Advies laptops

Status
Niet open voor verdere reacties.

laars2701

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2007
Ik wil binnenkort een laptop kopen. Nu is het zo dat ik totaal geen verstand heb van computers, dus wil ik me alvast een beetje gaan orienteren..
Misschien dat iemand advies heeft over welke merken goed zijn, aan welke eisen zoals geheugen een laptop het beste kan voldoen etc.
Ik wil er gewoon mee kunnen tekstverwerken, internetten, spelletjes spelen zoals bijv de sims en muziek downloaden. En ik wil windows vista erop hebben.
Alle advies is welkom!

Ik heb nog niet echt een budget, maar het moet ook niet echt de pan uit rijzen, ben maar een student.
Tussen de 900 en 1000 euro is wel het maximale

Veel collega's van mij werken met Dell. Bij hun is voor die prijs zeker een goede laptop te krijgen. Aan te raden is hun uitgebreide garantie: betaal wat extra voor 3 jaar on-site. Niet dat je er vanuit kunt gaan dat er iets kapot gaat, maar een laptop is nou eenmaal wat kwestbaarder door vervoer e.d. Bij Dell is deze garantie uitstekend, bij een collega van me hebben ze laatst kosteloos processor, moederbord en geheugen vervangen, alleen omdat zijn ventilator vol stof zat en wel eens wat schade had kunnen toebrengen.

Zelf werk ik het liefst met Asus, die gebruiken alleen toponderdelen. Kost wel wat meer, tussen de 1200 en de 1400 euro.

Blijf weg van merken als Packard Bell. Acer heb ik ook niet zo'n goede ervaringen mee. Ook zijn de laptops bij de Aldi (als ze weer eens een aanbieding hebben) helemaal niet verkeerd, en hun serviceapparaat is als beste getest. Kijk verder bij Media markt en evt Makro naar scherpe aanbiedingen. Daar krijg je regelmatig dezelfde laptop voor honderden euro's minder. Ik zag vorige week in de Makro krant vlg mij een Toshiba Core Duo met alles erop en eraan voor 650 euro. Misschien geldt die aanbieding ook nog deze week. Moet je alleen iemand kennen met een pasje....

En kijk ook eens even hier, niet de bovenste maar de laptop onderaan de pagina:

http://www.computerland.nl/

MSI Dual Core Breedbeeld met alle opties voor een zeer interessante prijs, incl. Windows Vista!

Op zich wel, al is dat nu natuurlijk lastig te zeggen, omdat je uit een heleboel opties kunt kiezen. Je moet jezelf afvragen of je Windows Vista wil gaan draaien bijvoorbeeld. Hier staat dat ze alleen Vista meeleveren, maar volgens mij las ik laatst een artikel dat Dell op verzoek ook weer gewoon XP meelevert, omdat ze van hun klanten klachten krijgen dat ze niet meer kunnen kiezen. De keuze voor wel/niet Vista hangt ook af van de software die je wil draaien. Ga je alleen tekstverwerken en internetten, dan is er geen probleem. Maar heb je zelf al wat minder gangbare software voor bewerken van muziek, handige tooltjes of sommige games, dan kan het zijn dat Vista problemen met de compatibiliteit gaat geven. Als je wel Vista wilt, let dan op genoeg intern geheugen (min 1024 MB) en genoeg grafisch geheugen (min 128 MB).

Dus, waar wil je de laptop voor gaan gebruiken is meestal de eerste vraag die je jezelf moet stellen.

Ja ik had hierboven al gezegd wat ik ermee wil doen, maar dan lijkt vista me wel het handigst. Op zich wil ik er weinig bijzondere dingen mee doen, meer internet, tekstverwerken etc. Zit alleen met het spel de sims, wat wel fijn zou zijn als dat er ook goed op zou draaien.

Welke versie van de sims? Volgens mij is redelijk snel op internet te vinden of die draait onder Vista of niet.

Nog een adviesje: weet niet waar je op uitkomt met de prijs van de Inspirion, maar als je nog een paar centjes over hebt, aarzel dan niet om te investeren in wat extra geheugen. Dat haal je er zeker uit. Ik heb geen idee of de sims veel video geheugen pakt, dus houdt ook dat in de gaten.

De inspiron valt mee qua prijs, basismodel nog onder de 500 euro. Maar het is de sims 2 met uitbreidingen, dus dat is wel veel geheugen ja

Let vooral op de specs voor het video geheugen die je nodig hebt voor de sims. Dat in combinatie met de "aero look" van Vista kan behoorlijke eisen stellen aan je videokaart.

Maar 500 euries is een prima prijs. In dat geval zou ik de AMD Duo processor nemen, dan weet je zeker dat je er een tijdje mee vooruit kunt. Pak je één van de andere, dan loop je direct behoorlijk achter op de markt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan