afbeelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frandor

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2020
Beste Helpers,

Graag wil ik een afbeelding toevoegen aan een record, kan dit onbeperkt?
Of is het handiger om voor de afbeeldingen(Foto's) een aparte tabel te maken en die dan via een relatie koppelen?

Frandor

Foto's of afbeeldingen is tegenwoordig vrij eenvoudig:
Ikzelf heb een map met database-afbeeldingen.
Maak in je record een veld waarin de volledige Locatie van de afbeelding staat (bijvoorbeeld "F:\databases\personeel\foto\harry.jpg") en noem die bijvoorbeeld foto_link
Je kunt in je formulier een foto plaatsen (bij de opmaak) en bij gegevens van de afbeelding onder besturingselementen de waarde van het veld waar de URL is opgeslagen, in dit geval dus =[foto_link]
De foto wordt nu netjes getoond in je formulier.

Of, als je flexibeler wilt zijn (bijvoorbeeld omdat je een map wilt kunnen verplaatsen naar een andere schijf): sla alleen de naam op van de afbeelding, en zet de mapnaam in een tabel (of een SetVars variabele). Die voeg je dan op je formulier samen zodat het Image object altijd de juiste foto inlaadt. Als je dan de map verplaatst, hoef je alleen maar de verwijzing in de tabel aan te passen, en je bent klaar.

Ik zal h.e.a. eens uitproberen om te kijken wat voor mij het beste werkt.
Beide hartelijk dank.

frandor

Het wordt denk ik antwoord 2 ( met een evt verplaatsbare map)
In de gegevenstabel een veld aangemaakt met de naam foto - gegevenstype Bijlage? of ole-object?

frandor

Laatst bewerkt:
Geen van beide: tekstveld. Nooit objecten opslaan in de database zelf, want daar wordt hij heel snel veel te groot van. Zou je dat wél doen, dan is de hele exercitie overigens overbodig :).

Even een vraag tussendoor waarvoor kun je dan gegevenstype - bijlage wel gebruiken - documenten?

Laatst bewerkt:
Octafish heeft gelijk, en jij ook.
Ik heb mijn databases met bijlagen ook "variabel" gemaakt. Meestal zorg ik ervoor dat je de database hebt en dat in diezelfde map ook eeen map staat met bijlagen.
De variabele [application].[currentproject].[path] geeft de huidige locatie van je huidige databaseweer.
Stel nu, dat dit je database is:
D:\Personeel\Personeel.accdb
Dan zet je je foto's op:
D:\Personeel\foto\
Als je nu in je database allen de naam van de foto zet, bijvoorbeeld "Harry.jpg" (veld heet dan bijvoorbeeld "fotonaam"
Dan kun je de foto-eigenschap noemen:
=[application].[currentproject].[path] & "\foto" & [fotonaam]
Als je nu je database met onderliggende mappen waar dan ook naar kopieert zullen de foto's altijd zichtbaar zijn. Dan hoef je geen locatie op te geven maar wordt die automatisch opgehaald.
Zo heb ik al mijn digitale foto's op meerdere locaties staan.

Even een vraag tussendoor waarvoor kun je dan gegevenstype - bijlage wel gebruiken - documenten?
Niet :). Het is een idiote toevoeging, vermoedelijk vanwege een (verloren?) weddenschap bij Microsoft toegevoegd aan Access. De weddenschap zal wel iets geweest zijn als: "Wedden dat mensen het bijlage veld gaan gebruiken als we het toevoegen?" :D.

De variabele [application].[currentproject].[path] geeft de huidige locatie van je huidige database weer.
CurrentProject.Path is geen variabele, maar een eigenschap van CurrentProject. Variabelen zijn (de naam zegt het al) variabele gegevens die je naar eigen believen kan vullen met wat anders. Dat kan met Path dus niet. Daarnaast zit er nog een klein foutje in je voorbeeldje, waardoor je code niet gaat werken:
Code:
     Me.imgAfbeelding.Picture = CurrentProject.Path & "\Foto\" & Me.FotoNaam
Verder gebruik ik meestal ook de insteek van jbusser, al maak ik dus óók gebruik van een algemene map voor mijn foto's. Simpelweg omdat dat veel handiger is dan je foto's continue te moeten opslaan in een map waar de database staat.

Sorry maar ik ben even de weg kwijt..
Ik probeer acces eigen te maken, wat tot nu toe aardig gelukt is.
Ik heb in acces alleen nog maar gebruik gemaakt van het menu, en ik zou nu niet weten waar ik die opdrachtregels zou moeten invoeren?
Dus voorlopig voor zover als het mogelijk is werk ik via het acces menu.
De database waar ik nu mee bezig ben is gericht op personen, waarbij ik evt een foto aan een record wil toevoegen.
en ook correspondentie die in word gemaakt is en voorzien zijn van een uniek nummer die bij die persoon horen.
waarbij ik dan de mogelijkheid heb om via het record zoeken naar die persoon, en dan evt in die brieven het e.a. te kunnen wijzigen/aanvullen.

Het record zoeken enz. is voor elkaar maar nu die twee dingen nog.

Dus tips zijn zeer welkom

Frandor

We hebben (althans: ik niet) geen direct toepasbare code aangereikt, omdat we geen db hebben. En dan krijg je dus algemene oplossingen. Wil je iets dat voor jou gelijk bruikbaar is, post dan een db met wat dummy data..

Wilde hier een tabel plaatsen ter info echter dan komen er alleen maar veldnamen te staan zonder verdere info.
Ik heb een kopie van de tabel gemaakt zonder gegevens, hoe krijg ik die hier gepost?
frandor

In een aparte database eventueel. Maar een tabel zonder gegevens? Daar kunnen we niet zo bar veel mee. Neem even wat extra tijd, en klop ook wat dummy data in.

Even iets anders : als je een database met personengegevens maakt moet je ook van elke persoon de toestemming hebben om zijn/haar gegevens bij te houden en voldoen aan alle GDPR regels, ook als je dit doet als niet-professioneel (bv. secretaris van plaatselijke voetbalclub). Dus als het voor studie-doeleinden is, alleen dummy gegevens gebruiken en die kan je dus gemakkelijk hier publiceren as is.

In je database heb je 3 bijlage velden gezet. Ik dacht dat je voor de tekst optie wilde gaan?
Het wordt denk ik antwoord 2 ( met een evt verplaatsbare map)

Bijlage velden zijn veel meer flexibel dan tekstvelden, dus een valabele optie.

De tabel is zoals ik het eerst bedacht had dus met bijlage veld ( waarvan ik vanuit ging dat dit speciaal voor dit doel was) voor een afbeelding en documenten
Kan er zo weer uit heb ik nog niets mee gedaan.

graag advies hoe ik dan het makkelijkste een afbeelding maar vooral een doc. kan koppelen.
de afbeeldingen staan trouwens ook in een word doc.
frandor

Het kan allebei :). Ik heb een formulier gemaakt van je tabel (ook de velden omgezet uiteraard) waarbij ik op het veld [Foto] een actie heb gezet die twee dingen doet:
1. Als het veld leeg is, mag je een bestand opzoeken, en dat wordt dan in de tabel gezet
2. Als het veld gevuld is, dan open je met een klik het bestand dat je hebt opgeslagen.

De code staat nu alleen op het veld Foto, maar als je naar de code kijkt, is die heel makkelijk over te zetten naar de andere velden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan