Afbeelding verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarkFeather

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2004
Ik heb het onderstaande script:

PHP:
$afb = ($_FILES['pic']['tmp_name']);
$image = imagecreatefromjpeg($afb);  
list($breedte, $hoogte) = getimagesize($afb) ;
$ratio = ($breedte / 640);
$breedte2 = $breedte;
$hoogte2 = $hoogte;
$breedte /= $ratio;
$hoogte /= $ratio;
$image2= imagecreatetruecolor($breedte,$hoogte);   
imagecopyresampled($image2,$image,0,0,0,0,$breedte,$hoogte,$breedte2,$hoogte2);  
imagejpeg($image2,'afbeelding.jpg');   
imagedestroy($image);   
imagedestroy($image2);

De bedoeling is dat een foto wordt geresized en dat de breedte dan 640 wordt, en de hoogte ook wordt veranderd met dezelfde verhouding. Nu is $ratio dus die verhouding. De hoogte en breedte worden gedeeld door die ratio, zodat ze allebei met dezelfde factor wordt verkleind.

Alleen als ik het script nu gebruik wordt de foto wel verkleind, maar krijgt niet de goede afmetingen, maar een afbeelding van 1024 * 768 wordt verkleind naar 204 * 153.

Waar komen die getallen vandaan en wat doe ik fout???

Geplaatst door DarkFeather

Alleen als ik het script nu gebruik wordt de foto wel verkleind, maar krijgt niet de goede afmetingen, maar een afbeelding van 1024 * 768 wordt verkleind naar 204 * 153.

Waar komen die getallen vandaan en wat doe ik fout???

Wat je fout doet weet ik zo gauw niet, maar 204 en 153 zijn resp. 1024/5 en 768/5 (en dan naar beneden afgerond).
Dus wat betreft de verhoudingen zit het wel goed.

Guus.

Laatst bewerkt:
@Guus abc, ik denk dat DarkFeather daar zelf ook al achter was gekomen :confused:

Als voor het probleem, kep net ff gecontroleerd of de breedte / hoogte goed berekend worden door de image functie ff weg te halen:
PHP:
<?
$breedte = 1024;
$hoogte = 768;
$ratio = ($breedte / 640);
$breedte2 = $breedte;
$hoogte2 = $hoogte;
$breedte /= $ratio;
$hoogte /= $ratio;
echo ("<b>Breedte: </b>" . $breedte . "<br><b>Hoogte: </b>" . $hoogte . "<br><b>Ratio: </b>" . $ratio);
?>
en daar komt keurig
Breedte: 640
Hoogte: 480
Ratio: 1.6
uitrollen. Persoonlijk zie ik ook geen fouten, de parameters worden, als ik ze met de beschrijving in de handleiding vergelijk, goed ingevuld. Ik zou zeggen, probeer het eens met deze functie.

Succes :thumb:

Okee, ik heb het script toch eens geuploadt zoals die was en hij deed het. Snap nog steeds niet waarom ie op m'n comp het niet goed deed. Zal het nog eens goed napluizen...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan