Afbeeldingen (van verschillende grootte) in tekstvak plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikC

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om afbeeldingen ( van verschillend formaat / grootte) in een afbeeldingsvak of tekstvak te plaatsen.
Per pagina wil ik twee foto's plaatsen, voorzien van een kaderrand en met boven elke foto een titel.
Het afbeeldingsvak had ik gedacht aan ietsje groter dan 10 x 15 cm.
Als ik dan middels - invoegen - afbeelding - uit bestand - de foto in het afbeeldingsvak plaats moet de foto automatisch op het juiste formaat (van afbeeldingsvak ) worden bijgesneden.

Daarnaast wil ik de mogelijkheid benutten op op de foto een tekst en pijlen te plaatsen en deze te vergrendelen zodat als de foto verplaatst wordt, de gemaakte tekst en de pijlen ook meegaan.

Ik vind het een lastig probleem en heb nog geen "echte" oplossing gevonden.
Wie kan en wil mij helpen.

erik

Ik zie eerlijk gezegd de winst niet van het in een tekstvak plaatsen van een foto, al kan het wel. Je probleem wordt er namelijk alleen maar groter op, en niet makkelijker. Je had ongetwijfeld al verwacht dat je moet gaan programmeren om e.e.a. voor elkaar te bakken. Zo niet, dan bij deze ;)
Eerst maar even je probleem onder woorden brengen: foto's worden ingelezen op basis van de actieve zetspiegel van de pagina. Als je een staande A4 hebt met marges van 2cm, dan heb je een zetspiegel van 21-2*2=17 cm. Een afbeelding die je inlaadt, krijgt dan een breedte van 17 cm. Is de afbeelding smaller, dan houdt hij zijn eigen breedte. Grotere afbeeldingen worden automatisch verkleind. De makkelijkste manier om afbeeldingen in te lezen met een breedte van 15 cm is dan ook om de marges te vergroten naar 3 cm; je houdt dan een zetspiegel van 15 cm over. Et voilà, het gros van je afbeeldingen heeft al gelijk de juiste afmeting!

Probleem is dan nog wellicht dat je kleinere afbeeldingen hebt, die de 15 cm niet halen. Die moeten vergroot worden. Jammer genoeg wordt het verhaal dan een stuk lastiger; je zult dat moeten programmeren. En op dat moment kun je net zo goed alle afbeeldingen laten berekenen want de procedure is identiek. Het probleem daarbij ook...

Als je met een macro de maten van een afbeelding aanpast, doe je dat op basis van fysieke waarden. Heel vervelend, want in het dialoogvenster kun je ofwel een percentage aangeven (kan met een macro al helemaal niet) en staat de optie <Hoogte-Breedte verhouding vergrendelen> aan (en in de macro uiteraard niet). In een macro moet je, als je de breedte aanpast, eerst de verhouding berekenen tussen oude breedte en nieuwe breedte, en die waarde vermenigvuldigen met de oude hoogte om de nieuwe hoogte in te kunnen stellen. Doe je dat niet, en pas je alleen de breedte aan, dan trek je de verhoudingen uit elkaar.
Kortom: het aanpassen van een afbeelding (maten in dit geval) is zowel in een tekstvak als rechtstreeks in het document identiek, waarbij je bij een tekstvak ook nog eens de afmetingen van het tekstvak moet aanpassen.

Heb je afbeeldingen die sowieso altijd breder zijn dan 15 cm, dan zou ik zeggen: stel (al dan niet tijdelijk) de marges in op 3 cm, en importeer de afbeeldingen tot je klaar bent. Breng de marges daarna weer terug naar 2 cm. De afbeeldingen blijven dan de goede maat houden.
Wil je tekst en pijlen op de afbeelding, dan kun je die gewoon toevoegen op de juiste plek. Als je daarna alles selecteert op die afbeelding, en groepeert, blijft het bij elkaar tot je de groep opheft.

Hallo Michel,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik ga morgen eens aan de slag om de marges te vergroten, ook het groeperen zal ik uitproberen.
Ik zal het resultaat snel laten weten

Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan