Afdruk samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jen
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jen

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Ik werk met Office XP

Ik heb een adressenbestand gemaakt in Excel en samengevoegd in Word.
Bij de adressering van een brief heb je de tekst:

T.a.v. de heer J. van Dam

Bij de aanhef moet komen:

Geachte heer Van Dam (dus heer i.p.v. de heer).

Dit heb ik goed in kunnen stellen met Word-veld invoegen (als dan anders). Ook het woord van heb ik kunnen wijzigen in een grote letter).

Maar nu het probleem:
Als er niet staat T.a.v. de heer of T.a.v. mevrouw, maar T.a.v. de heer, mevrouw van Dam.
Ik kan alleen invoeren als er staat de heer moet het worden heer en anders …….. (ik heb hier maar 1 keuze).
Weet iemand hoe ik dit (zonder macro) kan oplossen.

Dus het moet worden heer als er staat de heer, als er staat mevrouw mag het mevrouw blijven en anders moet het worden heer, mevrouw.

In Excel kan ik het oplossen met een hulpkolom en dan de formule Als nesten, maar ik wil het in Word oplossen omdat als dit een keer is gelukt ik het veld kan opnemen in autotekst en ik het heel simpel de volgende keer weer kan gebruiken.

Formules in Excel

Beste Jen,

Nog geen reactie - en dan met zo'n groot probleem (grapje).

Je werkt in Excel - daar kun je met tekstformules werken - dat is makkelijker dan met ALS-velden in Word. En daarmee kun je al je problemen oplossen.

Ik heb deze problemen in een artikel beschreven, <A href="http://www.femda.com/msmedia/wimso.asp?CD=0&ID=mp1518900344">Een adressenlijst opbouwen</A>. Bestudeer het eens, waarschijnlijk is je probleem opgelost.

Hoi,

In Excel heb ik een veld (kolom) geslacht opgenomen.
Daarin komt te staan, een 'm' een 'v' of NIETS.
In Word heb ik drie 'Als ... dan ... anders' achter elkaar gemaakt:
Als het veld 'geslacht' een m bevat 'De heer', anders niets; Als het veld 'geslacht' een v bevat 'Mevrouw', anders niets; Als het veld 'geslacht' is leeg De heer / Mevrouw, anders niets.

Ik ben benieuwd hoe jij het tussenvoegsel met een hoofdletter in de aanhef hebt opgelost.

Grts, Teun

FirstCap

Ook daar hebben we een oplossing voor, nl. het toepassing van de schakeloptie FirstCap: <A href="http://www.femda.com/tipofday/tipofday.asp?CD=0&ID=tp0961958637">Eerste letter voorvoegsel als hoofdletter</A>.

Hoi,

Ja Frits, maar wie zijn 'we'?
Jen stelde de vraag en aan haar was mijn vraag gericht.
Ik heb er ook een simpele oplossing voor (in Excel).
Mijn principe is altijd geweest: los voor zover mogelijk op wat standaard in de programma's kan zonder macro's of VBA......
Dat maakt mensen minder afhankelijk.
Maar ja.

Teun

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had zelf al een formule gemaakt in Excel en dat werkt ook, maar mijn vraag is:
Hoe kan je dit in Word oplossen?

Ik kan alleen de keuze maken als het de heer is dan moet het worden heer en anders mevrouw.
Maar soms weet je niet of het een man of vrouw is en dan moet het dus heer, mevrouw worden.

Als ik dit een keer goed heb aangemaakt, dan kan ik de code opnemen in een autotekst fragment. Dit fragment plaats ik op een werkbalk en daarna kan ik het steeds gebruiken.
Op deze werkbalk komen nog veel meer handige zaken te staan en wordt aan een groep mensen beschikbaar gesteld.

Nogmaals, de oplossing in Excel werkt goed, maar ik wil graag weten of het in Word ook kan.

Ik zou Extra / Autocorrectie opties proberen

Autocorrectie vervangen

De heer --> Heer/Mevrouw

anders bij autotekst Heer/Mevrouw toevoegen

mvg,
Ferran

Dit is geen goede oplossing omdat ik dit wil gebruiken bij afdruk samenvoegen.
De heer staat dan in de adresseren in in de aanhef. Ga ik met zoeken en vervangen werken, dan moet ik handmatig alle pagina's af omdat het in de adressering niet vervangen moet worden en in de aanhef wel.

3 als... dan...anders

Teun,

Jij hebt 3 als... dan.... anders achter elkaar gemaakt in Word!

Hoe heb je dat gedaan?

Want dat is mijn vraag! Maar ik kom niet verder dan 1 als...dan...anders.

Kan je de code of een voorbeeld laten zien?

Hoi,

Zie bijlage. Zorg wel dat Brief.doc en Data.xls in dezelfde map terecht komen bij het unzippen.
Kijk ook eens naar de formules in Data.xls voor de mailmerge-mogelijkheden, die in Word moeizaam op te losen, of onmogelijk zijn.

succes, en ik verneem wel.
Je kunt me ook mailen.

Teun

Bijlagen

Teun,

Heel erg bedankt! Het werkt perfect.

Deze code kan ik ook opnemen in een autotekst frament zodat ik dit de volgende keer niet meer hoef in te stellen.

Groeten,

Jen

Hallo,

Die kende ik ook nog niet.
Bedankt Teun
Alleen heb je volgens mij een foutje gemaakt in cel H24 ;)

mvg,
Ferran

Hallo,

Die kende ik ook nog niet.
Bedankt Teun
Alleen heb je volgens mij een foutje gemaakt in cel H24 ;)

1 vraagje nog: Waarom zijn er 2 tussenvoegels 1 met hoofdletter en de ander niet.
Dit nut snap ik niet.

mvg,
Ferran

Dit is omdat de naam in de adressering anders is dan in de aanhef:

voorbeeld:

In de adressering:
t.a.v. mevrouw K. van der Sar

In de aanhef:
Geachte mevrouw Van der Sar,

Het woord ----VAN---- wordt de ene keer met een kleine en de andere keer met een hoofdletter geschreven.

Laatst bewerkt:
ja ok maar niet netjes het hoort met kleine letters.
dan moet mevrouw Van der San
Mevrouw van der San worden of Mevrouw Van Der San
Doe het dan consequent fout.

mvg,
Ferran

Het is al een tijd geleden dat ik Nederlandse les heb gehad, maar volgens mij is dit toch echt goed zo.

Hoi,

Unit4 jongen, je wilt misschien gelijk hebben. ok.
Laten Jen en ik, en ik denk velen met ons, het dan maar doen op de manier waarop velen zullen zeggen: 'Wat een stommelingen' Ok?
Wat mij betreft, discussie gesloten.

Teun

Geplaatst door Unit4
ja ok maar niet netjes het hoort met kleine letters.
dan moet mevrouw Van der San
Mevrouw van der San worden of Mevrouw Van Der San
Doe het dan consequent fout.

Ik noem dat nu niet echt ..... jezelf iets afvragen ....

Teun

Teun,

Bedankt voor de oplossing, met name het idee om via formules in Excel de tussenvoegsels en samenstelling aan te passen.

Ik houd me aan de door jou gebruikte en in het Nederlands voorgeschreven regel dat indien er geen voorletter voor een achternaam komt, het eerste tussenvoegsel een hoofdletter krijgt terwijl titulatuur en andere voorvoegsels met een kleine letter blijven (tenzij het begin van een zin).

Al weet ik ook wel dat luie programmeurs in die situatie vaak kiezen voor het gemak: ieder woord beginnen met een hoofdletter. Zou ik echter zo niet durven versturen, het staat zo dom en lui.

Bedankt dus, Teun.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan