Misschien toch een oplossing!
Ik kan jou heel misschien helpen!
Je kunt eventueel Macro's maken met een VBA code,
Zodat je aangeeft welke cellen je staand wil afdrukken en welke cellen je liggend wil afdrukken.
Het nadeel wat hierbij komt kijken, is dat je wel een kind of button moet creeëren om de macro aan toe te voegen.
Hoe doe je dit?
Ik weet niet hoe ver jou ervaring is! Maar ik zal het even uitleggen.
Je opent Excel en duwt dan alt + f11 in.
Vervolgens zie je aan de linkerkant een balk staan met jou werkbladen!
Klik in deze balk met de rechter muisknop op Microsoft Excel Objects.
Vervolgens doe je insert en dan Module.
Je krijgt nu een wit scherm te zien in het midden van het scherm.
Hier kun je ''formules'' gaan invoeren
Dit is de formule van het printen.
Code:
Private Sub DeNaamVanJeButton_Click()
With ActiveSheet
.PageSetup.PrintArea = "$A$1:$B$2"
.PageSetup.Orientation = xlPortrait
.PrintOut , Copies:=1
End With
End Sub
In de eerste regel staat de naam van je Macro. Noem deze bijvoorbeeld gewoon Print1. De _Click() betekent dat hij gaat werken als je op de macro klikt.
De 3de regel
PageSetup.PrintArea = "$A$1:$B$2" Is het afdrukbereik. Doe hier de cellen invoeren die jij graag afgedrukt ziet. in dit geval $A$1 is de linker bovencel en $B$1 is rechter onder cel. Hij print dus nu de volgende cellen uit A1, A2, B1, B2.
De 4de regel
PageSetup.Orientation = xlPortrait stel je in of het staand of liggend moet worden geprint. Portrait is Staand en Landscape is liggend. Dus dit moet je dan eventueel veranderen per formule.
De 5de en laatste essentiele regel
PrintOut , Copies:=1 Betekent hoevaak je hem wilt laten uitprinten als je op de macroknop klikt.
Voeg zo vaak een code toe als nodig is en verander altijd de naam en de cellen. Het is belangrijk dat je deze naam onthoud!
Vervolgens sluit je het VBA scherm af door op kruisje te klikken en je keer terug naar Excel.
Nu creeër je een knop. Ik doe dit meestal gewoon door Autovormen een rechthoek te tekenen. Zet er tekst in en geef hem een kleurtje! Zorg ervoor dat de knop niet in het bereik staat van het te printen stuk. Dit zou betekenen dat hij ook de knop doet afdrukken!
Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de knop en doe Macro > macro toevoegen.
Kies je macro uit de lijst of typ de naam in van de macro Print1_Click bijvoorbeeld.
Nu kun je hem testen. Je klikt simpel op de knop en hij begint dan automatisch met printen!
Klaar!
Ik weet niet of dit handig voor jou is! Maar ik denk wel dat het zeker zal helpen met jou probleem!
En indien er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag!
Maar ik ben ook pas een beginner hoor
Groetjes;
Sander