• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Advies m.b.t. template en opslaan files

Status
Niet open voor verdere reacties.

bip2000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2011
Goedendag,

Ik heb voor mijn werk een behoorlijk uitgebreide excel template gemaakt en dit wordt nu gebruikt door ongeveer 100 gebruikers. De file wordt gebruikt om een werkprocedure in te maken en deze procedure kan vervolgens worden opgeslagen als xlsm bestand. Nu is het zo dat het opgeslagen bestand de functionaliteiten heeft van de template op dat moment, maar ik doe ook wel eens updates met nieuwe functionaliteiten in de template. Op het moment dat iemand dus een opgeslagen procedure opent voor hergebruik dan beschikt dat werkboek dus niet altijd over de laatste functies.

Wat voor oplossing zouden jullie kunnen bedenken om ervoor te zorgen dat er altijd met de laatste nieuwe template gewerkt wordt dus ook voor de reeds opgeslagen bestanden? Moet het roer dan helemaal om en moet ik de ingevoerde procedures gaan opslaan in een database o.i.d. zodat deze ingeladen kunnen worden in de template als de gebruiker dat wilt of zou er een andere oplossing zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Welkom op het forum?
Goede vraag, een bestand maken is makkelijk, een bestanden beheren en verbeteren is moeilijker.

En bij die "nieuwe functionaliteiten" blijven alle cellen hetzelfde ten opzichte van een voorgaande versie? alle velden in een userform blijven hetzelfde ten opzichte van de voorgaande versie? of zijn er alleen maar aanpassingen "onder de motorkap"?
Ik zou niets aan de reeds opgeslagen bestanden achteraf aanpassen.
Ik zou een duidelijke versie in het bestand zetten, en deze versie meenemen in eventueele analyses.

Bedankt alphamax, ben inderdaad nieuw op het forum.
Eventuele nieuwe functionaliteiten betreffen meerendeels aanpassingen onder de motorkap. De invoervelden zullen niet veranderen, want deze zijn goed zo. Het is meer de handeling van de ingevoerde gegevens die veranderd als dat nodig is.
Even grofweg geschat is het de inhoud van ongeveer 65-70 cellen die ingevuld (kunnen) worden. Dat is in principe hetgeen wat opgeslagen dient te worden en ingeladen. Zat zelf te denken om gebruikersinvoer op te slaan naar een txt bestand, maar ik wil ook graag de tekstopmaak mee opslaan dus dit is volgens mij geen optie. Vandaar dat ik dacht dat html een optie zou kunnen zijn. Ik heb echter nog geen ervaring hier in en weet dan op dit moment ook nog niet of dit goed te doen is.

Gr.

Patrick.

Je hebt een (html?)tekstverwerker binnen excel?

Zolang er door formules geen conclusies uit de gegevens worden getrokken kan je de invoer opslaan.

Kan je geen klein anoniem voorbeeldbestandje plaatsen met de kern van het probleem. dus geen 70cellen maar een stuk of 7cellen.

Je kunt eens proberen wat het effekt is van de aktie om in een 'oud' bestand een referentie te maken (VBEditor, extra, referenties) naar het nieuwe sjabloon.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan