Advies nieuwe Intel CPU's + upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

larrezz

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken mijn pc te upgraden qua processor, moederbord, geheugen en eventueel een nieuwe videokaart. Verder heb ik namelijk al een sterke voeding, SSD, HDD's en dergelijke.

Ik heb me de afgelopen weken verdiept in de Intel en AMD cpu´s, waaruit bleek dat de nieuwe Intel CPU´s toch wel veel sneller zijn dan de AMD Cpu´s.

Nu zag ik dat er over een paar maanden nieuwe Intel cpu´s komen met de Ivybridge. Ik vroeg me af of het het wachten waard is om te wachten op de Ivybridge, of dat je op het moment net zo snel uit bent met bijvoorbeeld een I5 2500K of misschien de I7 3820 (Sandy E Bridge).

Daarbij wil ik verder vermelden dat ik graag onderdelen wil kopen waar ik weer een jaar of 4 mee voorruit kan en die het optimale uit Windows 8 kunnen halen. Ik game eigenlijk bijna nooit, dus het gaat me vooral om de snelheid en vloeiendheid van Windows en een flink aantal programma's die gewoon open kunnen staan zonder dat de pc er traag van wordt.

Ik draai nu nog amd athlon x2 6000+, M2N-SLI, HD4850 en DDR2 800 geheugen, echter merk ik steeds meer dat de programma's te zwaar worden. Programma's die ik met name gebruik zijn: Office pakket, MediaMonkey, Splashlite/VLC, XXHighEnd, Winrar, Alt.Binz, Quickpar, Spotnet, XBMC en zo af en toe een spelletje als Battlefield 3 of COD MW3.

Het budget maakt me niet zo heel veel uit (€300-600), als ik er maar 4 jaar weer mee voorruit kan.

de i5-2500k zou een prima optie zijn, deze gaat makkelijk 4 jaar mee en biedt ook overklok mogelijkheden voor zwaardere taken.
je zou kunnen wachten op de ivy bridge, deze biedt ongeveer 20% meer cpu prestatie en 30% meer gpu prestatie, er is dus wel degelijk een aanzienlijk verschil. echter weet ik niet hoe groot het prijsverschil tussen de processoren zal zijn.

ik vermoed echter dat de ivy bridge processoren wel wat duurder zullen zijn dan de 2500k, en aangezien je niet echt games speelt, je het verschil niet echt zal merken. ik denk dat je met de 2500k prima uit bent.

Zo een idee had ik zelf ook al. Maar dan vroeg ik me af, de 2500K heeft geen multithreading wat de I7 3820 weer wel heeft. Zit hier dan ook weer veel verschil in of merk dat pas bij videobewerking en het spelen van hele zware games?

Hoi ,

Gezien dat de 3820 er nog niet is maar dat hier wel al een kleine test is gedaan met een 2600k is het denk ik wel de moeite waard om op de 3820 te wachten tenminste als het prijsverschil niet te groot is .Het is in ieder geval wel een processor waar je weer een poosje mee uit de voeten kan.

Dag Modag,

Ook hier weer de vraag. Is het prijsverschil het waard tov de prestaties?
De 3820 hebben namelijk een Socket 2011 mobo nodig, en die zijn echt enorm duur. De goedkoopste beginnen van een euro of 180.
Samen met de 3820 ben je op het moment dan alleen al (180 + 240) €420,- kwijt aan een moederbord en processor.

Bij aanschaf van een i5 2500K ben je (180+ 120) €300,- kwijt aan een moederbord en processor.

Hoi,

Gezien wat je met de pc op dit moment doet zal de 2500k ook voldoen, het is jammer dat het moederbord zo duur is want denk als dit (prijs in dollars volgens mij dus dellen door 1,3) een beetje klopt dat de prijs van de processor wel me zal vallen.

Ja voor standaard programmatjes heb je geen denderend zware CPU nodig. BV met een i7 920 van 2,5 jaar oud kun je de komende jaren nog makkelijk voorruit.
En de programma's die je gebuirkt, ondersteunen die wel multi threads ect?

In de link van Modag is de advies prijs rond de 300 dollar. Deze zal dan schat ik rond de 250-280 eurootjes hier te vinden zijn.
+/- dezelfde prijs als een 2600 (K)

Alleen beginnen de prijzen van LGA2011 moederborden ( dus voor de 3820 ) rond de 200,-, dat is al een hele hap uit je budget.
De mobos voor de 2600 beginnen vanaf de 40,-

DDR3 geheugn kost op het moment geen drol. Vanaf de 40,- voor een 8GB setje.

Als je toch niet zo denderend veel gamed.
Zou ik voor de "goedkopere"oplossing gaan de i7 2600. icm 8 of 16GB geheugen en een paar SSD's harde schijfen voor al je programma's op te zetten.
en een medium graka zoals een GTX560 / 6870

bv dit:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...469729]=1&product[364091]=1&product[388654]=1

Vrij simpel mobootje maar wel met USB3 en SATA600 (toekomst gericht)
I7 2600
16GB geheugen, dat heb je nu niet nodig, maar als je straks veel zwaardere applicaties open hebt staan is het wel handig om te hebben.
6870 graka, draait nu alles soepel en daar kun je nog wel even mee voorruit.

Dan kun je er later nog een SSD bij zetten voor je applicaties, dan loopt alles rete snel en laad tijden zijn een stuk minder.

Mukkel, bedankt voor uw advies.

Ik zit echter te denken. Is het niet slimmer om een wat beter moederbord te nemen (aangezien hier ook maar 1 pci slot op zit + 2 sleuven voor het geheugen), en daartegenover een 2500K op het moederbord te zitten?
Qua kloksnelheid schelen de 2500 en de 2600 niet zo enorm veel namelijk.

Edit:
Hoe zit het eigenlijk met de AMD FX 8150 ?
AMD zegt zelf dat ze pas zullen presteren bij Windows 8 aangezien er nu nog geen goede drivers voor zijn. Zouden deze dan ook werkelijk pas gaan performen bij een update van Windows (7)?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zou daar geen rekening mee houden je weet wat er nu mogelijk is en de win 8 met de 8150 moeten het nog maar waarmaken .

Het setje wat ik gekozen heb klopt niet eens zie ik nu :) 4 geheugen balken en maar 2 sloten.. :)

Het Mobo is inderdaad een mATX, minder pci sloten ect als een normale ATX.
Ik weet niet wat voor extra's je in je pc hebt. misschien een geluidskaartje / TV kaartje of iets dergelijk.

Hier een variant met een groter moederbord (ook met USB3 en SATA600)
Met meerdere vrij PCI /PCI-E sloten
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...364091]=1&product[388654]=1&product[392666]=1
En nog net binnen het budget.

Natuurlijk kun je de I5 2500 pakken. Hiermee kun je ook aardig uit de voeten, en tegen de tijd dat je nog meer power wilt kun je er een 2600 of 2700 ingooien. Dan houd je nu 80,- extra in je zak.

Een K versie is misschien ook een optie als je ooit wilt overklokken, maar volgens mij ben je niet z'n overklok type :) )

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je advies Mukkel.

Even een aanmerking, ik wil juist graag de K versie hebben + een moederboard dat goed te overclocken is, aangezien ik daar wel degelijk mee overweg kan. Heb mijn huidige processor ook overclocked.

Ik zat zelf te denken aan het volgende lijstje na jullie advies te hebben gehad:

i5 2500K €190,-
XFX HD6870 €150,-
Moederboard €115,-
8GB Kingston Hyper X €40,-
Totaal: €495,-

qua Moederbord en geheugen wil ik graag jullie advies.
Ik heb de volgende 2 moederborden gevonden. Nu vroeg ik me af welke ik het beste kan nemen zodat ik optimaal kan overclocken:
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Asrock Z68 Extreme3 Gen3

En is het Kingston Hyperx goed geheugen om te overclocken of moet ik dan naar ander geheugen kijken?

Alvast bedankt!

PErsoonlijk heb ik het niet zo op Kingstom, heb al een paar keer gehad dat die balkjes niet tot amper over te klokken zijn (zonder onstabiel te worden).

GEIL modules soen het in het algemeen wel goed.

Mobo's zijn bij 1156/1155/1336/2011 niet de bottleneck :) dit ligt bij je CPU.
Kwa kwaliteit doet Asrock het tegenwoordig goed.

Dus hier zou je zelf moeten kiezen, die Asrock ziet er wel gelikt uit trouwens. :)

ik zou inderdaad voor een setje gaan als larrezz in zijn laatste post aangeeft. het geheugen is inderdaad niet het beste, maar mocht het over 1-2 jaar onvoldoende blijken te zijn, koop je voor een paar tientjes weer iets wat de komende jaren prima vooruit gaat.

daarnaast vraag ik me een beetje af waarom volgens mukkel de processor de bottleneck zou zijn? naar mijn weten zal je bottleneck eerder het werkgeheugen, en de harddisk zijn...

Ja Example, dat dacht ik dus ook. Van mijn eigen ervaring weet ik dat werkgeheugen en het moederboard vaak als eerste lastig gaat toen m.b.t. Fbussnelheid vh moederbord, multiplier unlocking e.d. Daarom wil ik graag advies welk geheugen ik dan het beste kan nemen wat wel overclockbaar is. Misschien het Dominator geheugen van Corsair? Ik heb namelijk echt geen idee waar ik op moet letten bij het uitkiezen van geheugen.

@ Example ik doel op het overklokken, waar larezz het over heeft
Een Harddisk staat hier compleet buiten....

Tevens maakt de snelheid van het geheugen eigenlijk bar weinig uit.
Ik til m'n i7 920 ook naar de 4.4Ghz met ddr3 1333Mhz
Hoger lukt niet ook al prop ik er 2000Mhz in.

Kwastie van met geheugen / cpu verhoudingen spelen.

Met gaming / normaal gebruik merk je het verschil niet eens.
Dit komt alleen naar boven met berekening / renderen ect. En je cijfertje in windows index is hoger.

Edit:

De K versie hebben unlocked multipliers zoals je weet.
De ene CPU zal bv tot de 57 komen en een andere tot de 52. Hier zit de krent in de pap.
Voor die paar MHZ dat je de bus hoger kan laten tov een ander moederbord is in vergelijking verwaarloosbaar.
Je moet een beetje geluk hebben met je CPU. Vandaar dat de "echte overklokkers" een handje vol CPU's kopen en de beste eruit pikken om te houden.
De andere worden weer door verkocht.

Laatst bewerkt:
excuses, had niet door dat het over het overklokken ging.

Jongens allemaal bedankt voor jullie advies!

Het volgende setje is het geworden:

i5 2500K @ 3.3 Ghz
16GB Corsair Vengeance @1600mhz (voor in de toekomst bij evt een nieuwere processor)
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
OCZ Vertex 3 SSD 60GB (morgen omruilen voor een OCZ Agility 3 90GB)
XFX HD6870

De PC loopt als een trein. Battelfield 3 op Full HD resolutie en Ultra loopt super!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan