Opgelost Afbeelding bewerken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Ik wil graag voor één maand een (betaald) bewerkingsprogramma gebruiken voor een kort project (geboortekaartje). Daarbij wil ik afbeeldingen kunnen aanpassen die gegenereerd zijn door AI (Chat GPT/Dall-E). Ik ben handig met computers en dit soort programma's, maar heb weinig ervaring. Dus iets waar een grafisch ontwerper jaren over doet om onder de knie te krijgen, dat zal te ingewikkeld zijn. Welk programma leent zich er goed voor om afbeeldingen (JPEG) aan te passen? Wat ik vooral denk nodig te hebben is: het verwijderen van tekst/elementen uit de afbeelding, terwijl de achtergrond in tact blijft/doorloopt. Dat heb ik nog niet gevonden in allerlei gratis programma's en websites. AI wil nog wel eens ineens een gek dingetje in een afbeelding verwerken. Die afbeelding is dan verder perfect maar (voor mij) onbruikbaar omdat het mij niet lukt dit binnen AI aan te passen met een opdracht. Met een Sumsung telefoon lukt het wel enigszins om onderdelen eruit te wissen, maar dan wordt de achtergrond gek.

Wie heeft een tip voor een programma waarmee dit kan?

Bedankt!

Je wilt een gratis programma dat zonder enige kennis de meest fantastische dingen kan doen voor jou? Veel succes, zou ik zeggen. Ik heb net een speld in een hooiberg verstopt. Als je die vindt, maak ik alles voor je :) (en gratis ;))
Ik ken het programma zelf niet, maar één van de redacteuren heeft een uitgebreide cursus gemaakt voor het gratis programma Gimp, dat volgens hem net zo goed is als Photoshop. Wellicht kun je daar wat mee. Maar foto’s bewerken zonder je in een programma te verdiepen, kan eigenlijk niet.

Dank je voor je reactie en voor je tip. Echter stond in mijn bericht dat ik een betaald programma zoek, en nergens staat dat ik het "zonder enige kennis" en "zonder me te verdiepen" fantastische dingen voor me wil laten doen. Mijn bericht was bedoeld om op een genuanceerde manier aan te geven dat ik, ondanks dat ik handig ben met software, niet in korte tijd zal kunnen voldoen aan de skills die professionals bezitten. Op basis daarvan zocht ik een tip. Ik zal jouw tip bekijken, maar hoop ook op nog andere reacties.

Betaald stond tussen haakjes, dus optioneel. En ik bedoelde slechts aan te geven dat een uitgebreid programma weliswaar veel kan en veel opties heeft, maar dus ook een lange(re) leercurve. Professional of niet: niemand ontkomt daar aan.
Zelf gebruik ik, en ik ben daar zeer tevreden over, On1 Raw. Dat kost geld (dus dat is afgetikt;) ) maar je kunt een 30 dagen versie uitproberen. Dat programma kan dus echt heel veel, en heeft tegenwoordig veel AI elementen ingebouwd, waarmee je simpel beeldelementen kunt vervangen (meestal door de achtergrond).
Ik zit nu te wachten op de nieuwe versie die over een paar weken uitkomt, en daarin zitten nog weer fraaiere opties. Daar hebben ze al mooie voorbeelden van geplaatst, zoals het (heel fraai) ‘uitbreiden’ van een foto. Denk aan een foto waarbij een persoon wat te krap in beeld staat; je kunt dan heel netjes de omgeving vergroten. Maar kijk daar maar eens naar, zou ik zeggen.

(Helaas dus geen tip van iemand anders, maar that’s life :) )

Persoonlijk gebruik ik graag Photoshop van Adobe voor dat soort dingen. Tevens voorzien van diverse AI-tools die de achtergrond kunnen 'voorspellen' als je iets weg haalt van de voorgrond. Je word min of meer gedwongen om in lagen te werken wat helpt bij aanpassingen in de voor of achtergrond (als je eerst de voor en achtergrond van elkaar splitst, kan je vervolgens per laag werken, zonder dat andere lagen daar hinder van ondervinden!). Er zijn ingebouwde tutorials (die je ook extern kan bekijken) om snel te leren hoe je met het programma kan werken. Er is een gratis proefversie.

Maar Photoshop is vele malen duurder dan On1, en alleen nog in abonnementsvorm. Daarom ben ik, na jaren Photoshop te hebben gebruikt, overgestapt op On1. Dat is ook veel meer vanuit de gebruiker/fotograaf ontwikkeld in mijn opinie. (On1 werkt overigens ook non-destructief en met lagen.) Ik vond Lightroom, als fotograaf, ook geschikter om foto’s te bewerken. Maar Photoshop is uiteraard een prima programma, laat daar geen misverstand over bestaan :).

Goede toevoegingen OctaFish. Ik ben dan weer geen fotograaf, maar een ontwerper. Ik begin met een leeg vel papier (Illustrator) of een foto (Photoshop) die ik van het internet geplukt heb (uiteraard rechtenvrij) om vervolgens een (deel van de) creatie te maken. Verschillende invalshoeken en dus verschillende voorkeuren voor programma's. Logisch ook. Waardevolle vermelding. Zelf ken ik On1 niet, dus kan daar ook geen mening over geven in vergelijking tot de andere genoemde programma's.

OctaFish en NLI allebei bedankt voor jullie reacties! Ik ga naar alle drie even kijken.

Mijn standaard computer bleek niet aan de systeemeisen te voldoen voor ON1. Dus ben toch voor PS gegaan en ben inmiddels al een heel eind (oogkleur veranderd, achtergrond uitgebreid enz). Leuk om mee te stoeien, helemaal met de nieuwe AI functies in PS. Bedankt nogmaals!

Terug
Bovenaan Onderaan