Advies notebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keramick

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2009
Graag heb ik uw advies nodig m.b.t. de aankoop (of renovatie) van een notebook.

Tijdelijk verblijf ik voor mijn werk door-de-weeks in de randstad en heb ik een laptop nodig om ’s avonds te kunnen internetten/e-mailen i.v.m. het zoeken naar ander werk. Hoef deze niet per se mee op reis te nemen dus het gewicht en formaat is van minder belang. In de woning waar ik verblijf is echter geen telefoon- en internetaansluiting, dus ik ben afhankelijk van een notebook met mobiel internet.

Ik kan een Dell Latitude D610 van iemand (kosteloos) overnemen. Wordt niet meer gebruikt wegens een virus. Mijn vraag is of het mogelijk is deze laptop op te schonen oftewel te ‘ontsmetten’? Tevens moet ik alle accessoires erbij kopen, zoals een nieuwe batterij, accu en thuislader. Is dit de moeite waard of kan ik dan net zo goed (met name met het oog op de kosten) een nieuw exemplaar kopen? Na de verhuizing en verbouwing van ons huis is mijn budget zeer krap, dus als ik een nieuwe laptop zou kopen moet dit een low-budget of mini-exemplaar zijn.

Alvast bedankt voor het advies en de tips!

Met vriendelijke groet,

Het is uitstekend mogelijk om die laptop op te schonen. Hiervoor kunt u het volgende doen:

- Een goede (gratis) virusscan installeren, en hopen dat deze het virus en alle sporen ervan wist. Persoonlijk ben ik hier niet zo'n fan van, omdat er altijd een kans is dat er iets achterblijft. En omdat u de oude gegevens niet nodig hebt (daar ga ik even vanuit) hoeven die niet bewaard te blijven, wat het grootste voordeel van een virusscan te niet doet.
- Windows opnieuw installeren. Hiervoor is de originele cd die bij de computer werd geleverd nodig, evenals de code onderop de computer (of ergens anders, er staat een stikker van windows ergens, inc code als het goed is).
- Als u of de cd, of de code niet meer hebt kunt u Linux installeren. Dit is gratis (legaal) te gebruiken, en kan gewoon gedownload worden. Hiermee kunt u gewoon op internet, in (open)office enz, alleen games zijn hier niet mogelijk mee, en sommige enkel voor Windows ontworpen programma's. Maar aan de dingen die u ermee wilt doen te zien is dat niet echt van toepassing.

Of het de moeite is nog geld in het apparaat te steken? Dat is afhankelijk van de kosten. Als u nooit van een stopcontact weg hoeft is het ook niet nodig een accu aan te schaffen, wat toch weer een kostenbesparing van +- 80 euro oplevert denk ik. Wat de oplader kost hangt af van het feit of u een officiële van Dell neemt (=duur) of eentje van een ander merk (meestal goedkoper).

Persoonlijk denk ik dat het zeker de moeite is even langs een electronicazaak te lopen, en te informeren naar de prijs van een oplader. Met een beetje mazzel is dit niet al te duur. U kunt ook even op marktplaats enz kijken, of een oproep plaatsen, wellicht dat er mensen een kapotte laptop hebben, en een oplader over?

ps. Een accu en batterij zijn denk ik hetzelfde, tenzij u een moederbord batterijtje bedoeld, maar dat denk ik niet. Daarnaast kost deze maar enkele euro's ;)

Reuze bedankt voor het uitgebreide antwoord. Denk dat ik dan zeker maar ga proberen de Dell aan de praat te krijgen.

Ik was in de veronderstelling dat sowieso de batterij vervangen moet worden na een bepaalde tijd maar ik begrijp dat ik deze dus weer kan opladen en vooralsnog alleen een oplader hoef te kopen? De laptop hoeft niet mee op reis dus voorlopig hoef ik geen accu te kopen (kan ik in de toekomst altijd nog doen).

Ik ben wel een voorstander van Linux en bekend met Open Office. Moet ik dan eerst Windows eraf halen oftewel deinstalleren alvorens ik Linux kan installeren? Heb ik daar met name de (Windows) CD niet voor nodig (die ontbreekt) of is het een kwestie van Linux er over heen installeren?

Als ik het goed heb begrepen moet ik dus de volgende stappen doen in deze volgorde:

1) oplader kopen en batterij opladen
2) de nodige virusscanners installeren
3) Windows verwijderen/Linux installeren

Alvast bedankt!

U zult inderdaad als eerste een oplader/stekker moeten kopen (zonder stroom start een pc zo moeilijk op :P ), en zolang hij niet verplaatst hoeft te worden (en tegelijk op gewerkt) is een accu niet nodig. Waarschijnlijk werkt hij zelfs als er helemaal geen accu inzit (dus ook de oude niet), maar dat is een kwestie van even testen ;).

Het is lang niet altijd nodig om een nieuwe accu te kopen. Dat is altijd een kwestie testen, en de vraag of het eigenlijk wel nodig is ;).

Als u over wilt stappen op Linux is het niet nodig om virusscanners te installeren. Ook is de windows cd niet nodig (tenzij u wellicht terug wilt naar windows). Linux wist eerst zelf windows (formateert), waardoor daar niets meer van over is. Als u dat goed doet is er niets meer van windows te vinden op uw pc nadien, dus ook geen virussen ;). Bedenk u wel dat alle documenten uit windows voorgoed gewist zijn. Om dit te voorkomen zult u die eerst moeten backuppen (en daar wél een virusscan overheen moeten gooien voor de zekerheid).

Ik weet niet aan welke versie van Linux u zat te denken, maar als u nog geen/weinig Linux ervaring hebt raad ik Ubuntu aan. Dit is de simpelste versie van Linux, waar vrijwel alles "out of the box" werkt.

Op de website die ik hierboven aangaf kunt u deze gratis (helemaal legaal) downloaden. Vervolgens brandt u deze .iso op een cd (lees even goed door hoe dit moet, een .iso branden is niet hetzelfde als andere cd's). Vervolgens start u uw laptop op, zet in het bios uw cd/dvd speler bovenaan om op te starten, steekt de cd erin en installeert Ubuntu. Alles wordt zeer duidelijk aangegeven, dus veel kan daar niet mis mee gaan :).
Dus in het kort:

1. Stekker/oplader kopen
(1a. Indien nodig nog bestanden van windows kopiëren, en deze wél scannen)
2. (op een andere pc) Linux (ubuntu?) downloaden, en op cd branden
3. Bios goed instellen
4. Linux (ubuntu?) cd erin doen en deze installeren. Kies ervoor de hele hardeschijf voor Ubuntu te gebruiken ;)

Als u iets nog niet helemaal snapt, wees zo vrij het te vragen ;). Op de ubuntu site staan echter ook een heleboel tips en how to's, wellicht dat deze u nog van pas komen. In het algemeen is ubuntu installeren een makkie :) (wat niet van alle linux versies gezegd kan worden).

Laatst bewerkt:
Nogmaals heel erg bedankt :thumb:
Mocht ik nog vragen hebben, dan laat ik het weten.

M.v.g.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan