Advies m.b.t. aanschaf nieuwe PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Student101

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2015
Onlangs ben ik begonnen met een bachelor studie informatica aan de Universiteit. Voor deze studie wil ik een nieuwe computer aanschaffen maar ik kan wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van een systeem.

Ik hoop hier iemand te vinden die mij zou kunnen verwijzen (indien mogelijk) naar een all-in-one PC. Het geheel zelf samenstellen van een systeem zie ik om bepaalde redenen niet echt zitten.

Systemen die niet op Windows draaien vallen bij voorbaat al uit de boot door compatibiliteitsproblemen met gebruikte software.

Mocht het zo zijn dat het toetsenbord, muis of de monitor niet aan de eisen voldoet dan kan het betreffende onderdeel ook los gekocht worden.

Mijn persoonlijke vereisten aan het systeem zijn:
* Het is ergonomisch.
* De monitor is geen aanslag op mijn ogen (het is m.a.w. een monitor waar langere tijd achter gewerkt kan worden).
* Er is voldoende extern geheugen aanwezig.

Het systeem zal o.a. voor de volgende zaken gebruikt gaan worden:
* Het programmeren in Java (met de ontwikkelomgeving Eclipse).
* RAD met Catherdron.
* Wordprocessing.
* Indien mogelijk ook geschikt voor videobewerking (geen harde vereiste).

Nou vergeet je alleen je budget te vermelden ;)

Het budget is niet echt relevant. Ik hoop iets te kunnen vinden onder de 1000 euro maar als het er boven komt te liggen, of eronder, maakt dat niets uit.
Het gaat erom dat het systeem voldoet aan de eisen en niet ondermaats presteert of veel meer biedt dan vereist.

Ik heb al naar Mac's zitten kijken in een eerder stadium maar ze zouden mij meer hoofdpijn bezorgen dan iets anders. Ik zou veel van de software onder een windows-emulator moeten draaien. Mocht er daar iets fout bij gaan dan is de te vinden ondersteuning minimaal.

Het zou overigens fijn zijn als het een Intel processor betreft in het systeem. Dit vanwege de betere betrouwbaarheid van Intel processoren t.o.v. AMD processoren.

Laatst bewerkt:
Dit vanwege de betere betrouwbaarheid van Intel processoren t.o.v. AMD processoren
Weet niet hoe je daar nu bij komt maar dat is onzin, AMD kan al lang niet meer meekomen met die van Intel maar dat is in het hogere segment, wel gebruiken ze over het algemeen meer vermogen.
Ze werken dus ook gewoon.
De huidige Mac's hebben een Intel processor maar het prijskaartje kan een probleem geven en met Bootcamp of virtueel kun je ook windows draaien op een Mac.

Het budget zie ik niet.....

Je gaat het met een AMD processor niet redden en al helemaal niet als je een informatica opleiding op de uni gaat volgen. Je moet dan tig virtuele machine's op 1 systeem laten draaien om een klein virtueel netwerk te realiseren. Denk aan een server 2010 + meerdere windows clients + misschien een linux file server. Dan heb je veel cores nodig maar vooral krachtige cores. Mooiste zou zijn als je budget het toelaat om voor een 6 core Intel te gaan. Maar zoals boven genoemd zit daar een prijskaartje aan, het geheugen spreekt voorzich 16GB uiteraard. 4GB aan video geheugen is toch ook wel een must have, vooral bij het progameren van flash of andere grafische dingen. Gaat zeker een keer voorkomen, daarbij heb je dus ook weer een goede rekensnelheid nodig. Waar NVidea boven uit springt. Zoeiets zou ideaal zijn en kan je zeker de hele uni doorlopen tot en met master aan toe ;-)

Als je de pc besteld op de site van Afuture ben je 2280 euro kwijt. Het inelkaar zetten kan jezelf als projectje doen of je laat het doen. Jouw de keus, pc beschikt over het volgende;
Weet niet precies wat het aanbod van Azerty is, maar daar kan je soortgelijke componenten bestellen.

- 25 inch 1440P Dell monitor
- Relatief zuinig
- 550 Watt gold certificated Voeding die minder warmte produceerd.
- 16GB 2600Mhz DDR 4 geheugen. Je kan uitbreiden naar 32GB, als het zover is 64Gb.
- GTX 970 4GB Nvidea videokaart
- Krachtige 6 core die over 12 threads beschikt van Intel
- 512 GB SSD
- 2x2TB Hardeschrijven die ik in raid 0 zal zetten. Zo kan je snel virtuele machines aanspreken.
- Mooie kast
- Kast heeft nog genoeg koel mogelijkheden zoals waterkoeling voor als je ooit wilt overclocken.
- Kast met genoeg mod mogelijkheden
- Relatief stil
- Stille en goed koelende processor koeler
- Wel is waar een gaming toetsenbord en muis maar typt ideaal vind ik zelf. Muis ligt ook lekker in de hand.
- Engelse versie van Windows 10 vind ik altijd fijner werken
- Nederlandse Office 2016 voor studenten

http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/795949?tm=2&pm=10&minscore=&maxdelivery=&minproducts=7&maxshops=1#shoplist
Het is een vors bedrag, maar je geeft het maar 1x uit en als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Is het zeker de moeite waard ;-)

Laatst bewerkt:
Universiteit heeft normaliter bak beesten voor dit soort studies die je kan gebruiken vraag eerst aan je leraar of dit het geval is
in Utrecht is dit wel het geval pc is dan ook echt puur voor jou om te gebruiken en kan je in de avond uren via teamviewer nog gebruiken als het moet.

als dat het geval is zou je het met minder ook al ver kunnen schoppen.

i7 6700k 16GB ram GTX960 minder opslag nodig etc

Laatst bewerkt:
dat is allemaal troep op zn zachts gezegd en hij zoekt een desktop btw

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan