Advies webshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Risaresa

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2016
Hallo iedereen!

Mijn interesse begint steeds meer uit te gaan naar het beginnen van een webshop. Graag wil ik uitzoeken of het wat voor me is. Omdat ik hier nog 0 kennis over heb begin ik graag bij het begin met het kennis opbouwen van software om een website te ontwerpen (ik ben overigens wel een grafisch vormgever)

Mijn vraag is of jullie mij een advies willen geven welke software ik het beste kan gebruiken om een goed werkend, professioneel maar toch gebruiksvriendelijk website te kunnen ontwerpen.

Op dit moment spreken joomla en dreamweaver mij zeer aan. Dus ervaringen met beide software zijn ook van harte welkom.

Eventuele andere tips zijn uiteraard ook van harte welkom.

Alvast vriendelijk bedankt!

Tenzij je ook een achtergrond hebt in development zou ik mij bij kant en klare oplossingen houden. Google maar eens op Magento dit is een ecommerce pakket.

Nee die achtergrond heb ik niet. Zoals aangegeven wil ik mijn kennis langzamerhand graag opbouwen. We worden helaas niet geboren met een development kennis maar leren kan iedereen

Dat klopt. Zelf ben ik van mening dat als je eenmaal stopt met studeren je stil staat in je ontwikkeling.

Het probleem zit hem meer in dat er meer bij komt kijken dan de meeste mensen denken. Alleen voor het ontwikkelen van een goede database zul je al aardig wat uren de boeken in moeten duiken. Nu zal dat niet direct aanleiding zijn tot het afraden van het zelf ontwikkelen van een systeem. Gebrek aan kennis over veiligheid is dat wel. Je wilt niet dat je klanten risico lopen slachtoffer te worden van kwaadwillenden.

Mocht je toch door willen zetten dan zou ik je aanraden je eerst in te lezen op de volgende onderwerpen:

Relationele databases
- Normalisatietheorie (op zijn minst tot de 3e normaalvorm en de Boyce-Codd normaalvorm, de 4e en 5e vorm zijn meer theoretisch van aard).
- De semantische betekenis van keuzes die je maakt bij het ontwikkelen van een relationele database.
- Enkele termen waar je bekend mee moet zijn en je moet kunnen toepassen: primaire sleutel, alternatieve sleutel, triggers, stored procedures, domeinen, afleidingsregels.

Development
- Object Oriëntatie.
- Goed documenteren.
- Algoritmiek.
- 2 (propositielogica) en 3 (voor aanvulling van de 2 waardige logica met de null) waardige logica.

Let op! Bovenstaande dekt niet eens de volledige basis maar is slechts de meest basale kennis die je nodig hebt. Overigens zul je op internet goed moeten zoeken voor enig goede lectuur. De meeste 'tutorials' leren je een werk van Shakespeare te schrijven op de wijze die een aap zou toepassen.

Een goed 'eerste' boek dat je wegwijs maakt in relationele databases is Relationele databases en SQL van Leo Wiegerink.

Mocht je toe zijn aan object oriëntatie dan is het boek Handboek Object georienteerd programmeren en Java aan te raden evenals deel 2 van dit werk. Let wel op beide boeken hebben dezelfde naam, deel 2 heeft alleen de toevoeging voorbij de basis. De boeken zijn geschreven door J.Beurghs.

Het maakt niet uit dat hij in de boeken de taal Java gebruikt en jij voor webapplicaties PHP zult gaan gebruiken. De basis 'OO' blijft hetzelfde. Nadat je dit door hebt gewerkt is de overstap een eitje.

En nog een tip. Maar dat betreft meer een persoonlijke mening. Blijf ver weg van series als 'head first', 'for dummies', etc..

Mocht je verder nog advies willen dan ben je meer dan welkom om er naar te vragen. Daarvoor zijn we immers op een discussieforum.

Super fijn! Voor nu heb ik genoeg om aan de slag te gaan en als ik vragen heb. Is het fijn te weten hier terecht te kunnen. Nogmaals bedankt!

Ik zou zeggen begin eens met je businessplan. Als je het daarna nog altijd een goed idee vind kun je je verdiepen in de software.

Aan de technische kant. Je kunt heel veel tijd gaan investeren in het nabouwen van 1 van de bestaande software pakketten, maar als je nagedacht hebt over je businessplan dan neem ik aan dat je ook zo snel mogelijk wilt beginnen met de webshop en inkomsten genereren. Beter is het dan om in eerste instantie te werken met de bekende pakketten als Prestashop of Magento. Die breidt je dan uit met de functionaliteit die jij specifiek nodig hebt. Dan is programmeertechnisch al genoeg uitdaging.

Magento:
voordeel: alles zit er in.
nadeel: te complex voor de meeste gebruikers.

PrestaShop
voordeel: veel bestaande templates verkrijgbaar.
nadeel: als je veel functionaliteit wilt dan zijn er betaalde modules.

OpenCart
voordeel: veel bestaande templates verkrijgbaar.
nadeel: minder eenvoudig aan te passen

WooCommerce:
voordeel: veel support en uitbreidingen
nadeel: je hebt WordPress nodig

VirtueMart
voordeel: veel support en uitbreidingen
nadeel: je hebt Joomla nodig

Zelf heb ik gekozen voor PrestaShop omdat bij deze webshop Bootstrap wordt gebruikt in zowel de backend als de frontend. Hierdoor werkt het goed op smartphone, tablet en pc. Als je twijfelt bij de techniek dan kun je kiezen voor een hosting provider die de installatie van de webshop en de template (theme) voor je verzorgt tegen eenmalige kosten. Dan kun je direct aan de slag.

Bij een webshop is een SSL (httpS) verbinding wettelijk verplicht omdat er persoonlijke gegevens over internet gaan. Bij sommige providers kost dit 30 Euro per jaar.

Een iDeal betalingsmodule is vandaag een must!! Zelf gebruik ik Mollie die dit beveiligd voor mij afhandelt. De kosten zijn 0,29 per transactie.

Suc6 met je webshop.

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een tijd samengewerkt met een grafisch vormgever. Een top combinatie. Een persoon voor de vormgeving en verkoop van de website en de ander voor de bouw en het onderhoud van de website.

...begin ik graag bij het begin met het kennis opbouwen van software om een website te ontwerpen...
Met ontwerpen bedoel je denk ik het grafisch ontwerp. De software ontwerpen en bouwen hoef je niet aan te beginnen want een webshop is te complex om geheel zelf te maken. Ook een template is moeilijk zelf te maken als je niet veel ervaring hebt met php, html, css en javascript. Voor het aanpassen van een bestaande template heb je alleen kennis nodig van html en css.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan