afbreken en uitvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelledasselaar

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2011
beste mensen,

1 Hoe kun je voorkomen dat in een stuk tekst, dat in een smalle kolom staat, er veel lange spaties ontstaan. Incidenteel kun je dat door een woord met Control-streep af te breken. Maar hoe doe je dat voor een hele lap tekst?
2 hoe voorkom je dat bij de uitvulling over de volle breedte de laatste regel van een alinea ook uitgevuld wordt en er dus vaak weer lange spaties ontstaan (zie bijlage).

alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,
Jelle.

Bijlagen

dag manamana,

bedankt voor je reactie.
het gaat er om de uitvulfunctie in stand te houden.
bij Shift-L wordt er links uitgevuld.
bij Shift-Enter verdwijnt de tekst!

2 hoe voorkom je dat bij de uitvulling over de volle breedte de laatste regel van een alinea ook uitgevuld wordt en er dus vaak weer lange spaties ontstaan
Het tweede antwoord van manamana is precies verkeerd om: <Shift Enter> is geen 'zachte enter' (WordPerfect term geloof ik) maar een Regeleinde. En zo'n regel houdt zich aan de alinea uitlijning, dus nog steeds uitgevulde tekst. een Alinea-einde (<Enter>) voorkomt dat. Dit is maar één gebruik van een regeleinde, er zijn er uiteraard meer.
Je hebt in je tekst inderdaad de optie Uitvullen gebruikt (<Ctrl>+<j>) en dan vult Word de alina op met grotere spaties. Dat is simpel op te lossen door Links uitlijnen aan te zetten (inderdaad: <Ctrl>+<l> of de knop op je werkbalk). Als het de standaard instelling is, kun je beter de Stijl aanpassen, want anders blijf je daar met de komende documenten ook weer tegenaan hikken. Alles selecteren en dan Links uitlijnen is in dat geval niet meer dan een noodverbandje.

dag manamana,

bedankt voor je reactie.
het gaat er om de uitvulfunctie in stand te houden.
bij Shift-L wordt er links uitgevuld.
bij Shift-Enter verdwijnt de tekst!

Waarom gebruik je trouwens geen 2 kolommen als je tekst in een kolom wilt zien? Of een tekstvak? Je gebruikt m.i. nu de slechts mogelijke optie... En wat bedoel je precies met je antwoord in #5? Je wilt wél uitvullen, maar niet dat er lange ruimtes in de tekst komen? Dat is onmogelijk, want druist in tegen het principe 'uitvullen'.

Waarom gebruik je trouwens geen 2 kolommen als je tekst in een kolom wilt zien?
dit was alleen om een voorbeeld te geven, het had inderdaad ook anders gekund

Of een tekstvak? Je gebruikt m.i. nu de slechts mogelijke optie... En wat bedoel je precies met je antwoord in #5? Je wilt wél uitvullen, maar niet dat er lange ruimtes in de tekst komen? Dat is onmogelijk, want druist in tegen het principe 'uitvullen'.
ik wil wel uitvullen, alleen de laatste regel van iedere alinea -als die regel niet vol is- niet uitvullen, maar links uitlijnen. dan krijg je niet van die lange spaties.

ik wil wel uitvullen, alleen de laatste regel van iedere alinea -als die regel niet vol is- niet uitvullen, maar links uitlijnen. dan krijg je niet van die lange spaties.
Dat is dus simpel: aan het eind van je uitvultekst op <Enter> drukken. Nieuwe alinea dus. De laatste regel van een uitgevulde alinea is altijd links uitgelijnd.

Ja, duidelijk.
Maar als je nu geen nieuwe alinea wil, maar in dezelfde blijven? of kan dat niet?

Nee, dat is dus volslagen onmogelijk. Er zijn maar 2 opties: regeleinde of alinea-einde. Waarvan je nu de toetscombinaties weet. Ik zie eerlijk gezegd niet wat je probleem is met een alinea-einde.

Hallo. Ik weet niet of je het goed gelezen hebt. Regeleinde staat in mijn 1e linkje zie #2 ;)

Had ik gelezen, al was jouw antwoord daar dus fout :).

En omdat we TS niet het bos willen insturen zonder broodkruimels, heb ik het goede antwoord maar gegeven :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan