• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afbreken woorden in Excel naar volgende cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

stufmeister

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2007
Hallo,

Ik heb een kolom A met daarin per cel bijna 100 karakters (meerdere woorden). Nu wil ik de eerste 50 karakters in kolom B zetten en de laatste 50 karakters in kolom C. Dit is eenvoudig met de functie =DEEL(A1;1;50) . Het probleem is echter dat woorden halverwege worden afgebroken. Nu zoek ik een functie/manier om er voor te zorgen dat de breuken tussen twee woorden in plaatsvindt. Kan iemand mij hiermee helpen?
:confused:

Wigi, dit komt al een eind in de richting. Maar hoe stel ik in dat er MAX 50 karakters in een cel komen te staan. Met jouw mooie formule wordt het dichtsbijzijnde breekpunt (=spatie) gezocht.

Hoe kun je nu beter woorden splitsen dan te zoeken naar een evt. spatie ertussen? Hoe ga je anders splitsen?

Daar heb je ook gelijk in. Maar waar het mij om gaat is dat er in KOLOM B niet meer dan 50 tekens mogen komen te staan. Bij het zoeken van een spatie rond de 50e karakter dient afgerond te worden naar beneden, zodat de tekst niet na meer dan 50 karakters wordt afgebroken, maar een eerdere spatie.

Dit is mijn voorstel. Niet van de simpelste formules die je hier tegenkomt, maar ja, voor wat hoort wat.

voor deel 1:

Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" ";DEEL(A1;1;50)));DEEL(A1;1;50);LINKS(A1;VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(DEEL(A1;1;50);" ";"^";LENGTE(DEEL(A1;1;50))-LENGTE(SUBSTITUEREN(DEEL(A1;1;50);" ";""))))-1))

voor deel 2:

Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" ";DEEL(A1;1;50)));RECHTS(A1;LENGTE(A1)-50);RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(DEEL(A1;1;50);" ";"^";LENGTE(DEEL(A1;1;50))-LENGTE(SUBSTITUEREN(DEEL(A1;1;50);" ";""))))))

Als je het gaat proberen te begrijpen, knip de formules op in stukjes ;)

Wigi

pfffffffffffffffffffffffffffffff, een voor in mijn verzameling om na te pluizen. :D

pfffffffffffffffffffffffffffffff, een voor in mijn verzameling om na te pluizen. :D

Ik zal proberen vanavond een pagina toe te voegen met courante zoek- en tekstformules voor binnen cellen. Je hoort het goed: "Proberen". ;)

Wigi

Hoe werkt dit met meer dan 2 delen?
Ik heb bijvoorbeeld een tekst van 150, 200 of 250 tekens.
Dit wil ik dan in stukken hakken van MAX 50 tekens. Deel 2 begint dan vanaf de breuk met deel 1. Deel 3 vanaf de breuk met deel 2. Maar er moet nog steeds afgekapt worden op hele woorden.
Ik heb e.e.a. al geprobeerd: startteken deel 2 = (aantal tekens deel 1) + 1
Dit werkt helaas niet. Wie heeft een oplossing?

Ga maar voor VBA, want dit wordt hopeloos anders. Met 2 delen had ik al redelijk wat moeite. (het is nu niet dat ik vandaag voor de eerste keer iets doe in Excel...)

Schuim het net af voor code die door de karakters van een cel gaat. Samen met tellen hoeveel karakters je al hebt gedaan, en testen of het een spatie is.

Wigi

Ik zal proberen vanavond een pagina toe te voegen met courante zoek- en tekstformules voor binnen cellen. Je hoort het goed: "Proberen". ;)

Wigi

Is niet gelukt. Vanavond poging 2 dan maar.

Hallo! Was deze vraag al volledig beantwoord? Ik kon het niet laten om mee te hobby'en. Kijk eens naar bijgevoegd bestand. Oplossingsrichting:
Ik verdeel alle posities van de tekst over kolommen (max 256), laat de volgende rij aangeven waar de spaties zitten, zoek de laatste spatie in maximaal 50 opvolgende kolommen en kap op die plaats de tekst af.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan