Afbeelding uploaden naar database

Status
Niet open voor verdere reacties.

istiti

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2013
Hallo,

Ik ben een beginner in php.
Graag zou ik een script maken om een afbeelding van op de website te uploaden naar de database. Ik hanteer verschillende boeken, maar heb 2 boeken van dezelfde schrijver waarin verschillende scripts staan. Jammer genoeg werken beide niet.

Ik vermoed dat het aan mijn pad ligt, maar hoe moet ik het pad juist vormen? En wat loopt er verder nog mis in het script?

PHP:
<?php
include 'core/init.php';
?>

<?php
if ($_POST["knop"]) {
$pad = "/image/";
if(is_upload_files($_FILES['AFBEELDING']['tmp_name'])) {
	$artikelid = $_POST["artikelid"]; //controleer grootte
	if ($_FILES['AFBEELDING']['size'] > 45000) {
		print "het bestand is te groot!";
		exit;
	}// controleer extensie
	if(!ereg("((.gif|.jog)$)", $_FILES['AFBEELDING']['name'], $extensie)) {
		print "Het bestand is niet van het juiste type.";
		exit; 
	}
	$extensie = $extensie[0];
	$sql = "INSERT INTO AFBEELDING (ARTIKEL_ID, Bestandstype) VALUES ($artikelid, '$extensie')";
	if (!mysql_query($sql)) {
		print "Het bijwerken van de database is mislukt."; 
	}
	$doelbestandsnaam = mysql_insert_id().$extensie; //naam bestaat uit sleutel en extensie
	if (!move_uploaded_file($_FILES['AFBEELDING']['tmp_name'], $pad.$doelbestandsnaam)) {
		print "Bestand kan niet verplaatst worden. "; 
	}
	print "Uw bestand".$_FILES['AFBEELDING']['name']." is geupload";
} else {
	print "Het bestand uploaden is mislukt";
}
} else {
?>

<p><div class="big">Afbeelding uploaden bij artikel</div><br>
<form enctype="multipart/form-data" action="<?php print $_SERVER["PHP_SELF"] ?>" method="post">
Selecteer een artikel: <select name="artikelid">
<?php 
$sql = "SELECT * FROM ARTIKEL";
$resultaat = mysql_query($sql); // voer sql code uit
while ($rij = mysql_fetch_array($resultaat)) {
	print "<option value=\"";
	print $rij["ARTIKEL_ID"]."\"";
	// link tussen artikeloverzicht en afb. uploaden