asus, dus het nieuwe moederbord zal ook wel van Asus worden.

Zijn ATX systeemkasten allemaal hetzelfde aan de achterkant?
IK heb op deze 6 sleuven voor (extra) kaarten en er worden er maar 2 van gebruikt en nog een groot "gat" waar de onboard aansluitingen zitten en is de voeding (A Open Solutions Model No FSP300-60PN) van deze te gebruiken voor een nieuw moederbord?

als je tweede hands gaat dan raad ik AMD aan die hebben namelijk toekomst gericht upgrade mogenlijkheden ook al is de hardware wat verouderd
verder weten wij niet wat jou budget is?
is dit zo rond de 500/600 euro dan kun je gewoon een nieuwe pc kopen

Mijn budget is bij lange na geen 500-600 euro. Ik heb wel uitgerekend dat als ik het zelf in stukjes en beetjes doe ik (bijna) net zo duur uit kom, maar dan kan ik de uitgaven tenminste spreiden (terwijl het toch GEEN afbetaling is, maar WEL van mij :D) en ik vind het ook wel leuk om het zelf eens te doen. Dan heb ik tenminste een samenstelling die IK wil.
Maar ik ben nog een paar vragen vergeten.

1. Welke AMD processor is te vergelijken (kwaliteit èn prestatie) met een Q6600?
2. Ik vergat er nog bij te zeggen dat het moederbord crossfire moet ondersteunen (ik lees bijna overal (in verschillende talen) dat AMD betere grafische kaarten heeft dan Nvidia, dus crossfire, sli hoeft niet, mag wel, maar dan allebei.

De Phenom II X4 945 of 955 ofzo..
maar je hebt nogsteeds geen budget opgegeven dus kunnen wij ook geen gericht advies geven

ik heb hier van marktplaats nog een Phenom II x4 955 gevonden voor 75 euro!
klikerdeklik snel kopen zou ik zeggen die processor is sterk genoeg voor de komende jaren!
en dan koop je een goedkoop AM3+ moederbord dan zit je toekomst gericht ook goed

Laatst bewerkt:
Ik zal een budgetindicatie geven per component met een tweedehands budget en een nieuw budget, sommige dingen wil ik alleen nieuw of tweedehands.

Moederbord (nieuw ca. €100, tweedehands €50) met crossfire ondersteuning
CPU ( €100)
CPU-koeler (alleen nieuw, STIL en goed, €30)
Voeding (alleen nieuw, ca €30)

Verer zal ik waarschijnlijk mijn huidige ATX kast (waar nu mijn P4P800 in zit) gebruiken, daar kunnen twee case fans in, er zit er maar een in en die is niet aangesloten, vanwege het lawaai dat-ie maakt.
Van de overige componenten die ik nodig heb, ben ik zelf redelijk op de hoogte en de DVD-Rom en DVD-RW laat ik er gewoon inzitten

klikerdeklik
samen met die Phenom II X4 955 en je zit goed
heb er trouwens wel ram bij gedaan het oude DDR1 of 2 ram kun je niet erin plaatsen

30 euro voor een voeding is niet genoeg en op een voeding hoor je niet te besparen, een slechte voeding kan letterlijk je pc omzeep helpen
voor een goede voeding geef je normaal 50 euro uit

er kan ook redenlijk wat op het moederbord bespaard worden een goed moederbord kun je al voor rond de 60 euro krijgen

Laatst bewerkt:
Daar kan ik wel wat mee, ik val in elk geval niet steil achterover van de kosten :D

Danke schön :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan