Afboeksysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

duintje673

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2011
Berichten
5
Hallo,

Ben bezig met een database voor het indelen van containers.
Dit gaat als volgt.
Ik heb een tabel gemaakt genaamd projecten met daarin de projecten en toegepaste materialen.
Hierin wordt vermeld projektnr. , werk, en welke materialen er in dat werk zitten.
Dan heb ik een tabel genaamd Containerlijst met daarin de het nummer van de container collienr. en de materialen welke er in de collie zitten
Deze tabel wordt gevuld dmv het formulier Containerlijst.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is dat ik ergens bij het invullen van het formulier ook een overzicht kan zien van het resterende aantal.
Dus als het in het project bv. 96 Halve tralieligger 12,80 mtr H=600 mm volgens tek 001 zitten en daarvan gaan er 15 mee in container 1 met collinr.2 en 15 met collinr 3 wil ik bij een nieuwe invoer kunnen zien dat er nog 66 over zijn.
Is dit mogelijk?
 

Bijlagen

  • Containerlijst - kopie.zip
    76,6 KB · Weergaven: 71
Ik vind je tabel Projecten niet de naam [Projecten] waard, want in die tabel zou je per project maar één record mogen hebben, met daarin de naam van het project en de omschrijving van het project. En uiteraard andere relevante gegevens voor Projecten. Wat je huidige tabel wèl doet, kan ik zo niet zien, maar een tabel als [Project_Materialen] ligt meer voor de hand. Maar dit terzijde. Wat je wil uitrekenen, kan ik op basis van deze tabellen eerlijk gezegd ook niet zien, want je tabel [Containers] is ook niet wat ik bij een tabel [Containers] verwacht, namelijk per container(type) één record met daarin de specifieke eigenschappen van die container, zoals de maat en inhoud.
Het vullen van een container met spullen van verschillende afmetingen is een interessant wiskundig probleem, dat ik zo niet kan oplossen; ik ben voor verschillende andere personen daar al een tijdje mee aan het stoeien, maar een echte oplossing heb ik ook niet. Kijk op deze pagina, of hier en je snapt denk ik wel waar het probleem zit :)
 
Laatst bewerkt:
Beste Michel,

Je heb gelijk bettreffende de tabel [projecten] dit is inderdaad meer een tabel met de artikelen welke in het project zitten.
De naam [projectartikelen] is dan inderdaad handiger.
Nu gaat mijn vraag niet over het indelen van een container, dit verzorgt de expeditie zelf, maar eigenlijk meer over "voorraad" beheer.
Ik zal dit verduidelijken met een voorbeeld.
Al deze artikelen zijn per x aantal gebundeld en voorzien van een label met een nummer (collinr)
Wanneer er een container geladen is krijg ik een lijst met wat er in die container gestopt is.
bv 20 tralies collinr. 1; 50 kolommen collinr.20; 30 schoren collinr.3; 30 gordingen collinr. 7 enz.
Combinaties van verschillende materialen zijn ook mogelijk bv. er worden kolommen met gordingen tezamen gebundeld.

Dit vul ik dan in het formulier en dit komt terecht in de tabel containerlijst.
De rapporten heb ik nu even uit het bestand verwijderd, maar er komt een mooi overzicht met de materialen welke er in de container gestopt zijn.

Wat ik nu graag zou willen weten is als er bv. 20 tralies (volgens bv. tek. 001) in container 1 weggegaan zijn en ik ga container 2 invullen ik te zien krijg wat het restant is van het totale aantal.
bv. Bij het selecteren van het artikel (keuzevak omschrijving)
Dus zitten er in het totale project 100 tralies , ik te zien krijg dat er dan nog 80 over zijn.
Zo heb ik een controle of ze alles goed ingevuld hebben en er niets achterblijft.
 
Dus je wilt niet weten hoeveel er nog in een container kunnen, maar als er van een project een aantal objecten is verscheept, wil je weten hoeveel er nog over is? Dat is simpel te doen door twee queries te maken op basis van je Projectnummer. De eerste query telt per project hoeveel objecten er in totaal zijn, dus een Totalen query maken die groepeert op Project, en met Som het aantal collie optelt. Hetzelfde doe je met de collie die in de container tabel staan: groeperen op Projectnummer, en Sommeren op Collie. In een volgende query (ik maak het makkelijk en overzichtelijk, zodat je de stappen simpel kunt nabouwen) combineer je de twee queries, en trek je de twee totaalvelden van elkaar af: het restant! Doe dat wel met een Outer Join op basis van: alle records zien uit Totaal_Projecten, en gerelateerde records uit Totaal_Containers. Doe je dat niet dan zie je alleen de projecten die in beide queries voorkomen, en dus geen projecten die nog niet in de containertabel zitten. Waarvan het totaal dus het totaal aantal collie is, want er is nog niks verscheept.
 
Beste Michel,

Ben bezig geweest met het maken van de Totalen Queries en heb nu een totaal_project en Totaal_container Query.
Maar kom nog niet uit de gecombineerde Query.Krijg nog dubbele waarden.
Hoe pak ik dit aan?
Heb laatste bestandje toegevoegd.Bekijk bijlage 2012-04-02_Containerlijst.rar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan