Advies voor aankoop nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

vince81

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2013
Hi!

Ben net lid geworden en ik hoopte dat iemand mij van wat adviezen kan voorzien. Momenteel heb ik een desktop computer van meer dan 6 jaar oud dus het wordt tijd voor wat nieuws. Ik kan een aantal modellen met korting inkopen maar ik twijfel waar ik het beste aan doe.

Ik speel geen games op mijn PC dus dat is geen issue. Wel gebruik ik mijn PC om via een HDMI kabel films te kijken op mijn tv, het is dus wel belangrijk dat ik zonder problemen 1080P bestanden af kan spelen. Zoals ik al zei heb ik momenteel nog een desktop PC staan, aangezien ik vrij regelmatig op reis ben leek een laptop mij een beter idee.

Dit zijn de laptops die ik waarschijnlijk met een flinke korting zou kunnen kopen:

Toshiba P870-32H
Packard Bell LE11BZ-2145NL8
Asus N76VJ-T4086H
Asus R500VD-SX652H

Het zijn behoorlijk uiteenlopende modellen zoals jullie zullen zien, welke van deze laptops biedt de beste prijs/kwaliteitsverhouding en zou het meest geschikt zijn voor wat ik hierboven heb beschreven?

Wat wellicht nog het vermelden waard is, is dat mijn computer over het algemeen iedere dag aanstaat van 's ochtends 8u tot 's avonds 23:00u. Als ik het goed heb begrepen gaan desktops vaak langer mee dan laptops dus zou het in dat geval dan beter zijn om voor een desktop te gaan of is dat maar een fabeltje?

De desktop die ik zou kunnen kopen is:

Acer X3470

Sorrie als ik er een te lang verhaal van heb gemaakt maar ik hoopte dat, door veel info te geven, jullie mij het beste advies konden geven:D

Alvast bedankt voor jullie help!

Het is maar net wat je wilt.
Een laptop is mobiel, maar kwetsbaarder. En onderhevig aan diefstal.
Een desktop is statisch, maar veel robuuster.
Kan dus veel beter langdurig werken zonder problemen, en is makkelijker upgrade baar.

Het is maar net wat je wilt.
Een laptop is mobiel, maar kwetsbaarder. En onderhevig aan diefstal.
Een desktop is statisch, maar veel robuuster.
Kan dus veel beter langdurig werken zonder problemen, en is makkelijker upgrade baar.

Thx voor je reactie!
In principe geef ik de voorkeur aan een laptop vanwege het feit dat je hem mee kunt nemen. Echter zoals ik al zei, staat mijn computer de hele dag aan (grotendeels alleen om te uploaden/downloaden). Als een desktop dan bijvoorbeeld 2x zo lang meegaat als een laptop, ben ik feitelijk een dief van mijn eigen portemonnee:confused:

Daar komt het wel op neer. Daarbij komt kijken als jij je laptop een weekje 12 uur per dag of langer laat downloaden. Krijg de laptop al snel koelings problemen en word hij erg warm. Ook zal de accu steeds een kortere levensduur krijgen. In het ergste geval is de accu in 1.5 uur al leeg omdat je hem steeds aan het stroom legt. Mits je de batterij eruit haalt als je laptop aan het stroom legt.

Zoiets kan je bijv als download systeem gebruiken:
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B626801%5D=1&product%5B558947%5D=1&product%5B452185%5D=1&product%5B466608%5D=1&product%5B568313%5D=1&product%5B567261%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B555331%5D=1&product%5B243866%5D=1&product%5B455749%5D=1&product%5B568296%5D=1

- Snelle Fysieke Qaudcore, Laptops = Virtuele Qaudcore (meestal)
- Krachtige AMD Radeon HD 8570D IGP
- Snel 1866Mhz geheugen.
- 2TB HD, zodat je lekker veel kan downloaden
- Zuinig
- Niet al te grote behuizing.
- Goed gekoeld
- Films af spelen op je tv.
- Muziek af spelen op een dolby surround set.
- Ook ideaal voor op het internet surfen, facebooken ect.
- Gebruiksklaar met Windows 8 (64-bit).
- eventueel kan je de DVD veranderen naar Blueray.

Kan je het overwegen om een laptop aan te schaffen, die je alleen gebruikt voor school/werk. (Mobiliteit)
Zo blijft de laptop ook soepel draaien, omdat er geen virussen op komen door het downloaden.

Laatst bewerkt:
Tsja, ik denk dat ik je een pc zou adviseren, niet de allersnelste, een I3 of I5 zou zéker voldoen.(of een AMD APU)
Een stille fan is een pré, ja gaat immers film kijken met het apparaat, een SSD voor het vlotte opstarten en een HDD voor de opslag van je films.

Hmm ok, dan lijkt een desktop inderdaad de betere keuze.

Sander, wat je doorstuurt ziet er niet verkeerd uit en qua prijs valt hij nog net binnen mijn budget (zo'n 400 a 450 euro). De harde schijf is van minder belang aangezien ik hier 2 externe harddiscs heb liggen van in totaal 2.5 TB.
Ik kan de Acer X3470 kopen voor ongeveer 300 euro (http://www.bol.com/nl/p/acer-aspire-x3470-desktop/9200000011521204/), zou ik daar een goede koop aan doen? Deze bevat in ieder geval een AMD APU waar Whittey het over heeft.

De AMD apu is in dit geval ideaal. (Goedkoper dan intel core)

Voor enkel films kijken heb je al genoeg aan Dualcore. (A6)
Als je toch dat beetje extra snelheid wilt. Zou je toch naar de A8 moeten. Als je dan de nieuwe generatie pakt van de A8 is de IGP weer wat krachtiger en zal het grafische werk wat soepeler verlopen.
Voorbeeldje: Films die je gedownload hebt omzetten naar een DVD formaat en branden op een DVDtje.

Ga je waarschijnlijk vast wel een keer doen. De pc die je in gedachten had is erg klein, weet niet hoe het met de koeling zit. Maar dit is wel belangrijk als je de pc zo lang aan laat aan staan.

Laatst bewerkt:
Omzetten van films naar dvd formaat doe ik inderdaad al vrij regelmatig dus dat is zeker een goed punt. De koeling is inderdaad ook belangrijk, bij mijn huidige PC heb ik ook al vrij snel een betere cooler erin moeten laten zetten omdat mijn PC te warm werd. Maar dan lijkt het erop dat de Acer X3470 wellicht niet de beste keuze is wanneer je PC de hele dag aan staat (zoals in mijn geval).

Nadeel is als je een kant en klare systeem koopt. Je de precieze specs nooit weet. Alleen na veel onderzoek te doen.
Als je hem zelf samenstelt kan je hem zo maken naar jou wens. Had mijn samenstelling een beetje aangepast.

Het systeem is nu 50 euro duurder. Maar zeker de moeite waard ook omdat het een aanschaf is voor een langere tijd. Wellicht kan je de HD veranderen naar een SSD. Wat vele malen sneller is en soepeler loopt, nu je toch al 5TB extern heb liggen.
Zoiets bijv: http://tweakers.net/pricewatch/318259/plextor-px-128m5s-128gb.html

Normale HD = 100/100MB
SSD = 520/200MB

Alle programma's staan dan instant klaar zonder wachttijden. Je zou wel bittorent zo moeten configureren dat het alle files op slaat op je externe harddisk.

Laatst bewerkt:
Daar heb je inderdaad wel een punt over het samenstellen, plus dat je daarbij ook overbodige dingen weg kunt laten. Ik heb bijvoorbeeld al 2 goede, redelijk nieuwe dvd drives/branders in mijn huidige PC zitten, dus die heb ik niet nodig. Hetzelfde geld voor een besturingsysteem dus daarmee spaar ik weer geld uit. Qua harde schijf is snelheid inderdaad van groter belang dan opslagruimte.
Ik ben even gaan kijken op de site van Informatique (zit bij mij om de hoek) aangezien ik het toch fijner vindt om bij een zaak langs te kunnen gaan, zeker wanneer er zich problemen voor mochten doen. Ze zijn iets duurder dan Azerty zie ik. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de onderdelen uit jouw samenstelling over te nemen. Helaas lukt het op de site van Informatique niet om mijn bestellijst te delen dus ik heb het even met een screenshot gedaan (zie bijlage)Naamloos.jpg

Volgens mij komt dit redelijk overeen met jouw samenstelling? Klopt het trouwens dat er nog geen videokaart tussen zit, of mis ik iets? Ik zal er alleen nog een beeldscherm bij moeten kiezen aangezien mijn huidige beeldscherm ook zijn beste tijd wel heeft gehad.

Trouwens ontzettend bedankt voor je hulp tot nu toe, ben al een stuk verder en wijzer dan een paar uur geleden :)

Graag gedaan.

Er zit een krachtige videokaart in je processor. (8570D)
Is ruim voldoende om films op te kijken. Je zal er zelf nog een spel als Simcity 2013 op Low-Medium settings mee kunnen spelen ;)

De 2TB HD van Seagate kan je veranderen naar een 128GB SSD. Werkt echt veel fijner. (Is een tientje meer)
Als je niet genoeg heb aan 5TB opslag ruimte. Dan kan je het beste die 2TB HD nemen.

Edit: Let er wel op dat je oude besturingsysteem geen OEM varriant is, die kan je niet overzetten (Alle W8 versie's zijn dat)
OEM = Licentie hardware gebonden

Lijst met schermen: http://tweakers.net/categorie/344/monitoren/producten/#filter:TcuxCsMwDATQf7nZBCnELvgDsnXqWDoYx4OL0wQ5lELwv1emSydx704nNlmSzDmVBR675GeF-eFtk0Mt1KiiTUzX_IIng7qnOOdyJKnwJ3gaqd-11xh5sPqwho-Gix0IzfSJ65N3KPB3sOMJj-7W2X8nYvXWvg (21.5 inch of groter-1080P-DVI D aansluiting)

Zelf heb ik dit scherm > Erg zuinig en goede kwaliteit > http://tweakers.net/pricewatch/338315/aoc-e2250swdak-zwart/specificaties/ > Met blacklight

Laatst bewerkt:
Ok, dan zou de videokaart inderdaad meer dan voldoende moeten zijn en thx voor de Simcity tip, heb ik vroeger veel gespeeld dus goed om te weten dat ik die eventueel zou kunnen draaien :)
Dat beeldscherm ziet er netjes uit, en voor een prima prijs. Ik gebruik toch mijn TV voor het kijken van films dus dan lijkt het me onnodig om veel geld voor een beeldscherm uit te gaan geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan