advies gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter evdb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

evdb

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2005
Twee vragen over mijn (beginners) site met reisverslagen (in FP)
1) ik voeg foto's in middels invoegen, afbeelding, met slepen kleiner maken en opslaan. werkt voor mij prima en ik krijg tenminste geen rode kruisjes. Wel is het zo dat de ene groter is dan de andere. Ben me nu in Irfan View aan het verdiepen om de overige fotos die nog ingevoegd moeten worden in 1 x "klein" te maken. Heb alleen geen idee wat nou een "goede " afmeting in pixels/ b/h in verhouding met mijn site.
Wie wel?

Zou ik in zijn totaliteit niet teveel foto's op de site krijgen? zou dit op te lossen zijn met kleine foto's die middels klikken groter worden?

2) Als ik bv op de pagina reisverslag 1 sta en dan op de bovenste link "reisverslag 1"klik gebeurd er niets (zoals het hoort), als ik echter op de pagina voorbereiding sta en dan op voorbereiding klik krijg ik de beginpagina te zien ipv dat de pagina gewoon op voorbereiding blijft staan.
Wat doe ik fout? hoe los ik het op?

adres is: home.quicknet.nl/qn/prive/jabrand

alvast bedankt

2) link verwijst naar index.htm

1) je kunt niet zo maar ongestraf een foto van 2 MB in FP slepen en de width en heigt aanpassen.
Werkt wel vlot op je eigen comp, doch een bezoeker kan ondertussen twee pilsjes pakken voor er 4 foto's zijn ingeladen.

Met irfanview eerst de afmetingen in kb's terugbrengen.
Dan een thumbnail pagina laten maken.
Maar:
overschrijf je originele bestanden niet, dus eerst kopie maken.

Afmeting van 450 pixels breed, of daaromtrent lijkt mij voor een site wel juist.
Kijk wel of dit ook nog goed op je pagina overkomt, door je browservenster kleiner te slepen. (als je met een 17 inch werkt)
Moet dus ook op een 15 inch scherm nog zonder scrolbalken te zien zijn.

:cool:

Toch nog wat beginnersvraagjes waar de gevonden handleidingen geen antwoord op geven.

ik heb de foto's nu verkleind (max 50 Kb) en er een thumbnail van gemaakt. Dit levert verschillende typen bestanden op:
1 "naam.jpg"
2 "naam_t.jpg"
3 "naam.html"
en een bestand thumbnails.html (als ik daar op klik heb ik een overzichtspagina)

de foto's zijn met twee verschillende soorten camera's gemaakt; een met een resolutie van 1.2 Mpixs en een met een camera met 6.36 Mpixs. Nu blijkt dat de foto's die met de 1.2 zijn gemaakt er goed uitzien, maar die met de 6.36 zijn gemaakt lijken "korrelig"( á la van Gogh). Enig idee hoe dat kan?

Als ik een enkele foto in wil voegen (naam.jpg neem ik aan?) mag ik dan wel "slepen"?

Als ik een foto als thumbnail die dmv klikken groter wordt in wil voegen welke bestanden moet ik dan precies invoegen? Of is dat alleen de foto invoegen en de overige (1 of 2?) bestanden in de map "images" ?

Als ik voor een overzichtspagina van thumbnails zou kiezen (alleen bestand .html neem ik aan?) staat er onder ieder foto'tje niet alleen de naam maar ook de grootte. (Hoe) kan die kb aanduiding verwijderd worden?

Esmée

nog even over dat toevoegen van foto's in FP middels invoegen en dan de foto kleiner slepen. Natuurlijk nam ik de woorden van Peter meteen aan en schakelde ik over op een andere methode.
Maar nu ik er langer over nadenk: ik kies wel altijd voor de optie in de trant van "formaat aanpassen aan .." Het zijn dan afbeeldingen van max 15 KB geworden. Dat mag toch geen problemen geven,...?

Indien een plaatje met width en height in een html pagina verkleind wordt blijft de afmeting in kb gelijk.
Indien echter het prog (de editor) zelf dit terugbrengt van bv 50 kb naar 15 kb, dan is het wel acceptabel.

In feite mag de totale omvang van een pagina de waarde van 50 kb niet overschrijden.
Dus html code, scripts en plaatjes totaal.
Dit om een lange downloadtijd van de pagina te voorkomen.

De editor bracht het terug. Desondanks is je tip van 50 kb per pagina waardevol. Zulke basic-info vind je niet snel in handleidingen en boeken.
Peter> heb jij toevallig ook een heldere uitleg over de "bestanden vraag van irfanview" hierboven? of een tip waar deze(ongetwijfeld ook basic) info wordt is uitgelegd?

Bij het aanmaken van de thumbs kun je
onderin bij het menu van Create Html file
bij Write file info/text geen vinkje zetten.

Zet je wel een vinkje, dan zou je met je editor er eigen tekst naar keuze in kunnen zetten.
Bv beschrijving van foto als belichting of plaats.

De plaatje_t.jpg kun je gewoon in je editor slepen en linken naar de grotere afmeting.
Uiteraard kun je ze gewoon in je plaatjesmap zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan