Af en toe blauwe schermen bij het afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stormbreaker

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Ik heb de laatste tijd 2 keer een blauw scherm gehad toen ik de pc afsloot. Op het laatste ogenblik gebeurd dat en dan start de pc weer opnieuw op. Onder het tabje van het forum: 'Bekijk systeem' kunnen jullie mijn gehele systeem zien, dat slechts een krappe maand oud is.

Ik heb een speciaal programma, WhoCrashed, gedownload en na korte analyse gaf die het volgende aan:
Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sat 19-1-2013 21:22:25 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\011913-7566-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x81E7A)
Bugcheck code: 0x100000B8 (0xFFFFF80003018CC0, 0xFFFFFA800B51BA30, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 19-1-2013 21:22:25 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xB8 (0xFFFFF80003018CC0, 0xFFFFFA800B51BA30, 0x0, 0x0)
Error: ATTEMPTED_SWITCH_FROM_DPC
Bug check description: This indicates that an illegal operation was attempted by a delayed procedure call (DPC) routine.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Wed 2-1-2013 21:10:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\010213-8174-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x81E7A)
Bugcheck code: 0x100000B8 (0xFFFFF80003010CC0, 0xFFFFFA800AB85060, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System

Gelukkig lijkt het dus op een driver probleem en is het ws. geen hardware probleem maar WhoCrashed kan niet aangeven welke driver het is. Ik heb op mijn pc drivers van TP-Link wireless, Logitech Profiler, Sharkoon Skiller toetsenbord en ATI Catalyst Control Center. Is er misschien een tool waar je kan zien welke drivers je allemaal hebt en of die goed functioneren?

Allereerst zou ik belangrijke bestanden gaan backuppen als je dat nog niet doet.
bijvoorbeeld met Cobian Backup Dropbox (persoonlijke favoriet).

Korte zoektocht naar je error leidt mij naar deze microsoft pagina
waarschijnlijk inderdaad een driver probleem.

Al ben ik er zelf geen groot voorstander van je kunt een programma als Driver Max gebruiken om je drivers te beheren. Kijken welke outdated zijn en updaten. (zie ook deze pagina).

bedenk je wel dat ook spyware ed dit soort errors kunnen veroorzaken.
Zelf ben ik heel erg snel in het doen van een complete windows herinstallatie omdat je dan zeker weet dat alles weer schoon en veilig is. Een permanente crash op een onverwachts moment is vervelender dan 2 uurtjes je pc opnieuw installeren op een moment dat het je uitkomt..

succes!

Bedankt voor het antwoord Kees. Ik heb DriverMax gedownload en heel veel drivers zijn al over de datum. Ik kan helaas maar 2 drivers per dag downloaden dus ik zal ze dagelijks proberen bij te werken.
Ik denk dat een gehele herinstallatie nog een stap te ver is aangezien het probleem zich niet tijdens het gebruik van de computer voordoet maar tijdens het afsluiten en dit is in de maand dat ik hem heb nog maar twee keer gebeurd.

geen probleem.
Je kunt natuurlijk kijken welke outdated zijn en die dan handmatig op internet opzoeken. Kun je ze meteen bij de officiele bron vandaan halen.

Zie ook in de link van Microsoft:
Resolution

The stack trace will lead to the code in the original DPC routine that caused the error.

oftewel: Pak in en en upload de dump file (=C:\Windows\Minidump\010213-8174-01.dmp) zelf ook even ergens, wellicht kunnen we dan o.b.v. de MS-instructie uitvinden welke driver het precies is/was.

Tijs.

@dnties, ik heb geen toegang tot het openen van het .dmp bestand en kan hem ook niet in ZIP formaat comprimeren. Weet jij wat ik nu moet doen?

Als jij Administrator-rechten hebt, dan had je die map minstens moeten kunnen openen.
Kopieer het .dmp bestand eens naar een beschrijfbare map (bijv. je bureaublad) en probeer 'm dan van daaruit in te pakken.

Tijs.

@dnties, kan de map wel openen alleen het bestand niet. Ook kan ik het bestand niet zippen maar wel verplaatsen met administrator-machtiging. Mijn account is een gewoon administrator account. Zal ik het bestand anders in .dmp formaat uploaden of kan dat nergens?

Afhankelijk van de grootte kan je het wel uploaden, bijv. naar http://www.mijnbestand.nl [maximale grootte daar is 1 GB]

Overigens zou je een kopie in een voor jou beschrijfbare map (zoals je bureaublad of Documenten) gewoon moeten kunnen zippen, lijkt mij.

Tijs.

open een CMD prompt en cd \program files\debugging tools for windows\ (of welke map het ook staat)
type dan
c:\program files\debugging tools>kd -z C:\WINDOWS\ Minidump\Mini081505-01.dmp
dan krijg je wat dingen op t scherm
kd> .logopen c:\debuglogje.txt
kd> .sympath srv*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
kd> .reload;!analyze -v;r;kv;lmnt;.logclose;q

nu heb je een debuglogje.txt in c:\, open die in notepad of notepad++

@dnties, helaas kan ik het bestand ook niet uploaden, er staat steeds dat ik niet bevoegd ben. Het administrator account moet ik windows 7 trouwens handmatig geactiveerd worden. In Computerbeheer kan ik echter de folder Local Groups and Users niet vinden.

Ik geef het nog 1 kans, en dat is dat is dat je even naar de helpmij-chat komt, ingelogd vanaf de computer met het probleem.
Ik wil dan wel even kijken of ik d.m.v. teamviewer wat bij je kan bereiken.
Overigens heb ik niet gepraat over het Administrator account, alleen over dat jouw account Administrator-rechten moet hebben.

Tot zo op de chat.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik blijf ong. tot 14:30 uur online in de chat (onderbroken door kleine werkzaamheden in huis). Ik zie het wel.

Tijs.

Ik heb aan dnties gezegd dat ik er geen zin in heb dat hij d.m.v TeamViewer in mijn pc komt, ik laat geen wildvreemden op afstand toe mijn pc te bedienen.

Verder heb ik nog wel BlueScreenView gedwonload en die geeft iets meer weer van de foutmelding.
Parameter 1: fffff800`03018cc0
Parameter 2: fffffa80`0b51ba30
Caused by driver: ntoskrnl.exe
Caused by adress: ntoskrnl.exe+81e7a

Het lijkt er hier op dat ntoskrnl.exe de oorzaak is.

Dat was al bekend, want in de melding van MS staat dat het om een Kernel probleem gaat. Enne... er staat niet voor niet "krnl" in de naam van ntoskrnl.exe
Daarmee ben je er (natuurlijk) niet, want je moet een kernel-driver hebben die het probleem veroorzaakt [binnen ntoskrnl.exe].
Als ik me goed herinner horen daar o.a. de video-drivers bij, maar 100% zeker weet ik dat niet.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan