Afdrukken van een record?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Syphera

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2004
Ik heb een tabel met daarin client gegevens.
Als ik een client invoer, kan ik middels een button een zaak toevoegen aan deze client.

Dat gaat dus middels een nieuw formulier, waarbij de zaak door middel van clientid gekoppeld wordt in een nieuwe tabel.

Nu wil ik in het formulier van zaken een button hebben waarmee ik de zaak in een nette opmaak kan afdrukken.

Moet dit door middel van een query of ???????

ik denk een rapport met een query waarbij je bij het veld clientid zet als criteria [forms]![formuliernaam]![clientid] ?

Laatst bewerkt:
Iets minder abacadabra hopelijk: afdrukken van een formulier moet je niet willen doen; dat ziet er namelijk niet uit. Dus is het wel zo slim om een rapport te maken voor een zaak. Dat rapport zal in ieder geval de ClientID moeten bevatten, want je wilt vanuit een formulier één rapport kunnen afdrukken. En op het formulier heb je de clientgegevens staan, waaronder hopelijk ook het ClientID.
Als je een rapport maakt, kun je daar een query voor gebruiken, die alle clienten laat zien. Je kunt namelijk (en dat wil je ook, gezien je vraag) het rapport filteren op een waarde uit je formulier. Vandaar de opmerking dat je in je rapport minstens je ClientID zult neerzetten. Misschien ook nog wel een ZaakID, als je van één client één zaak wilt zien. Je maakt dus een rapport met alle gegevens, in de gewenste opmaak. Dat rapport moet het altijd doen, ook als je het niet vanaf je formulier start. Zoals gezegd: als je geen criteria in de query gebruikt, zie je alle zaken van alle clienten. Dat is ok.

Het rapport filteren op basis van Client en Zaak doe je dus op je formulier. De truc daarbij is, dat je (je moet dat ook in VBA doen) de clientID (en eventueel ZaakID) van het formulier gebruikt als filter voor het rapport. Het resultaat is dan dat je netjes één client ziet, met de gewenste zaak.
Maar je hebt dus eerst een rapport nodig...

Vroeger (6 jaar geleden) werkte ik nog wel geregeld met SQL queries.
Een query bouwen zou me dus wel moeten lukken, maar ik heb nog steeds geen idee hoe ik dat in een rapportje moet krijgen.

Alle pogingen tot nu toe liepen hopeloos mis.
En VBA heb ik al helemaal geen kaas van gegeten

Begin eerst maar eens met een query te maken die a) je clientgegevens bevat, en b) je zaakgegevens. Er vanuit gaande dat je die nodig hebt voor je rapport. Je kunt, als je rapport op ongeveer dezelfde query is gebaseerd als je formulier, ook je formulierquery gebruiken. Een query is tenslotte niet veel meer dan een verzameling velden die bij elkaar horen. Je hoeft ook helemaal niet in SQL te gaan rommelen, je kunt de query gewoon grafisch maken. En er zijn zelfs query-wizards.
Heb je de gewenste query, dan raad ik je aan om dan eerst met de rapportwizards te gaan stoeien. Ze maken gruwelijk lelijke rapporten, maar alles staat er dan tenminste wel op. En je kunt nog wat totalen laten berekenen etc. Ik maak vaak een rapport op basis van een wizard, en ga die dan later wel verbouwen. Maar de basis heb je dan. En op basis van dat rapport maak je dan een knop op je formulier.

Ik zal het nog maar eens weer gaan proberen, al wordt ik er zo onderhand moedeloos van.

Ben al bijna zover dat ik het rapport anders maar weglaat en gewoon het formulier laat afdrukken

Mag toch hopen dat je niet zo diep zult zinken ... Zet anders een voorbeeldje neer van formulier en rapport, dan kijken we er wel even naar.

Ik ga vanavond nog weer even proberen.
(moet nu eerst boodschappen doen en het eten verzorgen)

Wat ik vanavond heb, zal ik hier posten, echter de DB is wel 11mb groot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan